AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
200

Mycket blås på kupéfläkt/AC hela tiden. G31 530e

jo
2
jogustaf
530e Touring xDrive -23
Har precis skaffat en 530e Touring -23 efter 10 år med en VW Passat. Det är ju ett kliv uppåt i komfort och teknik från 2015. ;-) Det som är en störande faktor är ju det betydligt mindre lastutrymmet men det verkar ha krympt i de flesta bilar.

Men nu till min fundering. Klimatiseringen vid laddning/starttid funkar bra och det är lagom temp i bilen när man kliver in och ACn kyler oftast lite till när man börjar köra. Men vid längre körning, än så länge är ca 30 mil som längst, så blåser det väldigt mycket hela tiden vilket blir lite störigt i längden. AC kylningen verkar öka och minska efter behov men fläkten går för fullt hela tiden. Är det normalt att den gör så? På den gamla bilen märktes det tydligt att när inställd temp uppnåtts så gick fläkten ner för att bara cirkulera luften lite men på den nya susar det högt hela tiden. Har provat att stänga av automatiken för luftkvalitet men tyckte inte det gjorde nån skillnad. Kan det vara nån sensor inne i bilen som inte fungerar riktigt?

//Jocke
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Det är inte så enkelt att du har "intensiteten" för högt ställd i "auto-läge" bara?

Känner igen det du beskriver från tidigare bilar. Det var enklare på sätt o vis...

Auto: Full blås och vartefter tempen närmar sig så gick fläkten också ner i intensitet....

Nu har BMW kommit på att i auto-läge kan du även välja hur stark intensiteten tillåts. Ju högre du väljer ju högre luftflöde tillåts. Inte alltid fläkten behöver köra på högt, men fläkten ges den möjligheten...ju lägre intensitet du väljer, ja du förstår...

/Svante
Ni
874
Nip
320i-04
Jag har dykt ner i AC och ventilation på min E46 vid långa körningar i stark sol sista veckorna.
- det finns en solsensor som drar på fläkt vid stark sol också

Bara möjlig tanke om det applicerar på din körning.

"Solar Sensor

The solar sensor can detect the amount of solar radiation that is influencing the tempera-
ture and climate in the vehicles interior. The IHKA control module monitors the input from
the solar sensor and adds the value to its processing factors. The settings of the climate
control system are changed to compensate for this additional influence.
The settings of the following IHKA components are adjusted to compensate for changes
in solar radiation:

• Blower - The blower curve is changed

• Stratification (mixing flaps) - The stratification outlet air temperature is changed (not E46)

• Ventilation - The opening angles of the ventilation flaps are changed."

På E46 i alla fall, så finns det 5 st stegmotorer som reglerar olika delar av inflöde i bilen via klaffar. Långt mer avancerat än jag kunde föreställa mig.
jo
2
jogustaf
530e Touring xDrive -23
Ok, det låter ju som något att testa. Har varit van med att om man rör fläkthastigheten så slår Auto-läget av. Hittade det även i BMW Guide appen nu när jag letade lite mer.

//Jocke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.