|
Sida 11 av 11
|
|
|---|---|
|
Nya X5 ska ryktesvis börja produceras i augusti och lär i så fall visas upp under sommaren. G05 är nu åtta år gammal så det är väl inget orimligt med det? iX5 verkar dröja några månader till. |
|
| X5 börjar produceras i augusti 2026...iX5 kommer ett år senare. | |
|
Nu sägs iX560 få batteripack på 148 kWh...motsvarande närmare 100 mil. Så infon stämde. Otroligt de lyckas trycka ner den batteristorleken i CLAR-plattformen. |
|
| Jo om bilen drar 1,47kwh/mil vilket den förstås inte kommer göra i praktiken. | |
| Siffrorna är naturligtvis för jämförelse mellan modeller. Precis som det alltid varit för bensinbilar. | |
|
Ja, fast WLTP är ett jämförelsemått mer än nåt annat. Jag ligger nu på 23,8 kWh/100 km med min iX i mars. (27,4 kWh/100 km i januari) Kommer kanske ner mot 20,0 i sommar. Jag antar att nya iX5 kommer ligga nånstans där också. Säg 22,5 så blir det 65 mil i praktiken. Gott så! Men jag har 48 mil i min iX också på den förbrukningen och det räcker mer än väl. Jag ska inte säga att ökad räckvidd är dåligt för det är det inte. Det ökar flexibiliteten och minskar trycket på snabbladdarna. Med 65 verkliga mil så är det ytterst få som kommer behöva snabbladda. Rannsaka er själv, när körde ni själva mer än 65 mil på en dag? Och när man kör längre än så på en dag så behöver man ändå minst en rejäl paus. |
|
|
Siffran gäller iX5 60 så det är inte storsäljaren. |
|
| IX5 batteristorlek behöver jag ju inte kommentera men saknar en ix3 40 xdrive som kan konkurrera med EX60 P10, hade hoppats på en sådan. | |
|
Jag förstår inte riktigt om X5 nästa generation och iX5 kommer att ha samma kaross? /Anders |
|
| Har samma fundering men gissar på samma kaross. | |
| IX5 och X5 är samma bil/kaross. Bygger på CLAR. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.