AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
928

Byta bil efter 3 år? + fråga om vinterdäck till PHEV

jo
509
jonte520d
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Hej!

Tänker ta två flugor i samma smäll här. Efter 2,5 år har vinterpuckarna Pirelli Winter SOTTOZERO 3 endast 3,8mm kvar. Har varit grymt nöjd med dem förutom själva livstiden. Förvisso är det en tung bil med en relativt tung högerfot med. Rekommenderar ni några särskilda däck till el/phev bilar? Har fått en offert från verkstaden på ett set Nokia Hakka R5 för drygt 14 000kr.

Den andra funderingar ter sig kring vad man kan göra efter att restvärdelånet löper ut. Idag ligger räntan på över 5,5 % på lånet med Bmw finans och det är ungefär på samma nivå som övriga banker har för ränta på billån. Men efter tre år så löper vagnskadegaranti ut vilket ökar försäkringen med ca 750kr för mer per månad. Dessutom så krävs det servicepaket vilket landar runt 5500kr om man ska få in den stora servicen tillsammans med att b.la vinterdäck behöver inhandlas nu inför vintern för dryga 15 000kr.

Läser man på tesla-forum så är det ibland mer lönsamt att byta ut sin MY/M3 och nappa på ett nytt erbjudande för en ny bil, främst pga försäkringspriserna men även för räntekampanjer som florerat från tesla senaste tid.

Hur ska man tänka (och räkna) om man kollar på en ny alt lätt beg. BMW? Finns en del kampanjer med 2,95% och dessutom har flera och den tredje faceliften av 330e kommit ned rejält i pris.

Nu vet jag inte vilken storlek du har på däcken men jag har inte hittat någon billigare sida än www.aeromotors.se som säljer däck. Kika där och se vad det skulle kosta dig. Dom har dock inte Nokian i sortimentet men alla andra premiumtillverkare.
16.540
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Gå inte på Teslasägarnas kalkyler. De verkar helt immuna mot att räkna på riktigt vad deras bil tappat i värde på 3 år. Däremot är det ju sant att 0% ränta samt nära nog 0kr servicekostnader hjälper. Men samtidigt blir det småpengar mot att bilen sjunker i värde 10.000kr per månad.

Generellt sett är det extremt svårt att räkna hem en ny bil med något lägre driftskostnader.
bl
2.286
blixten
325i -88
Känner en kille som köpte en Tesla 2019 med 0 ränta och fri el på teslastationer, han har fortfarande kvar sin bil och den fungerar bra. Räckvidden har försämrats typ 8% sedan han köpte den. Han har haft ett väldigt prisvärt bilägande. Nästan varje år gör han en långresa på kontinenten, typ 300-400 mil, något år fick han betala lite för laddning men det är inga större summor. Så om man "klarar" att inte byta bil vart tredje år eller nått, så går det att få ner kostnaden för sitt bilägande.
cr
3.937
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Jo men på sex år har han troligen 500' i värdeminskning, vilket blir 7000:- /månad.
Lägg till övriga kostnader så blir det bortåt 10000:- /månad. Vad som är prisvärt bilägande är relativt.

Jag som kört nya och nyare bilar hela mitt liv och bytt efter 2-3 år har aldrig kommit upp i de summorna. Att köpa eller leasa ny bil är dock inte längre aktuellt med tanke på priserna.

MVH Christofer
Mycket är ju beroende på vilken storlek av bil du vill/behöver ha? Dessutom om du vill ha hybrid eller el?

Jag tyckte mig se i förra veckan på BMW att de har rätt bra deals på nya 330e Touring, som du väl har idag. Men det är ju i princip samma bil som du har idag och frågan är om det då är värt att byta? Vad restvärdet är spelar ju i princip ingen roll utan det är ju främst vad din bil är värd och vad det kostar i mellanskillnad att byta. Det framgår inte miltal och utrustning på din bil, så omöjligt att säga. Det är väl dock en populär bil att exportera för en del firmor, så du borde få rätt bra betalt, även om den nya är prissänkt.

Sen är det ju även ett "känslovärde" med ny bil eller begagnad. För många människor är det totalt olika värden, en del värderar det högt att åka "nytt", för andra har det inget större värde. Rent ekonomiskt torde det vara bäst att behålla. Du måste ju även ha vinterpuckar till den nya osv. Service avtal mm.

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.