AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
536

Z4 vs Honda S2000

Visa användare
77
Untouchable_E
Z4 3.0 (ESS TS2) -03
325d E90 -07
Hej gott folk.

Det börjar återigen bli dags att byta bil då jag sakta men säkert börjat erkänna för mig själv att jag alltid varit - och alltid kommer vara - en cabmänniska.

Hade en Toyota MR2 för ett par år sedan och då fick jag verkligen upp ögonen för hur en bil egentligen ska vara, dvs liten, balanserad och utan tak. Kraften saknades dock så sålde den efter några år och köpte en Corvette utan tak istället. Den saknade allt vad kvalitet hette, så jag kompromissade och köpte min absoluta drömbil - en E55 AMG. Den har både tak, massage i sätena och ohyggligt mkt motor, men ja.. det är ingen liten cab som man kan köra snabbt i rondellerna med. 😂

Så nu har jag börjat snegla på cabbar igen, och Honda S2000 var den som lät mest intressant ända tills jag såg nån bland YouTube-kommentarerna som tyckte att en Z4 var i princip samma bil för halva priset. Ju mer jag läste på mig så insåg jag att Z4 verkar vara den optimala bilen för mig, GRYMT snygg, bra prestanda och väldigt driftsäker. Jag tänkte isåfall en 3.0si då jag gärna har den lite mer moderna N52 som ett komplement till M57:an i brukisen.

Vad är eran åsikt? Är si:n värd att betala lite mer för mot vanliga 3.0? Nåt annat man bör tänka på?

Tack för svar. Insåg förresten att jag varit medlem här i 20 år nu.. fan vad tiden går fort!

We
1.982
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Tycker inte att N52 är ett måste. M54:an måste vara en av BMWs mest tillförlitliga motorer, den har så klart underhållsbehov som alla andra motorer men grunden är sanslöst stabil. Om du kan tänka dig att skruva lite så kan du få ut ca 260 hk ur M54B30 (E36 M3 3.2 grenrör, avgassystem och mappning). N52:an är också tillförlitlig och har ett otroligt jämt och fint register (Valvetronic), men den är också mer komplex (Valvetronic).

Provkör båda och välj därefter.
Visa användare
77
Untouchable_E
Z4 3.0 (ESS TS2) -03
325d E90 -07
Tack för svar Westersund!
16.526
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag har haft en Z4 med 3.0 M54 och det var en kul bil på många sätt men någon hårdkokt körmaskin är det inte. Nu var det ett tag sedan jag hade den men min minnesbild var att den inte var nämnvärt roligare på vägen än min nuvarande E93 335. Har tyvärr varken kört eller ägt nån S2000 men min bild är att den är mycket mer körfokuserad. Z4 är en överraskande praktisk bil med bra bagageutrymme.
We
1.982
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Vill man ha en riktig körmaskin är det en M man ska kolla på, men visst är 3L sexan (Oavsett M54 eller N52) en klart pigg och rolig bil. Tycker N52:an i min relativt "tunga" E90 330i är klart rolig att varv ur när man är på humör, silkeslen motorgång. Men det är klart att det är ingen M.
Har en Z4 2003 2,5i - alltså 192 hk M54 med 5 vxl. Oerhört rolig bil om allt som bussningar, fjädrar och dämpare är bytt, de verkar slitas bak snabbt av nån anledning och min som gått 11200 när jag köpte den våren 2025 hade just fått allt bytt - med 19" CSL-kopior på så är det väldigt bra väghållning för att vara en cab, mkt styvare än jag trodde. Har kört olika Porschar och ägt Mazda RX-7 och diverse andra roliga bilar, väghållningen är superb på denna lilla cab!
Sen är ljudet det som är roligare än S2000, även om den är fantastiskt för en Fyra, men när man varavar ut sexan.... har ett rostfritt avgassystem från Eisenmann skall tilläggas.
Fjäderbensstag fram verkar också göra sitt, min är som sagt inte ett dugg flexig ens vid riktigt hård körning, och styrningen underbar.
Det jag saknar från 3,0:an är inte vridet, även om det finns en liten skillnad, men den 6e växeln hade varit trevlig på motorvägen, det är väl mest den jag saknar.
Annars hellre en fin 2,5 än en sunkig 3,0 alla dagar i veckan, upplever min som välidgt pigg och alert även om det inte är nån raket såklart.

HB
Visa användare
77
Untouchable_E
Z4 3.0 (ESS TS2) -03
325d E90 -07
Tack för svar!

Har inte uppdaterat här då Autopower känns som ett helt dött forum idag, men jag köpte en manuell svensksåld 3.0i med ESS TS2-kompressor i höstas som gått 5600 mil och är supernöjd med den!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.