|
|
|
|---|---|
|
Har en fråga om handbromsen på en E46 330 ci Jag har bytar alla bromsbackar , fjädrar och expander , har justerat handbromsen som man ska Ju mera man använder handbromsen under färd ju sämre blir den , den är som bäst på morgen när man startar bilen första gången och provar...har även ny bromsköld så hålen till infästning är OK Kan det vara handbroms vajern som är dålig ? Tacksam för tips | |
|
Har du köpt original bromsbackar? Jag fick det bytt på en verkstad som hade något pirat och när jag ställde bilen för att hämta posten så började den rulla, och hann precis in i bilen och bromsa innan den drog in i en gärsgård. - näst intill ingen bromsförmåga Åkte tillbaks till verkstad och de konstaterade att anliggning mot trummans yta var minimal. Något med en stor justermån som gjorde att vinkeln blev sådan att knapp någon anliggningsyta. Om inte radien var fel t.o.m så inte följde trummans del i handbromsen. Så när lagom justerad var den kass anliggning, väldigt kort sträcka. Han skakade på huvudet och tog fram originalgrejer. Men generellt tycker jag inte att denna handbromsen är av typ som man använder i rally för att nypa hjulet för kurvtagning, eller hur det funkar. Det är lite vekt i mitt tycke. - tror inte jag skulle ställa den någonstans med stark lutning, ala San Fransisco, utan växel i också. - men bilprovningen har inte sagt något hittills i alla fall Bytt två gånger skivor back med backar så långt. Nu har väl du kraftigare doningar än på min 320i, men bara en anekdot hur det kan te sig. - bromsbackens radie skall ju vara hyfsat nära trummans så anliggningsytan blir stor nog |
|
| Det är Brembo bromsbackar , tycker dom borde funka | |
|
Bara en berättelse ur verkligheten. Som jag minns det, jag var med vid bytet till original, vara att pivothålet var lite som på en polygrip, dvs du kunde passa in det till flera olika trumstorlekar. - tillverkaren torde ha tänkt, "va bra, denna vi gör kan användas till massa olika trumstorlekar" - så radien var mindre än minsta trumstorlek den skulle användas för - något så stolligt är förmodligen inte utbrett att de inte tänkt på funktionen fullt ut På min är det väl 160 mm trumma, och din 185 mm förmodligen. - så har du köpt rätt där är det förmodligen ok så långt Länk |
|
|
Två storlekar av skivor/trummor bak på E46 beroender på motor. 325/330 har 320X22-skivor. Rätt backar från Brembo för en 330 heter S 06 509 (BMW 34416761292). Sitter på massor av olika BMW-modeller vilket hjälper till att hålla ned priset: Länk |
|
| Jag har också 330ci och köpte Brembo bromsbackarna S06 509. Min mekaniker justerat de ett flertal gånger men den tappar effekt så fort man börjar använda den. Mekanikern säger att de är nåt fel på de bromsbackarna. Ska prova annat märke. | |
|
Illa om Brembo börjat använda Kinesium. ATE är nog det jag skulle välja som bästa OEM. Med ett klart högre pris. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.