|
|
---|---|
Tja ! Nu är jag här med frågor igen : Min begagnade 17 år gamla BMW 118 D skulle enligt "uppgift " dra 0,4 liter per mil under landsvägskörning och 0,5 vid stadskörning. En likadan som jag fick låna för en par år sen drog 0,5 liter på landsväg = motorväg 100 mil i tillåten hastighet men min nuvarande drar minst 0,6 och vid stadskörning 0,72 !!!! Kan förre ägaren ha "mixtrat" med något ? Nån sa: De kan ha "chippat" den. Och nån anna sa: De har lagt till en dosa som gör att det accellerar bättre och får högra antal hästar . Kan det vara så ? Hur får man ned dieselförbrukningen ?? Någon som vet ? Kan det vara skit i filtren ? Sotavlagringar i intaget ? Sen har jag en hel del lackskador - kan man putsa bort dessa själv och sen spraya på ny färg eller finns nån billig firma som gör sånt för en rimlig slant ? N47-Nicke | |
hej förbrukning för person A är aldrig samma som för person B. du kan inte lita på vad förra ägaren sagt om detta. förra ägarens 'uppgift' är just vad det är - en uppgift byggd på en massa förutsättningar du inte känner till (och kanske lite önsketänkande). korta körningar gör mycket till för ökad förbrukning. min 320d med gamla m57 och 28000 mil drog 057 italien tur och retur men är tillbaka på 065 nu, typ |
|
och laga/polera lacken kan man göra själv, men det kräver lite handlag och kunskap. testa först att polera och sedan vaxa och se hur det ser ut. men allt beror på hur dålig lacken är och om det är lacksläpp i klarlacken, blekt klarlack, stenskott, skrapmärken etc. olika skador kräver olika åtgärder. Kanske be en bilvårdsfirma kolla | |
Håller med om förbrukningen, det slår så mycket då alla vill berätta om sig egen förbrukning under idealförhållanden och eventuellt avrundade siffror åt rätt håll. Sedan vad jeppe 1 sagt och jeppe 2 trott så hänger det helt på vilka dessa är. Är det tidigare ägaren eller snackpåsen från fikarummet på jobbet? En polering kan göra mer än man tror, men det beror ju på hur illa det är nu innan. Att spraya på lite själv ska du nog vara lite försiktig med och i så fall öva på något innan så du ser hur det kommer bli. |
|
Enligt Carinfo så ska BLANDAD förbrukning vara = 4,5 - 4,7 l/100km men här är vi inte i närheten av detta alls. Men det har jag ju redan skrivit. Vad kan verkstaden göra ? Vad ska jag be dem göra ? Vad kostar det ? N47-Nicke |
|
0,6 i snitt och 0,72 vid stadskörning kan ju inte vara helt onormalt. 0,59 i snitt för bilar i Tyskland, Länk |
|
Hur många mil har bilen gått? | |
Kane, fast det finns ju en del inlägg som menar på att dieselbränslet i Tyskland har annan sammansättning än i Sverige och att bilen går bättre och drar mindre där. | |
Jag tror inte du kan göra något åt förbrukningen annat än att vara försiktig med högerfoten. Jag tycker inte du skall lägga pengar på en verkstad förrän du fått ordentlig koll på förbrukningen. fundera över hur många kallstarter du gör och hur många mil du faktiskt kör på landsväg respektive stad; sitter du mycket i köer etc. som Kane skrev så är 0,59 ganska normalt. | |
Sedan kan man ju undra när folk pratar om förbrukning om de menar den förbrukning som färddatorn anger eller om det är uträknad förbrukning vid pump. För den kan väl tänkas skilja lite eller har jag fel? | |
Visst är det så blixten. Det gör ju att när ”folk” jämför förbrukning mellan varandra är det ju i 95% av fallen äpplen och päron de jämför. | |
Bilen har gått dryga 26 tusen mil nu . Uträkningen som jag gjort var med papper och penna och lågstadiematte: 1: Tankar upp fullt . 2: kollar förra tankningens miltal och drar ifrån detta från det som står på mätaren NU .3: dividerar antalet liter jag tankade NU med mellanskillanden = hur många mil bilen gått sen sist med och får då förbrukning per mil. Jag funderar på att byta bilen mot en likadan fast med automatlåda - det är ett jäkla växlande hela tiden och jag har en känsla av att den är modifierad på nåt vis. En god vän sa att den nog är "chippad", vad han nu menade med detta men han sa att den accelererade lika bra som hans sportbil som är en BMW Z4 Roadster 3.0i men att den inte hade samma "slutdrag" som hans som har en rak 6:a under huven. Lackskadorna är väldigt irriterande: det ser ut som om färgen på plåten har ett lager plast eller klarlack över sig och det är den som släppt på sisådär ett 20-tal ställen och det är tillomed så att klarlacken - eller vad det nu är - har vikt upp sig så att man kan ta i den och slita loss en bit om man så önskar. Mycket märkligt. Men jag antar att det blir för dyrbart att fixa så jag får väl lära mig att blunda för det bara. N47-Nicke |
|
Det låter som klarlacksläpp och på 20 ställen är det bara att glömma att göra något åt det. Sälj bilen och köp en med bra lack och automat så blir du nöjd. | |
Håller med föregående. Köp en automat med bra lack. Något jag alltid försöker hitta är svensksålt med få ägare. Värt att betala lite extra för en bil med bra historik. | |
Vilken prisklass är den här bilen i? | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.