|
|
---|---|
Tjenixen! Jag har en 728i, byggd -99 såld -00, i fint orginalskick. Batteriet dog över vintern och jag köpte ett nytt från Mekonomen-ish, har inte spec på batteriet denna sekund men allt ska stämma och det funkar topp. Men! Softclosen på bakluckan slutade fungera efter bytet vilket är ett tag sen, och nu har jag även fått CD error så CD-boxen fungerar inte. Någon som har erfarenhet eller tips? Har tänkt åka till Hedin för att registrera batteriet, vilket jag förstår kan lösa många problem, men de kräver "orginal" och vill ha 7000 loppor för batteri och arbete - så jag checkar in här först! Tack på förhand, C | |
Hej, På en så gammal modell behövs det ingen registrering eller annan åtgärd efter byte av batteri. Där försöker sig Hedins på en rip-off! :( När bilens batteri tillåts att vara inkopplat och sakta urladdas under längre tid, får man fler problem än om man bara kopplar ur batteriet direkt vid avställningen. Diverse moduler reagerar mer negativt på en för låg spänning under längre tid än på ett tvärt avbrott. Med det sagt vet jag inte riktigt vad du kan hitta på för att fixa felen. Båda enheterna KAN ju ha lagt av oberoende av strömproblemet. INPA kan kanske rätta till bakluckan, men ”CD-boxen” (= CD-växlaren?) kommer du inte åt med det programmet. Där krävs antingen något annat BMW-program eller IBUS/Navcoder, som är ett shareware-program utvecklat av en tysk gentleman. Egentligen tycker jag att en ”norsk reset”, urkoppling av batteriet en stund, 10-15 min., skulle kunna vara en första åtgärd. Men glöm åtminstone fräcka Hedins! //Lennart |
|
Hej Lennart, Tack för ditt svar, du bekräftar min magkänsla på gott och ont - både med problemen med bilen och Hedins. Vet du om det går att koppla upp sig på bilen? Felsökningar? Batterianpassning? Eller är det bara till de nyare bilarna från -02 och framåt? CD-växlaren är ett stort problem för den går varm i min bil, hoppas jag kan hitta ett sätt att återställa den eller felsöka den. Har varit inne och kollat runt lite men behöver helt klart läsa på lite mer. |
|
Hej igen, Cnalle, Jag tror inte alls, att dina problem är batterirelaterade. När jag tänker efter, hade min profilbil också problem med softclose på bagageluckan vid något tillfälle. Jag blev rätt kall, men på något sätt kom funktionen tillbaka. Jag minns inte omständigheterna längre, men det löste sig utan något direkt ingrepp, vare sig mekaniskt eller mjukvarumässigt. Om CD-växlaren har jag ingen idé. Den sitter t v i bagaget? Som sagt, ”norsk reset” är nog mitt enda tips där. Eller nämnda IBUS. Men går den varm… nä, jag vet inte. Vad gäller diagnosprogram har jag två favoriter, BMW Scanner och INPA. Passar utomordentligt väl till våra bilar, men båda är alltså datorprogram. Kräver en laptop med Windows. Vad du än väljer, att ha en gammal BMW kräver nästan att man har en diagnosmöjlighet i verktygslådan. En forummedlem, OlaO, säljer. Vet vad du bör skaffa och ger bra support. Länk //Lennart |
|
Hej igen Lennart! Uppfattat, jag hoppas att du har rätt... antar jag? Hade ju varit toppen om lite batterimeck hade löst allt, men det är också på tiden att jag börjar gräva lite i bildatorn och fördjupar min kunskap lite mer - så det kanske är lika bra att jag får gräva lite. Har inte testat reset med växlaren (och ja, den sitter vt bak!), men tycker jag har testat mycket för att lösa softclose och trunkknappen på nyckeln utan resultat. Jag börjar med att följa dina råd så får vi se, har en dejt med en BMW-kunnig med dator på måndag - så förhoppningsvis har jag aldrig några problem igen efter det (haha!) Tack igen! |
|
Håller tummarna! Hoppas att du återkopplar sen! Det där med CD-växlaren: bläddrar den konstant genom magasinet? Och hittar inget? Och BC säger ”No disk?” Har du provat att lägga i några CD? Jag har försökt komma ihåg hur det var när min bils softclose strejkade - och inte bara den, utan luckan ville inte låsa alls. Den hakade visserligen fast, men den ville inte stängas det sista med softclose-funktionen. Jag tror faktiskt att det var i samband med vår-uttagningen för några år sedan. (Bilen är alltid utan batteri(er) under vintern.) Softclose kom så småningom igång, men jag minns som sagt inte hur. Dock utan varje form av ”reparation”. //Lennart |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.