|
|
|
|---|---|
|
Jag har en Toyota Corolla -88 som senaste tiden fått stora problem att starta vid fuktigt och regnigt väder. Blir inte klok på vad detta beror på. En verkstad har haft in den för kontroll, men då var det bra väder så dom hittade inget. 😁 Jag har bytt tändstift, bränslefilter, luftfilter och kollat fördelardosan. Idag regnade det kraftig och självklart blev det problem då. Låter som motorn misständer, brummar högt och "hostar" i typ 15 sek innan tomgången låter normalt. För en månad sen gick den inte ens igång, en bekant spruta in startgas i luftfiltret, då först gick det få liv i bilen, men det lät som den stått oanvänd i 1 år. Sen tycker jag den hackar lite när man kör på låg växel, så vet nån här vad detta kan vara för fel ? En verkstad verkar INTE veta det....😠 | |
|
Hej, Om bilen har ett traditionellt/gammaldags tändsystem med brytarspetsar, gemensam tändspole och fördelare med högspänningskablar till stiften, brukar det inte vara så svårt att lokalisera felet. Att problemet (främst) visar sig vid fuktigt väder tyder på överslag i högspänningsdelen, så börja med att göra rent hela vägen från tändspole via fördelaren till tändstiften. På en äldre bil brukar ju just tändkablarna bli murkna. Är de aldrig bytta, skulle du kunna göra det bara som en allmänt förbättrande åtgärd. Inte sällan kan man både se och höra överslagsgnistor om man ställer bilen på ett mörkt ställe och tittar ner i motorn när den hackar eller när någon försöker starta bilen. Sen kan det det ju vara så, att tändspolens skapade gnista är svag redan från början pga brända brytarspetsar eller dålig kondensator, så det finns ju saker att kontrollera i hela kedjan. Men grundtipset är hygienproblem eller "torra" tändkablar. Fördelarlocket är en annan svag punkt. Lite fukt på insidan eller en spricka kan ställa till det ordentligt. De finns lite billiga grejer som man kan chansbyta men - allvarligt - undvik Biltemas! (Jag har själv bränt fingrarna där. Lite oväntat då, men senare bekräftat.) Som sagt, inget svårt att felsöka, var bara metodisk. //Lennart EDIT: Om bilen har ett brytarlöst tändsystem, kan det vara hallgivaren som är trött. |
|
|
Men borde inte verkstaden ha kollat upp detta ? Jag sa det åt dom, men om dom idas gjort det vet man ju inte. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.