|
|
|
|---|---|
|
Tjenare! Skaffade mig en Bmw e39 528ia nyligen. Men bränsleförbrukningen enligt färddatorn ska ligga på 3.39l milen. Gått 23k mil. Har gått in med dator å har inga felkoder alls, kollade livevärden på lmm och de ser bra ut. Har beställt lite nya grejer som ska bytas Tändstift. Luftfilter. Vevhusventilationen. Termostat. Vattenpump. Bilen har också på senaste bess papper Hög hc halt. Hög co halt. Förhöjd tomgång. Sitter nya kattar och ser ut att vara ny lambdasonder också. Funderar på om de kan vara nåt annat utav de ja ska byta som kan medverka till högre bränsle förbrukning? Bilen rullar lätt och inga anligande bromsar. MVH | |
|
Jag hade börjat med att räkna ut förbrukningen efter att du tankat fullt, nolla trippmätaren, och vid nästa tankning räknar du ut förbrukningen. Drygt 3 liter milen låter inte rimligt. Lennart Bornhall BMW CS #1085 |
|
|
Om du snurrar runt i stan och står på med ”nya bilen”, känns inte 3,3 alldeles omöjligt. Konstigare är dock att besiktningen slår ned på de där sakerna utan att du får fram något på din dator. Vad använder du för sorts diagnosprogram? //Lennart |
|
| Launch använder jag | |
|
Inte någon närmare bekant till mig, men säkert bra. Fast Launch hittar inte besiktningens felkoder, dvs i första hand att motorstyrningen brassar på med för mycket bränsle? Om du har möjlighet, kör en diagnos med något mer standardbetonat bmw-program, t ex BMW Scanner eller INPA. Jag skulle tro att du kommer längre med dem. Men ett standardfel på en gammal E39 är kanske tjuvluft. Borde kunna ge ungefär den förbrukning och de besiktningsvärden som du anger. Kolla alla slangar - helst röktesta! - för att se om det finns luftläckage på insugssidan. Det är kanske det hetaste tipset, när jag tänker efter. Sök här ovan på tjuvluft för mer användbart. //Lennart |
|
|
Jobbar med bara Vw så har inte tillgång till nån mer invecklad dator tyvärr. Men launch e ganska bra går att göra mycket med den. Har rök testat och sprutat startgas runt insuget osv. Men inge resultat på nåt av de. Men tyckte motorn byggde mer tryck än vad den ska, så ska byta vevhusventilation osv som jag skrev i början. Bilen är även ny servad med 5w-40 olja också. |
|
| Besiktningen har inte gått in med dator är när dem kollade avgasvärderna . | |
| Börja med att kontrollera förbrukningen på gammalt hederligt sätt enligt Bavaria1 ovan innan du byter ut alla delar på bilen. | |
|
I o f s inte fel att göra en tanka-kör-tanka-mätning, men besiktningens avgasvärden måste väl ändå vara centrala här? Föregående ägare tycks ju ha jobbat med problemet ett tag. Nya kattar - fungerar? Nya syresensorer - funkar? Vet ”Launch” något om detta? //Lennart |
|
|
Bilen har ju stått ett tag så man får ju räkna med nya stift å luftfilter. Sen har gummit till oljeavskiljaren/vevhusvetilationen blivit skadat. Alltså man bör ju få felkod på syre sensorerna med Launch. Launch är som en autel. Kollegan köpte datorn för 10k och nu skulle den kosta runt 20k tror ja han sa om ja it missförstått honom. Inte svårt att tanka och utgå ifrån trippen då de e pixel fel. Men man kan ju ta en sträcka som är X antal mil å köra i 100km/h fulltanka å tanka upp efter man kört sträckan för att få veta exakt. Har beställt nya grejer så ska byta de så får ja se hur bilen beter sig efter det. Återkommer hur det går för mig. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.