|
|
|
|---|---|
|
Lite strul med dotterns E61 (530xi), varningslampor för 4x4, ABS, DSC och däcktryckskontroll tänds efter ett par hundra meter. Felkod 5E26 på vänster fram "5E26 - Raddrehungsfehler Front left: Air gap too large" Jag bytte båda ABS-givarna fram förra året pga typ samma felmeddelanden (dock annan felkod), ABS-kransarna var rostiga/svullna och hade därför gått emot givaren som var nött i toppen. Satte då en bricka som distans och allt har funkat bra tills nyligen. Plockade idag isär vänster fram och såg att ABS-kransen tagit i givaren något, den var lite nött i ena hörnet men såg inte att det ska ha hål el liknande. Satte en tjockare bricka på chans men det gjorde ingen skillnad, varningslampor för 4x4 efter ett tag. Har beställt en ny givare och håller tummarna att det löser problemet, vet någon om en givare är kass så fort den gått emot ABS-kransen? Eller säger felmeddelandet er något, har googlat och det verkar vara byte av givare som fixat det men ingen klarhet i vad felkoden faktiskt innebär. | |
|
Hej, Om bilen har den där typen av påkrympta och, vad jag förstår, rostfria ABS-kransar, kan det ju vara så, att rosten under kransen utvecklas i varierande grad runt periferin. I så fall riskerar ju kransen att - lite överdrivet - bli oval, åtminstone få en varierande radie, bli ”o-rund”. Det i sin tur skulle i då kunna förklara varför du får BÅDE slitage på givaren OCH felmeddelandet om för stort avstånd. //Lennart |
|
| Jag har bytt kransar fram på min E61 530ix, köpte Ridex 2254S0005. Bröt bort den gamla ringen, knackade bort all rost som var under och slipade med smärgelduk. Limmade sedan dit ny ring med cylindrisk fastlåsning, och avslutade med lite sprayfärg på knut och ring (antagligen onödigt men det blev fint). | |
|
Det du skriver lenwib låter sannolikt, tyvärr 😬 Tonka, hur mycket jobb var det? Hur mycket fick du ta loss för att få ut drivaxeln? |
|
| Jag minns inte riktigt, men det var en del jobb. Gjorde höger och vänster sida med några års mellanrum. Du kan kolla den här guiden för de stegen som är nödvändiga för att få ur axeln ur hjulspindeln. Länk | |
| Bytte ABS-givaren igår och till min förvåning så verkar det ha löst problemet, inga varningslampor som tändes. Monterade med distansbricka som tidigare så enda skillnaden givaren, skulle isf innebära att en givare som gått emot ABS-ringen är "förbrukad". | |
|
Grattis och tack för återkoppling! Så får du hoppas att rosten inte utvecklas för snabbt igen! /Lennart ”Warum soll man es einfach machen wenn man es so schön komplizieren kann?” |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.