AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
774

F11 520d 2011 byta eller rengöra dpf?

Tu
58
Tummen13
520d f11, 2011
Hej,
jag har haft felkoden för dålig livslängd dpf ett tag och skall ta tag i den. Jag har gjort en regenerering med ISTA men den kommer tillbaka. (Har oxå nyligen bytt egr ventil pga dess felkod.)

Jag får inte loss lambda (22mm nyckel) eller tempsensor (14mm nyckel) på toppen av dpf för att spruta in skum. :-( Riktigt irriterande. Jag behöver nog hjälp av verkstad, och då blir frågan om jag skall be dem bara lossa åt mig så att vi kan försöka prova med skummet, eller ta loss dpf och byta eller skicka iväg på rengöring. Söker tacksamt tips och kommentarer och erfarenheter av folk som åtgärdat detta på de olika sätten.

st
721
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Funderar också på att byta DPF. Ska man köpa ett beg. eller (hemska tanke nytt :0). Det finns bra verktyg för att komma åt runt lambda- och tempsensor, men det kan nog vara svårt ändå att lossa utan att förstöra. Det finns en del EURO5 katalysatorer på nätet men det kanske blir problem vid besiktning, eller?
Visa användare
ProPro-medlem
5.087
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Hej, det finns en counter för DPFs livslängd, den har inget med aktuellt skick på filtret att göra.
Man kan prova att nolla den, får man sen "riktiga" felkoder på DPF så krävs naturligtvis åtgärd.

Mvh Ola

Min OBD-shop:
Länk

Mina bilar:
Länk
st
721
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Tack Ola,

Jag undrar vad besiktningen tittar på. I Bimmerlink ser jag att det finns en deadline för DPF på runt 27 000 mil. Men skillnaden i tryck före och efter DPF ligger runt rimliga 30-40 mbar efter 23 000 mil. Vad ska jag gå på och hur nollar jag räknaren i bilen. Bimmercode?
Visa användare
ProPro-medlem
5.087
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Om "register new DPF" finns i Bimmerlink så är det ju mycket bra. Den funktionen fanns inte förr.
Annars gör man det med Ista. I Bimmercode finns inte sånt här. Den är bara för kodning.

Mvh Ola

Min OBD-shop:
Länk

Mina bilar:
Länk
st
721
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Har Bimmerlink (med 2000-adapter från dig) och den finns inte där så vad rekommenderar du till en f11 2016?
Visa användare
ProPro-medlem
5.087
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Görs med Ista. En Windows dator behövs samt en ENET-baserad adapter. Antingen då en trådlös, MHD Universal WiFi rekommenderas. Länk Eller för dig som redan har en för appar, en standard ENET-kabel. Länk Ista programvaran medföljer.

Mvh Ola

Min OBD-shop:
Länk

Mina bilar:
Länk
st
721
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Trådskaparen Tummen 13,

Hur gick det? Har du åtgärdat det och vad fick du i så fall för resultat? Det finns specialverktyg för att lossa dessa ca 50:-/ st men det kan vara svårt att komma ut och de har en tendens att sitta som berget.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.