|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag skulle byta glödstiftsmodul, glödstift och ta bort swirlflapsen idag. Inga problem längs vägen, följde en video. Sen skulle jag starta bilen för o se så den funkar. Men den går som en potta skit. Tog av allt igen och kollade en andra gång om jag missat nåt, men nä allt sitter på plats alla packningar och sensorer ALLT ser bra ut. Fattade inte var det var så läste felkoderna och den sätter ”4B10” och ”4B11”. Sökte vad det kan vara och fick fram att det kan vara spridarproblem. Testade och koppla ur spridarna 1 och 1 och på alla förutom cyl 5 ”sett framifrån” så andras motorgången men inte när jag drar ur nr 5. Gick perfekt innan jag började riva. Finns det nån kabel eller kanske till och med säkring man kan kolla? Har jag kommit åt nåt när jag hade av insuget som har med detta att göra? Tacksam för svar/hjälp. | |
|
Hej, Det finns ju två varianter: 1. Antingen får spridaren ingen signal. Plus 12V går fram men DDE:s korta jordning fungerar inte. (Om nu dieselspridare arbetar med samma upplägg som bensinare.) Eller tvärtom, plus 12V saknas. Båda dessa alternativ går att kolla med en multimeter eller med en lågwattslampa i spridarkontakten, även om en s k noid light är proffsigare (men i grunden onödig, bara enklare att koppla). 2. Spridaren har lagt av. Ganska konstig tajming i så fall, men Mr Murphy dör aldrig… //Lennart |
|
|
Hej Lennart. Tack för svar. Om jag kollar det imorn med en multimeter, och jord eller +12v. Hur kan jag felsöka vidare? Det är ju 2 kablar till spridaren är en 12v och en signal eller hur funkar det? Med vänlig hälsning, Rasmus |
|
|
Hej Lennart. Tack för svar. Om jag kollar det imorn med en multimeter, och jord eller +12v. Hur kan jag felsöka vidare? Det är ju 2 kablar till spridaren är en 12v och en signal eller hur funkar det? Med vänlig hälsning, Rasmus |
|
|
Hej, Om det fungerar som på en bensinare, ligger det (med tändningen på) konstant +12 volt på den ena ledaren och sen jordar DDE den andra när det är dags att öppna spridaren. Med tändningen påslagen skall du alltså kunna mäta 12 volt mellan den ena ledaren och valfri jordpunkt, medan den andra ledaren inte skall visa varken +12 volt eller jord. Du skall alltså inte få något utslag på din spänningsmätare mellan de båda polerna i kontaktstycket vid stillastående motor. Med det sagt måste jag gardera mig för att det KAN finnas en spänning - men då mycket lägre än 12 volt - mellan den jordande ledaren och en valfri jordpunkt. Det ringer något i bakhuvudet. Men vid startförsök skall det bli en tydlig 12 volt signal mellan ledarna, så tydlig att den skall kunna få en lågwatts (0,5-3W) glödlampa att blinka till. Så här ser det ut när pjoffsen håller på: //Lennart |
|
![]() 13.275 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jag fluktade lite snabbt på elschemat (det är för övrigt det första som ska läggas fram på garagegolvet innan ens det första verktyget tas fram) och ser att både spänning och jord ges direkt av DDE (motorstyrenheten). Ser även att spänningsmatningen (inne i DDE) är grupperade i två grupper. En grupp förser spänning till spridarna på bank 1 (cylinder 1,2,3) och en grupp förser spänning till spridarna på bank 2 (cylinder 4,5,6). Eftersom spänningsmatningen är grupperade i två grupper så är spridarna garanterat GSS (ground side switched) precis som på vanliga motorer (bensinmotorer). GSS betyder att spänningen finns alltid fram till lasten/komponenten och lasten/komponenten styrs genom att man sluter mot jord när man vill att ström ska flyta (det vill säga aktivera lasten/komponenten). Kabel som är röd (plus en annan färg) är spänningsmatningen till spridaren. Kabel som är brun (plus en annan färg) är jordmatningen till spridaren. Med endast tändningen i läge I eller II så kan du få i princip vilka spänningsvärden som helst (då DDE styr både spänning och jord). Det är exempelvis mycket vanligt att motorstyrenheter lägger ut +12V på båda sidor om spridaren med tändningen endast i läge II. Spänningsmatningen på spridarna brukar dock alltid vara +12V med tändningen i läge II. Men jordmatningen på spridaren kan vara lite olika med tändningen i läge II - ibland +12V ibland ser ut att vara flytande eller spökspänning - beror på hur det är implementerat i motorstyrenheten. Det är först vid startförsök som man vet med säkerhet vad man ska se - där ska du se +12V på spänningsmatningen och att jordmatningen sluts mot jord med jämna intervall. I filmklippet nedanfär simulerar jag vad motorstyrenheten gör mot ett noid light (så här fort styrs inte spridaren i verkligheten vid startförsök - det är simuleringsverktyget som är inställt på en hög testfrekvens) Direkt efter så gör jag samma sak mot en spridare (men än en gång så klickar inte en spridare ens i närheten sådär snabbt vid startförsök - det är simuleringsverkyget som är inställt på en hög testfrekvens). Och som lenwib säger behöver man inga fancy noid light (de brukar dock vara designade att snabbare kunna slå på/slå av ljuset jämfört med en glödlampa som är ganska seg i det hänseendet - men vid startförsök spelar det inte så stor roll). Jag har precis lika ofta använt mig av en vanlig 10W lampa vilket matchar någorlunda bra vad en vanlig spridare drar i ström vilket typiskt ligger på 1A eller så (10W ger 10/12 = 0.8A). En kall glödlampa har dock mycket lägre motstånd och skapar alltid en inrush current tills filamentet värmts upp. Så du kan ha en extremt kort inrush på kanske 10A med en 10W glödlampa (men motorstyrenheten har strömbegränsande åtgärder så det är inga problem). Men 5W fungerar oftast precis lika bra (och ger lägre inrush current). Men man får vara lite observant för moderna motorstyrsystem (mer typ de senaste 10-15 åren) kan ibland övervaka hur ström- och spänningskurvan ser ut och är dessa onormala kan motorstyrenheten slå av styrningen för denna spridare, deaktivera den cylindern helt och sätta felkod. Så på dessa får man vara lite försiktigare med testlampa och noidlights. Allt här ovan gäller bensinmotorer - har inte en susning hur det fungerar på dieselmotorer och hur mycket ström de spridarna drar och hur de arbetar. På en bensinmotorer brukar man vid denna typ av fel göra en swaparoo (då det är i princip lika snabbt som att koppla in en testlampa). Man byter bara spridare mellan två cylindrar (exempelvis sätter spridare från #4 i hålet för cylinder #5 och vice versa). Om felet följer med spridaren så är spridaren junk (och allt annat fungerar). Om felet inte följer med spridaren så är spridaren ok och felet är någonannanstans. På en dieselmotor verkar det dock vara krångligt som tusan att göra en så enkel sak som att swappa spridare - så swaparoo metoden är kanske inte lika applicerbar här. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.

