AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
336

E46 AC - hur nöjda är ni med den- den verkar för simpel i mitt tycke?

Ni
874
Nip
320i-04
Tillbringat massa timmar om dagen senaste veckan i olika ärenden i högsommarhetta.
- reglaget på 3 röda streck så bara AC vad jag förstår

Det verkar inte som ACn mäter skillnad temperatur mot inställda
- är och börvärde som man säger om reglersystem

Så när stor skillnad, så sänker man temperaturen inluft mer så man snabbare når önskat temperatur.

I mina ögon verkar det bara ha samma inställda temperatur på inluften oavsett hur varmt det är i bilen,

Så man meckar med inställd temp till 16 grader som är lägsta för att någorlunda behaglig inluft, men fläkten lär ju aldrig regleras ner, utan man sätter den manuellt också vad man står ut med i "oljud".

AC(automatic climate control) är inget jag skulle kalla detta.

Eller har ni att den dynamiskt ändrar så man snabbare når önskat temp i bilen?
- fläkten kör ju hårt, men inte temperaturen vad jag märkt

Nu bor vi inte i Californien så detta är normal temp hela året, men man tycker amerikaner skulle reagera hur ACn fungerar.

Tack.
Hej,

AC = Air Condition

ACC = Automatic Climate Control

Så om bilen bara har AC, är regleringen din uppgift.

//Lennart
2.412
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
530e -20
Hej,
om du har en digital display där du kan ställa in temperaturen och även se fläkthastigheten via en liggande stapel så har du ACC. Testa i så fall med att ställa ned temperaturen till 16°C och vredet i mitten till friskluftsintaget på blått så ska det blåsa kallt.
2.412
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
530e -20
tillägg... om det inte blåser märkbart kallt så har du troligtvis ett läckage i systemet. Jag fick byta kondensorn på min e46a förra året. När det inte fanns ngt kylmedium så fick jag givetvis ingen kyla och fläkten maxade eftersom temperaturen inte sjönk.
Visa användare
3.727
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Jag har bara haft ACC på mina.
Min 320 från 2000 och 36000 mil kylde som bara den.
Min senare från 2005 fick jag fylla gas varannat år då den troligtvis hade ett litet läckage någonstans men den kylde också bra.

Jag hade dock en "hemmafixad" 318 en gång, även den med ACC men den bilen hade en/flera klåpare ägt så bl.a. ACC:n fungerade inte. Men det visade sig att någon hade skruvat bort kompressorn och vid montering så hade en kabel hamnat mellan motorblocket och kompressorn och kortslutits. När jag hade fixat det efter mycket felsökning så fungerade även den med mycket kyla.

Ingen av bilarna har haft en fläkt som gjort särskilt mycket väsen av sig.

Kolla över så du har rätt tryck i systemet eller ett läckage. Det låter inte som att allt är korrekt med ditt AC-system.

///BMW - Was sonst!
bl
2.220
blixten
325i -88
Men jag får nog ge Nip lite medhåll ändå, de volvobilar jag har åkt med som haft AC, har haft en påtagligt högre kyleffekt än de bmw jag haft.
Ni
874
Nip
320i-04
Tack för att ni rättade mig, jag har display och inställning temp, så ACC då.

Sedan reglage mellan mittventilerna har från tre röda punkter till tre blå.
- när det är tre röda, så är luftflödet en bråkdel av mot i blåa lägena
- jag har alltid uppfattat tre röda, då är det enbart via kompressorns reglering, ingen direkt uteluft

För att få mer svalare luft direkt i ansiktet, sätt jag sidormunstyckena på 1/3 på bara.
- att få hela kupén att kännas sval och fin har jag gett upp

@Håkan Hsson, det är dramatisk skillnad i luftflöde tre blå, och i tre röda så svalare???
- har alltid trott blåa delen bara fixar in mer direktluft utifrån???

Bytte mikrofiltret nyligen, men inte på bmw, vet inte om de satt det rätt?
- har inte kört så mycket som nu i het sommar på de 17 år jag haft bilen så minns inte hur flödena var tidigare
- på vintern kommer värme, först nu tampas jag lite med att få kyla

Aldrig bett om koll eller fyllning ACCn, kanske skulle titta på det!!!
- snöflingeknappen är alltid på, den skall ju alltid avfukta vad jag förstår före in i bilen

Slunga visdomar om vilka tester jag skall göra, vore intressant att få grepp om det.
- något underhåll jag missat förmodligen

Tack för all input allihop.

16.431
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Prickarna är bara fördelning av luft huvud vs fötter, inte temperaturen totalt sett. De ska stå på tre blå om du vill ha kallt i ansiktet.
Ni
874
Nip
320i-04
Manual säger om hjulet mellan mittventilerna
"Rotary dial allows you to control the
temperature of the airflow from these
outlets as desired"
Så blir ännu mer förvirrad av din kommentar @Löwet?

Inget som blandar in uteluft????

Det antyder som sagts att temperatur förändras, men det gör det ju också om du blandar uppvärmd via ACC med uteluft eller tvärtom sommartid då ACC skall kyla och uteluft varmare.

Det skumma är dramatiska skillnad luftflödet på tre blå prickar, skulle säga 10 ggr, om fläkten låses på ett läge.
- har tyckt lite logiskt att via kompressorn så mer motstånd avfuktat och vintertid uppvärmt igen

Fick bytt hela panelen under huven, då originalet vittrat sönder och mängder löv och konstigheter från mus/råttbo.

Därför bad jag om mikrofilterbyte också ifall detta bös dragits in i övrig ventilation.

Standard manuella reglage luft jag haft på bilar har alltid blandat värmd och uteluft i dessa ventiler.

Börjar bli riktigt intressant att forska precis hur det skall funka.
- det finns ju en knapp att stänga rotation luft utifrån i olika lägen om det är stark lukt utomhus och liknande så kan man blocka det helt.

"Outside air/Automatic
recirculated-air control (AUC)/
Recirculated air
You can respond to unpleasant
external odors or pollutants by
temporarily stopping the flow of outside
air. The system then recirculates the air
currently within the vehicle.
Press the button repeatedly to select
one of three different operating modes.
>Indicator lamps off: outside airflow is
on
>Left indicator lamp on – AUC mode:
the system recognizes pollutants in
the outside air and blocks the flow of
air when necessary. The system then
recirculates the air currently within
the vehicle. Depending on the air
quality, the automatic system then
switches back and forth between
outside air supply and recirculation of
the air within the vehicle
>Right indicator lamp on: the flow of
external air into the vehicle is perma-
nently blocked. The system then

recirculates the air currently within
the vehicle."

Så totalt undrar man hur flödena är in/utluft och sedan ACC och ventiler.
16.431
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag kan bara konstatera att om jag har tre blå prickar och kliman inställd på 20 grader så blåser bilen iskallt. Jag har inte djupdykt i funktionen men tolkar det som att det handlar om hur luften är fördelad i kupen värmemässigt men att temperaturen totalt sett styrs av gradantalet.
2.412
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
530e -20
Med hjulet som har röda och blå prickar så kan man justera temperaturen i utblåset. Det har inget med uteluften att göra. I instruktionsboken står det " Rotary dial allows you to control the temperature of the airflow from these outlets as desired"
Ni
874
Nip
320i-04
Tack Håkan, jo det står så, men hur går det till?
- varför blir det så dramatisk skillnad i luftflöde på min är mysteriet
- det kan ju inte gå via kompressorn då, tänker jag, känns som raka rör från utsidan
- tänker gamla bilars blandning från kylvattnets element via temperaturreglaget som blandar

Bilden jag får är att texten beskriver när systemet värmer och uteluft är kallare och mer uteluft vid blå prickar ställer i praktiken temperatur summa inluft.
- inte alls stämmer när kliman skall kyla???

Kliman reglerar ju fläktens hastighet automatiskt
- i alla fall vad gäller uppvämning den tiden på året
- nu högsommar kommer den aldrig till det stadiet, verkar det
- och inte så konstigt om den inte kyler mer när skillnad är stor!!!!

Det som rör till det är ju Outside Air-systemet som ju har egna hyss för sig.
- du har en klima som skall göra sitt samtidigt som andra system kör in uteluft
- inget lyser på knappen att den reglerar eller blockar något

Hittat ett dokument jag tänkte syna noga
Länk
- bra att ha lite koll innan man ber verkstad som kan köra över en helt annars

Fler som kliar sig i skallen än jag uppenbarligen
Länk
Visa användare
3.727
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Bild från instruktionsboken: Länk
16.431
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Får du olika fläkthastighet om du rör fördelningshjulet? I min bil ändras temperaturen på luften i de övre och undre utblåsen men ingen skillnad i luftflöde.
Ni
874
Nip
320i-04
Tack, @JohanE: Det blir inte kallare luft när man går mot blå prickar för min bil(nu i alla fall). Mycket kraftigare flöde som att samma fläkthastighet har mindre motstånd, typ.

Det stämmer dock när man har behov av värme från systemet, då är uteluft kallare(mitt antagande).

Omvänt när det skall kyla verkar annorlunda.

Från tråden jag länkade
"the E46s climate control requires the blower motor to be operating in order to pull fresh air through the cabin microfilter"
- så här nämns fresh air

Tack, @Löwet: Samma fläkthastighet när man rör hjulet, men flödet dramatiskt högre ju mer mot blå man går. Jag började med att låsa fläkt så inte på Auto för denna test.

Känslan är precis densamma som andra bilar jag haft utan AC, helt manuellt och man ökar friskluften rakt in.

Såg i dokumentet jag länkade om solljussensor, skall visst sitta vid högra defrosterutblåset, att fläkt regleras när starkt solljus. Så systemet verkar bygga på mängd fläkt man drar på för att reglera mer än temp från AC egentligen. Men det finns visst 5 lägen på AC-ventil om jag förstod rätt.
- men det kan förklara varför jag aldrig känt att fläkthastighet minska i stekande sol
- det reglerar så, fullt blås

I tråden på E46fanatics nämndes luft över huven och sedan in via mikrofilter intag vid vindrutan. Det blir ju delvis efter hastighet man kör då. Så många variabler.

"Depending on how hot it is, this might not be possible. Why? Probably because the same hot air that's rising off the hood is going right into the HVAC intake. When it's cool here, I just set the HVAC to 68F and turn the center control to all blue. It gives me cool air from the outside, but only when the temp outside is around 72F or less. Anything higher, and the temp will be about 2-3 degrees warmer than the outside air. I checked this using fancy thermometer from my bro's work."
- 68F är 20 Celsius och 72F är 22 C

Absolut Nr 1 är ju att värme fungerar vinterhalvåret, och det har det gjort. Kan leva med om inte kyla är perfekt.

Men blir nyfiken vad som pågår i min bil, så skall läsa dokumentet noggrannt och sjunka in i det. Som tekniker generellt blir jag triggad när jag inte förstår, så vill veta mer. Trevligt ju om kyla funkar också om det läckt ut något som nämnts att man behövt fylla på. Men inte världens ände.

Det är ju lite glåmigare väder nu igen, så skall se när jag kör iväg nästa gång. Solljussensorn jobbar ju inte då.

Läsande dokumentet så underskattade jag hur avancerat systemet egentligen är, så min rubrik inte rättvis. "simpel" är inte rätt ord som i min rubrik. Ruskigt massa signaler hit och dit.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.