|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Beställde strax innan månadsskiftet en ny förmånsbil - en i5 eDrive40 Touring med M-sport och Business Edition tror jag den hette. Hade möjlighet att välja en XDrive men då utan Business Edition pga arbetsgivarens reglementen. Tänkte därför testa RWD och fick på köpet lite mer utrustning (bla HUD) och inte minst längre räckvidd i teorin. Bilen hoppas jag dyker upp för leverans i oktober/november. Ni som kör bakhjulsdriven i5 eller i4, har ni ångrat ert val och väljer 4WD nästa gång? Tänker främst framkomligheten vintertid. Jag kör iofs nästan uteslutande på de större vägarna men någon tur till fjällen blir det väl varje år. Har uteslutande kört 4WD de senaste 10 åren på mina bruksbilar. Man vet ju inte om saknar något förrän förlusten väl inträffar… Om ni har några andra erfarenheter av i5 är det också välkommet, tack! | |
|
Har du haft Teslan i 3 år redan? Jag har också funderat på en bakhjulsdriven I5. Har sett en demobil med massor av utrustning till bra pris som jag är sugen på. 340 hästar lär ju räcka bra. Men hur det sen upplevs på vintern... Ja jag vet inte. |
|
|
Jag bara kört bakhjulsdriven Enyaq på vintern ett tag och det är väldigt halt (friktionsdäck). Det släpper hela tiden när man åker iväg från stillastående eller accelererar från låg fart. Störigt och ovant? Jajamän. Farligt eller omöljigt att leva med - nej. |
|
|
Jag har en bakhjulsdriven i5. När jag skulle hitta en lagerbil i våras var utbudet på fyrhjulsdrivna inte stort och möjligheten att hitta en välutrustad bil till någorlunda rimligt pris var betydligt större om man valde en bakhjulsdriven. Jag är otroligt nöjd så här långt. Och en BMW ska ju vara bakhjulsdriven:-)) Men visst, hur den ter sig i vinter återstår att se. Jag är dock tämligen säker på att det kommer funka bra. |
|
|
Ingen normalbilist behöver fyrhjulsdrift i Skåne (eller söder om Gävle). Det har blivit någon grej att man "måste" ha fyrhjulsdrift. Skaffa bra vinterdäck så är det inga problem. Tror att "måstet"kommit av att det blivit ett relativt billigt tillval. |
|
| Struntprat för att uttrycka det milt. Att DU inte behöver det är en annan sak. Försök få upp en bakhjulsdriven bil för min backe vintertid, I dare you. (Jag bor långt söder om Gävle) | |
|
Kanske inte svar på din fråga men i min mening så är körkänslan så mycket trevligare i en bakhjulsdriven bil all annan tid förutom just vid riktigt taskigt vinterväglag att det väger upp lite extra tålamod den där vinterdagen. Framhjul och fyrhjulsdrift (hur avancerade dom än må vara) ger en viss "momentstyrning", dvs dragning eller förändrad över/understyrning när man drar på i en sväng. Hade snarlikt dilemma när jag valde i4. Blev xdrive och jag överlever naturligtvis men kan ibland störa mig på den också. |
|
| Man ska komma ihåg att en elbil har mycket hastigare gaspådrag och i regel mycket mer effekt vid normal körning. Är relativt lätt att spinna loss hjulen vid vinterväglag jämfört med en bensinare eller diesel. | |
|
Tack för svaren, uppskattas! Låter ju lovande så jag gör nog inga ändringar i beställningen. Det är väl främst hala uppförsbackar på vintern som skrämmer lite. Håller till i Göteborg halva tiden och där är det inte lika platt som i Skåne. Nej, Teslan har jag bara haft i 1,5 år men den har redan rullat strax under 10k mil så den måste bytas innan den gått 12k. Vilket lär hända i höst. Ser iaf fram emot att köra en ”riktig” bil igen med komfort och lyxkänsla! |
|
|
@Löwet då har fel däck för ändamålet. Eller så tillhör de enstaka som bor vi extermt hala backar som ej vinterhålls....måttligt relevant. |
|
|
Det är ju rätt trist att gaspådrag bara innebär att antispinnlampan blinkar... Kristoffer, jag trodde samma sak. Jag har ju haft min Model S i snart 7 år och ett byte är verkligen på tiden. Men när jag är och provkör nåt och sen sätter mig i min bil igen så är den som en bekväm gammal toffel. Väldigt svår att göra sig av med... Visst går andra bilar tystare och visst är de modernare. Visst är det nice med HUD osv. Men det är ju inte min gamla toffel. Jag lutar åt i5 också så småningom men då får jag tåla att frunken försvinner och att bagageutrymmet blir mindre. Och att baksätet får sämre benutrymme. Och att den i bästa fall matchar räckvidden och prestandan. Sen gillar jag verkligen inte den där ljuspanelen interiört. Hur fan tänkte de där?!? Känns så galet billigt. Jag sätter mitt hopp till Neue Klasse. Vore ju roligt med en klar uppgradering... |
|
|
Jag känner väl lite tvärtom. Teslas enda egentliga fördel idag är själva mobiliteten. Resten av paketet har inte imponerat och det skall i ärlighetens namn bli skönt att bli av med den. - Den är förfärligt stötig med ett nickande sätt som skapar illamående. - Gillar inte att behöva flytta blicken för att se hastigheten ( jag kör aktivt och ligger inte och sover i vänsterfilen med autopiloten på och 10st irriterade bilister tätt bakom…) - Däckljudet på svensk grov asfalt är tröttande. - Regnsensorn gör mig fortfarande vansinnig. - I baksätet är det ganska svårt att komma in/ur i trånga parkeringsrutor pga breda karossskärmar. Man blir lätt smutsig på byxorna… - Sittkomforten är medioker. - Varningssignalen för ”Lane assist” tjuter högt som en siren på ett inbrottslarm - den får en att flyga i taket när man ligger 50cm ifrån sidolinjen. Nu kör jag ju rätt långt och många av de saker jag nämner spelar säkert mindre eller ingen roll alls för de som kör som normalbilisten. Men nu ville jag ha något med maximal komfort denna gång och då fick det bli en i5. Byter igen om 1,5-2 år och då har nog Neue Klasse hunnit mogna. |
|
|
Nej alltså jag har provkört Model Y åtminstone 3 ggr och varje gång valt att behålla min S. Gillar den inte. Tror man kan sätta ner ljudvolymen med "Joe Mode". |
|
| Joe Mode sänker vissa ljud såsom pdc och bältesvarnare men "filassistansens" slumpmässiga gapande är inte en sådan tyvärr. | |
|
Chassit i nya 5 serien är väldigt lyckat enligt mitt tycke. Bättre än föregångaren, speciellt om man hade adaptiv stötdämpning då den kändes som en gammal jänkare i komfortläge. Det upplever jag inte i nya femserien. Möjligtvis kan bromsarna kännas lite underdimensionerade om man pressar den hårt. Man kan ha lite synpunkter på förarlayouten men i övrigt en väldigt välbalanserad och trevlig bil med mycket komfort. Kan även räkna på mina fem fingrar då jag behöver fyrhjulsdrift. |
|
|
Tack homeros för svaret! Ser verkligen fram emot att få den. |
|
| Ps. Provkör XPeng G9. Komfort på en nivå som är svårmatchad. Betydligt mer komfortabel än i5. Och ja, jag vet att många skrattar lite åt kineserna men skrattet lär fastna i halsen. Faceliften laddar i 525 kW. Fast i Sverige finns inte så snabba laddare... | |
| Inga Kina-bilar (förutom Polestar då) finns med i företagets policy så de går bort. Känns för övrigt helt rätt att välja BMW i dagens tidevarv och på så vis i mikroskala stödja europeisk bilindustri. | |
|
Jo jag är helt med på det. Skulle aldrig köpa en till Tesla idag t ex. Jag hatar Elon Musk djupt och innerligt. Inte bara för hans töntiga politiska ambitioner utan mest för att han är en djävla tönt rent allmänt. Köper nog hellre Kina isf. Samtidigt som jag alltid tyckt att mina val är mina och inte ska politiseras. Jag vill ju välja i5 och tycka att allt är toppen men det är inte riktigt så. Utrymmena är sämre än vad de borde vara. Som golfspelande hundägare med två barn så kommer baksätet och bagageutrymmet spela roll. |
|
|
Jag kommer inte heller köpa nån Tesla igen om inte något magiskt händer. Inte på grund av politiken (som förvisso är en god anledning) utan att bilarna helt enkelt tappar relativt mot sina konkurrenter hela tiden. Tesla 3 var ledande när den kom 2019 men är något helt annat i förhållande till konkurrenterna 2025. Framförallt har den kvar ett antal vansinnigt störiga egenheter som de idiotiska blinkers och ljusknapparna, filassistans och farthållare som är konstant dumma i huvudet och en regnsensor som överhuvudtaget inte gör jobbet. Tesla Y har lyckligtvis fått tillbaka blinkersspakarna men i övrigt har den alla nackdelar kvar. Faceliftarna (Highland+Juniper) har bara gjort bilarna något mindre eftersatta på komfortområdet, i övrigt har inga stora framsteg gjorts. Under tiden har konkurrenterna verkligen tagit storkliv. Jag sneglar mest åt Ioniq 5 för tillfället - tycker den ser ascool ut, är rymlig som ett vardagsrum och verkar inte ha några stora nackdelar. |
|
|
Givet att du pga milen byter bil så ofta så är det helt rätt att testa! Funkar inte rwd för dig så är du en erfarenhet rikare samtridigt som du ändå kommer byta inom kort. Rapportera gärna hur du upplever det hela. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.