|
Sida 9 av 9
|
|
|---|---|
|
Jag tycker att en jämförelse mellan en Tesla Y och rent allmänt en BMW, är väldigt haltande! Jag orkade med en Tesla Y P i två veckor, sedan sålde jag den 2022 (givetvis också pga sjuka priser då på elbilarna). Hursomhelst finns det absolut ingenting som tilltalar mig hos Tesla. Köregenskaperna är normalt unikt bra i en BMW, egentligen i vilken modell som helst. Ex vis chassi, körglädje, fjädring. Den är även hästlängder bättre än i Audi och Mercedes enligt min mening. Dessutom har (åtminstone för mig) BMW en unikt bra kvalitet. För mig betyder det mycket att inte behöva ha bilen inlämnad på verkstad, boka tid - lämna - hämta, ofta som på Mercedes, dessutom få göra om processen flera ggr ytterligare eftersom fel kvarstår (driver där ett case mot Mercedes för att få häva avtalet). Vad gäller 12V batteriet så har jag aldrig haft minsta problem med detta. Ex vis vintern 23-24 var vi borta sju veckor i Sydamerika och det var väl ungefär samma kyla men mera snö, som denna vinter. När jag kom hem så startade jag min dåvarande iX precis som om jag kört den dagen innan. Däremot en gång ett problem med en Polestar 2 som stått ett antal veckor, när jag hade två bilar och endast körde den andra. Det är väl främst Kia som har detta problem, främst med EV9 som verkar otroligt svag kvalitetsmässigt. Bara att sätta sig i en iX3 är en totalt annan och bättre känsla än i en Tesla Y. Öppna dörren, stänga dörren, riktiga stolar osv. Samma gäller med iX. iX3 konkurrerar ju endast med EX60 och GLC enligt min mening, där den senare går bort direkt genom att det är en Merca. Volvo har ju haft enorma problem med EX90, men det verkar ha löst sig nu för de som fått delar utbytta och de lär fungera normalt nu. /Anders |
|
|
Borde inte försvara Tesla här på ett BMW-forum :-). Men min Model Y LR är definitivt mer körglad än vad min förra BMW X3 F25 var. Inte bara när det gäller acceleration utan också i fråga om styrrespons. De elbilar jag kört hittills från BMW (i4 M50) samt iX 40 har gjort mig besvikna . Jämfört med Teslan har de känts tunga och inte lika villiga att byta riktning. Däremot så är min Model Y ganska skramlig och bullrig jämfört med en BMW. Detta är dock enormt mycket bättre i faceliftade Model Y. Stolarna har jag noll problem med i min Model Y. De passar mig utmärkt och gillar dem faktiskt bättre än sportstolarna i min förra X3:a. Jag har, som sagt, provkört nya Model Y performance och tyckte riktigt bra om den. Men det skulle kännas ganska trist att köpa nästan exakt samma bil igen. Jag lockas av iX3:ans längre räckvidd, snabbare laddning, bättre (?j köregenskaper och fungerande filhållningssystem. Vad Musk sysslar med bryr jag mig inte så mycket om. Jag är intresserad av att hitta den elbil som jag gillar bäst. |
|
|
Någon som fått sin iX3a än? Lite nyfiken på lite feedback :) |
|
| Har provkört den och körmässigt så är det en kanonbil. Mycket bra styrrespons och ligger bra på vägen. Imponerande för en bil som väger närmare 2,4 ton. Tyckte även stolarna var riktigt bra. Dock är jag inte riktigt så imponerad av fjädringskomforten som många motorjournalister. Den är defintivt fast i chassit och har ganska styv dämpning. De största minusposterna för mig är priset och utrymmena. Den drar utan problem iväg en bra bit över 800kkr med lite kryss i konfiguratorn. Och bagageutrymmet är helt ok, men det finns minimalt med plats i frunken och under bagagegolvet. I min Model Y så kan jag lägga snöborste och skitiga stövlar i frunken så att jag slipper ha dem i vanliga bagageutrymmet. Det kommer jag inte kunna göra i iX3. Finns plats för laddkabel och inte mycket mer. Samma under bagagegolvet. Baljan i Model Y rymmer en kabinväska utan problem, medan man i iX3 enbart får plats med insynsskyddet. | |
| Kul att du har provkört den bmw newbie (ska försöka kolla den i helgen), du nämnde om komforten inte var lika bra som motorjournalisterna tyckte det var. Vad var det för storlek på fälgarna på den bilen du provkörde? | |
| Kommer tyvärr inte ihåg fälgstorleken. Man kan väl säga att den går som en sportigt satt BMW helt enkelt. Den har, som sagt, mycket bra styrrespons och ingen tendens till hävning eller gungning vid skarp kurvtagning. Men det gör att dämpningen är ganska fast. Har man kört passivt dämpade BMW tidigare så känner man nog igen sig, men BMW i5 tycker jag upplevs som mer komfortabel. Dock är det fantastiskt att det äntligen finns en elbil som känns som en BMW att köra. | |
|
Det är tydligt att du ex vis inte provkört i5 M60 @bmw newbie, apropå elbil som känns som en BMW att köra! Sedan känns det väl lite motsägelsefullt att jämföra fjädringskomforten på Tesla Y med en BMW? Just fjädringskomforten är väl en av (för mig personligen många) skälen till att inte välja Tesla. Jag anser att en BMW som ändå har ex vis M-sport chassi, är väsentligt mycket bättre fjädrad än ex vis en Tesla YP som jag själv ägt (dock bara två veckor innan jag ledsnade direkt). Sen anser jag personligen att en BMW är i en helt annan kvalitet än många andra märken idag. Jag skall försöka hinna provköra iX3 inom de närmaste dagarna. Vad gäller priset - vad jämför du med? Priset är väl en av bilens (många) starka sidor. Det räcker väl att jämföra med vad BMW ville ha för den gamla iX3. Eller vad en iX1 kostar osv. Samtidigt har priserna på iX sjunkit sista halvåret och det blir där en intern konkurrens, där jag nog skulle gå på iX framför iX3. Dock finns inga attraktiva leasing priser (ännu) på iX (operationell leasing). Men det kommer nog. /Anders |
|
|
Borde man inte försöka klämma in 114 kWh-batteriet i i5:an också? Den saknar ju lite räckvidd jämfört med de bästa. Vad gäller Tesla så är det klart att det är svårt att slå Model Y LR för 650 tusen till 0% ränta. Jag har flera kompisar som har en sån och det är en helt ok bil med bra utrymmen osv. För mig personligen spelar det ingen roll hur billig och bra den är då jag har svårt att skaka av mig vissa saker runt märket och bilen. |
|
|
Har provkört i5 xDrive40 i alla fall och gillar ix3:an bättre. Jag jämför med nya Tesla Model Y performance (juniper) som har en helt annan nivå på fjädringen jämfört med gamla modellen. Om den är lika bra som iX3:an låter jag vara osagt eftersom det var ett tag sedan jag körde Teslan nu. När det gäller priset så jämför jag framförallt iX3 med Tesla Model YP som är nästan 100tkr billigare med liknande utrustning. Teslan har definitivt vissa fördelar gentemot BMW:n. Jag kan inte bara kategoriskt avfärda den för att det är en Tesla utan vill verkligen utvärdera olika produkter mot varandra innan jag bestämmer mig. Och även andra anser att man kan jämföra Tesla med BMW: |
|
|
Så vilka är fördelarna med Tesla MY? Mer än tydligen priset. Men man brukar - oavsett vara - få det som man betalar för. Det finns ju även en anledning till Teslas prissänkningar och noll ränta! /Anders |
|
|
Fördelarna med Model Y är väl, förutom låg kostnad, utrymmen, låg vikt, pigga att köra och en genomtänkt mjukvara. Det är inga dåliga bilar, inte minst sett till priset. Jag orkar dock inte med att köra Tesla. Dels är det amerikanskt och med pågående tullkrig (eller vad man ska kalla det) med Trump så föredrar jag att köpa europeiskt. Sen har jag oerhört svårt för Elon Musk och hans sektliknande följe. Han ljuger och är en obehaglig människa på flera sätt. Utöver det så har vi konflikten med IF Metall också här i Sverige. Personligen bryr jag mig inte om det men det blir liksom ytterligare en sak som folk ska störa sig på. Kort sagt. Jag vill inte förhålla mig till något av det ovanstående. Säger man att man har en Tesla så ska alltid nån ha en åsikt och försöka sätta mig i ett fack och det har jag inte bett om. BMW väcker också känslor. Avundsjuka, fördomar... Men jämfört med Tesla så är det ingenting. |
|
|
Så stött man kan bli att någon anser att Tesla Y är ett alternativ till iX3. Det är väl var och en fritt att tycka vad man vill? |
|
|
Men att köra BMW innebär ju även det att många har "åsikter" - ex. vis min bästa kompis från gymnasiet som numera kör Enyaq kommenterar ofta i sociala medier kring BMW "har de blinkers också"? osv osv. För mig är det ändå att jämföra äpplen med päron - att jämföra en Tesla med en BMW - men jag är ju så att säga part i målet och säkert absolut inte objektiv. Den Tesla jag ägde i cirka två veckor var helt okay, men inget jag skulle vilja äga över tid. Helt ok på många vis men direkt många saker som jag störde mig på. Däremot har i princip alla mina BMW sedan sent 90-tal fungerat helt problemfritt. Kvalitet i ordets rätta bemärkelse. Jag kan endast komma ihåg att de har servats och sedan en X5 40i som jag behövde byta bromsskivor på för cirka 10 tkr (kändes som att det borde ha varit goodwill där). Däremot andra märken som ex vis min Merca idag - raka motsatsen! Audi likaså. Jag håller mig dock till de tyska märkena och några enstaka Volvos. EX60 tycker jag skall bli intressant och en direkt jämförelse där med iX3. Dessutom läs igen - jag är absolut inte "stött" - (rätt löjlig kommentar tycker jag där) ... däremot får väl även jag tycka vad jag vill? Eller? Jag struntar fullständigt i andras bilval, däremot kan man väl ha rätt att skriva kommentarer i ett Forum. Det är väl liksom grundidén med ett Forum!!! /Anders |
|
|
Japp alla har rätt till sin åsikt och alla prioriterar vi olika. För mig är inte 100 procent problemfrihet det viktigaste med bilägande. Då skulle jag köra Toyota eller Lexus. Och min förra BMW X3 var definitivt inte problemfri Fick byta EGR ventil minst två gånger och bakre bromsbeläggen slets ut var 3000:e mil. För mig är köregenskaper viktigt, vilket också är anledningen till att jag haft 2 stycken BMW. BMW iX3 är definitivt en mycket bra bil och har riktigt bra köregenskaper. Om inte Tesla fanns så vore valet enkelt för mig. Har inte kört någon elbil från ett annat märke (utom Tesla) som har så bra köregenskaper som BMW:n. Men jag har ärligt svårt att känna någon betydande skillnad mellan BMW iX3 och Tesla Model Y performance rent körmässigt. För mig är det inget som sticker ut som extremt negativt för Teslan. Den ligger bra på vägen, är hyfsat komfortabel och inte speciellet bullrig. Däremot har Teslan mycket rymligare bagageutrymme, bättre baksäte, adaptiva dämpare, elfällbart baksäte, 0-100 på under 4 sek, mycket bättre backkamera..... Och den är, med likvärdig utrustning, nästan 100 ksek billigare än BMW:n. För mig som privatköpare är det ganska mycket pengar. |
|
| Du saknar inte regnsensor, HUD, elektrisk dragkrok, fotvift, ratt i äkta skinn osv? | |
|
Rengsensor: kanske även om min beter sig ganska bra för det mesta. HUD: nej Elektrisk dragkrok: nej, drar aldrig släp Fotvift: Nyare Teslor med stöd för UWB har en funktion där det räcker att stå vid bakluckan i några sekunder så öppnas den utan fotvift. Länk Ratt i äkta skinn: Nej. Tycker faktiskt Teslans "plastratt" är lättare att hålla ren än en klassisk läderratt som väldigt lätt blir blank. Alla är vi olika och har olika behov och preferenser. Kan mycket väl förstå att man uppskattar en äkta läderratt istället för Teslans ratt, men jag stör mig inte på det. Drar man mycket släp så är det förstås inte så roligt att kräla på marken för att montera Teslans dragkrok när man kan dra i en knapp på iX3:an. Kan dock säga så här, om Tesla av någon anledning lägger ned Model Y Performance så kommer jag definitivt välja iX3 före Model Y premium AWD. |
|
|
Vad tillför egentligen Performance över LR AWD? Plastratten är inte så skön att hålla i och verkar slitas väldigt snabbt. |
|
| Gillar man aktiv körning så har Performance mycket bättre styrrespons och ligger bättre på vägen samtidigt som den har bättre fjädringskomfort än min 2021:a. Jag kan säga så här, jag gillar min Model Y 2021 skarpt och för mig är det nästan den perfekta bilen. Men min 2021:a har vissa svagheter ( bullrig i hög fart, smäller över ojämnheter). Dessa är alla åtgärder i nya performance. Men om Tesla beslutar att man ska bli en robottillverkare och lägger ner alla performance-modeller (kan mycket väl hända) så kommer jag köpa BMW. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.