|
|
|
|---|---|
|
Galet slö bil efter turbobytet vad kan vara felet? Alla vakumslangsr kollade. EGR reset gjord och downpipes + kat borta. Innan turbon pajade helt gick den snabbare och helt ok men läckte olja. Turbon bytt och bilen går till 100 på 40 sekunder. De är en 520d från 2007. 25000 mil. Någon kunnig som kan ana vad problemet är? Stort tack på förhand. | |
We 1.968 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Låter som att turbon inte snurrar alls. Billig eftermarknadsturbo? |
| Det är en verkstad med den kostade 7000 inkl montering. De har vad jag förstått bytt ut den en gång då de trodde det var fel på wastegate | |
|
Det här har jag ringat in som ev problem och skrivit till verkstaden om. Tur att vi har lånebil för den har varit på verkstaden hela sommaren :) En person hade samma fel. Då var det insugningsrörets trycksensor, som den personen inte hade återmonterat ordentligt. Kan vara värt att kolla. Om man kopplar ur MAF sensorn kan problemet se ut att vara borta. Men enligt denna person är det bara maskering av problemet. Trycksensorns kontakter/montering var problemet för honom. Värt att kolla. Annars kan det vara en vakumläcka, eller något rör som inte kommit rätt eller liknande. Men det tror jag Christian kollat? Kontakter till MAF/MAP sensorer och andra givare, se om de sitter ordentligt. Någon annan skriver att man behöver tala om för ECU att det är en ny turbo men det skriver andra att de aldrig hört talas om. Så kanske inte aktuellt. DPF mjukvaru-reset efter turbobyte skriver flera om men vi har ingen DPF… Men ni kollar förstås felkoder och ser om det finns något där som kan ge tips… Bilen gick ju bra innan förutom läckage och en trasig turbo. Så det borde vara en enkel lösning. Kanske något som behöver programmeras eller resetas |
|
![]() 13.275 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Detta låter lite suspekt. En bilverkstad ska ha både mekaniker och servicetekniker, men i det här fallet låter det som att det endast finns mekaniker tillgängliga. Felkoder är en självklarhet att titta på och man kollar inte kablar/kontakter willy nilly utan man drar upp alla intressanta PIDs och visar live data och letar efter frånvarande värden eller avvikande värden eller beteenden - än en gång något som sitter i ryggmärgen hos varenda servicetekniker. Vid det här laget borde man redan ha bekräftat (eller iallafall försökt bekräfta) huruvida DDE går in och begränsar laddtrycket eller om DDE försöker "ladda för fullt men inget händer" - det gör ju att man fortsätter felsökningen i två helt olika riktningar. Men än en gång har vi inte någon direkt insyn i ärendet och det är fullt möjligt att det redan gjorts en bra och grundläggande/metodisk felsökning men inget hittades där (och felet är lite knepigare än väntat). Men 7000 SEK för flång ny turbo inklusive demontering/montering? Låter lite suspekt billigt och gör att man funderar lite på vad man får för de pengarna. |
| Ja, det blir intressant att se hur detta blir löst framöver | |
We 1.968 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Om bilen funkade som den skulle innan "reparation" förutom att den drog olja (dåliga packningar i turbon) och går som skit nu efter byte så har verkstaden antingen: 1. Bytt till en icke fungerande turbo, man får inte en utbytesturbo för 7000:- inkl jobb. 2. Missat något när de har monterat tillbaka allt. Oavsett låter det som en verkstad man ska undvika. |
| Tack för alla inputs. Ska upodstera hur det går. De skulle jobba med den idag men har ännu inte hört något. Ska korrigera priset. Kollade på kvittot. Turbon kostade 7000, olja 1000, filter 250, luftfilter 550, arbete 3500 så ca 12 000 inklusive jobb. Kanske mer trovärdigt pris? | |
We 1.968 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Om det är en begagnad BMW original turbo från skroten eller en eftermarknads så är det rimligt. |
![]() 13.275 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ja, men det där låter mer rimligt och mer lugnande :-) Exempelvis en Ridex/Stark ligger runt 7000 SEK för en M47 (2007 var ett övergångsår då både M47 och N47 fanns som motor), så gissningsvis en sådan. Med Ridex/Stark är det dock mer hit & miss huruvida det fungerar direkt ur boxen. Ibland fungerar delarna ibland inte. Ibland håller de ett tag, ibland går de sönder samma dag man monterat delen. Ibland är inte ens delen kompatibel med övriga systemet och fungerar inte alls (speciellt om sensor, ställmotor, reglage, elektronisk wastegate och liknande är inblandade). Sålänge man gör en datadriven felsökning så kommer man att kunna ringa in problemet mer och mer och till slut hitta problemet - men det gäller att samla in data, analysera och felsöka metodiskt (då brukar det dessutom gå ganska snabbt att hitta problemet). Är dock nyfiken på vad problemet i slutänden var så håll tråden uppdaterad :-) |
|
Precis, det är en M47-motor, de kanske har tagit fel och monterat för en N? Vem vet... :) Ja, jag ska uppdatera när allt är klart. Nu har de haft bilen i två dagar till utan respons... hm... jag väntar några dagar till, sedan åker jag förbi verkstaden för att höra hur allt gått... |
|
|
Lite uppdatering. De har: Gjort EGR reset Ny intercooler DPF tömd Ny turbo Nu gör bilen 0-100 på 14 sekunder. Deras nästa försök är att kolla kamkejdan och högtryckspumpen. Men det låter helt osannolikt hur den skulle kunna bli ett problem av att man byter turbo. Den ger inga felkoder. Man har mappat den till original inga felkoder. Tillbaka till EGR reset och DPF reset mappning om jag förstod det rätt inga felkoder ändå. De har ingen koll på hur de kan komma vidare Någon med fler tips. Tre månader nu på verkstad. Är liksom lite nu, orkar inte, skrotar skiten och tar en förlust på ca 100 000. Det är ju bara pengar… |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
