|
Sida 5 av 6
|
|
|---|---|
|
Verdi, de där benämningarna om rak respektive sluttande tycker jag känns lite fel. iX - Rak baklucka Länk i5 - lodrät baklucka Länk Q8 E-tron - sluttande baklucka Länk Jag tycker skillnaden på bilderna inte helt motsvarar lodrät, rak och sluttande. Tycker det är ungefär samma på alla. |
|
| Sant, möjligen att iX är lite rakare än de andra men visst. | |
|
Intressant med volymerna. Som sagt är det ju ibland måtten (främst djup/längd och bredd) som är intressantast. Barnvagn kan ju vara ett exempel på storlek som kräver vissa mått, hund ett annat, resväskor ett tredje osv. Det sistnämnda är ju ofta ingen höjdare när man har behov av barnvagn, ex. vis när vi igår skjutsade svärmor till Arlanda, så fick liggdelen till barnvagnen stanna hemma och det fick räcka med babyskyddet från bilen. Ett annat exempel är idag när jag skulle lasta in ett par träpallar som jag hade fått hem frakt på. Det gick inget vidare utan att man var tvungen att fälla baksätet osv (inte alltid så kul när man har en fix till babyskyddet monterad på ISO-fix). Inte överraskande att "kombi" står sig bra på volymerna. Var landar ex. vis tjänstebilsfavoriten ID7 Tourer? En bil som man snart ser varannan av i en bilkö... Jag håller här iX väldigt högt framförallt pga baksätet! Sedan som sagt X5 som vore ett lätt val om den var hel el! /Anders |
|
| Id.7 tourer har 605 liter officiellt och uppskattningsvis ca 650-780 liter upp till taket. Lite stort spann... Men VW är bra på bagageutrymme. | |
| Jo vw har rymliga bagage. Håller med Ander om IX och x5 är favoriter, är väl en x5 som el på gång. Hörde igår att nu är leveranstiden på. IX3 uppe i 12 månader och det förstår jag, en en elbil i mellansuv storlek med grym räckvidd till rätt pris. | |
|
Ja en iX5. Tycker det är lite synd att det inte gick bättre med iX. Det är det jag tycker om med BMW nuförtiden. Att de vågar tänka nytt och sticka ut. Är alltid en massa bakåtsträvare som skriver nåt om att en BMW ska se ut som en E39 och ha en rak sexa med manuell låda och absolut ingen turbo bla bla bla. Men jag uppskattar modeller som i3, i8, iX och faktiskt även XM. Stod en XM här på jobbparkeringen igår och den är jävligt fet i verkligheten. Det brukar även stå en ny M5:a och det går inte att jämföra. Ser man inte avgasrören tror man att M5:an är en 530e eller i5. Väldigt anonym och tråkig. Iofs är iX3 allt annat än tråkig så iX5 kanske också blir spännande och nyskapande. Jag är ju inte direkt en extrovert eller ens särskilt excentrisk men på något vis tilltalas jag av det annorlunda och det moderna. Har även börjat se det fina med modern arkitektur. Mår illa av alla såna där "arktitektuppror" som kräver att allt ska se ut som att det byggdes i slutet av 1800-talet. Tror det har nåt med varandra att göra. Haha. :-) |
|
| Jag var också på förhandsvisningen och blev imponerad. Tycker den är riktigt lyckad. Bagageutrymmet såg ut att gott och väl räcka till även för barnfamiljer. | |
| Ja, det finns väldigt små och smidiga barnvagnar nuförtiden. Min fd svägerska med familj åker t ex Skoda Fabia kombi med en 3-åring och en halvåring och en massa packning till sommarstället. Iofs med takbox men ändå... | |
| Vilka ÅF hade förhandsvisningen av nya iX3 ? | |
|
Takbox ändrar allt gällande barnvagn, med en stor box sväljer den allt kring vår liggvagn och mycket mer. Men sambon orkar inte lyfta upp dit och jag gör det bara för långresor. I vardagen är det ett enda lidande om vagnen inte går in enkelt i bagaget. Jag gillar iX3, men blir samtidigt nyfiken på vad som kommer efter den. Hur kommer nya iX5 och i3 bli? Traditionella likt i5 eller moderna a la iX3. |
|
|
07_Andre, Förhandsvisningen var i Kista har jag för mig. Grelle, Neue Klasse borde rimligen bli lika framåtblickande över hela linjen. i5 är en generation äldre elbil. i3 Touring borde kunna bli fantastisk om den får samma stora batteri som ix3. |
|
| Verdi2 , Okej, tack. | |
|
Bilia Group i Kungsbacka har kommande tisdag, ser jag fram emot! Lennart Bornhall BMW CS #1085 |
|
|
Ja onsdagens visning var i Kista. Men de åker runt till olika anläggningar och jag pratade med en dam som håller i evenemanget som berättade att de innan varit i både Örebro och Västerås. Onsdagen var den första i Sthlm så det lät som att det blir fler där. /Anders |
|
| Det var nog flera dagar i rad den här veckan. Är som vanligt att de skickar ut ett mail och sen får folk klicka och anmäla sig. De kollar aldrig om man fått mailet utan det är en öppen anmälan bara man känner till länken. Men folk får känna sig lite speciella, det är väl därför de kallar det "unik förhandsvisning". | |
|
Det var visning på Bilia i Nacka igår och det var på Bro Hof idag. Jag var där idag. Mycket fin bil! En lång väntan bara 😊 |
|
|
Hmm, en sådan inbjudan skulle jag vilja få, kan tycka man vore värd det när man beställt en IX men bor väl i en för liten håla. :) Sen är det ingen brådska för mig då bilbyte ligger 3 år bort. |
|
| Äh, du byter ju bil hela tiden Dafro. ;-) | |
|
Intressant att Mercedes GLC Electric nu är prissatt och byggbar i konfiguratorn. Känns som 400 4MATIC Advanced Edition faktiskt är prissatt konkurrenskraftigt i förhållande till iX3. Det iX3 vinner på något bättre batterikapacitet och laddning vinner troligen GLC på något bättre utrymmen, komfort(?) och mer utrustning. Tuffa konkurrenter. Tycker luftfjädring och och ventilerade stolar är ganska givna val i en bil bortåt miljonen, det saknar som tidigare sagt iX3. MVH Christofer |
|
|
Med lite utrustning blir den klart dyrare än iX3. Drar iväg mot iX-pengar. Har även fått uppfattningen att BMW har bättre track record på elbilar än vad Mercedes har. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.