AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
360

Elbil, regenering, hur hålla bromsarna i gott skick?

js
1.874
jsn
i5 m60 -24
Hade bilen inne för mjukvaruuppgradering av bromsarna, se separat tråd.
Mekanikern tyckte även att bromsarna började becka igen och behövde konditioneras... Ut och köra och bromsa dj*ligt hårt några gånger...
Hur skall man hålla bromsarna i bra skick när man har en elbil? Jag har aldrig haft detta problem tidigare, brukar bromsa lite intensivare när jag svänger av motorvägen och det har räckt gott och väl.
Men vad krävs nu? Jag har ställt regenereringen i lågt läge, men när jag bromsar så regenererar bilen ändå när jag bromsar. Är det tvärnit som gäller?
Kundmottagaren sa att om man lägger växelväljaren i N när man kör så skall det inte regenerera när man bromsar?
Är detta verkligen det enda realistiska alternativet till tvärnit för att motionera bromsarna?
Visa användare
8.566
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag lägger i N i samband med att jag svänger av motorvägen och bromsar från 110-0 km/h ibland. Vad är problemet med det? Någon enklare lösning än så tror jag är svår att finna.
16.431
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om bromsar beckar igen kommer det inte gå att bromsa bort det. Kolven rör sig knappt nån millimeter. Det enda som man kan bromsa bort är ytrost på skivorna. Vilket i sig kanske är bra men om glidpinnar eller kolvar har börjat kärva då måste bromsarna plockas isär.

Att ta bort glidpinnar är lätt och fullt realistiskt att göra varje gång man byter däck. Bara ta loss dem, rengöra dem och sen lite lätt infettning om det rekommenderas för bromstypen, är inte svårt att göra själv.
Bara att bromsa lite då och då. I princip aldrig några problem på snart fem år annat än med E-tron 21-22 som var svår på detta men aldrig på BMW IX i5 Merca EQE osv
Ru
108
Rule Germania
G26 I4 Edrive40 -22
Besiktigade min I4 Edrive40 för första gången för två veckor sedan. Bilen blir tre år vid månadsskiftet och har nu gått drygt 8 000 mil.
Besiktningsmannen var imponerad vid bromsprovet. "Bättre värden kan man inte förvänta sig". Frambromsarnas bromsvärden var 3,1 respektive 3,1, medan bilen hade 2,3 vänster bak och 2,2 höger bak. Bromsskivorna var skinande blanka - inte rost nära dem, men fortfarande mycket kvar på beläggen.
Jag tror hemligheten är att jag inte använder enpedals-läget (B), utan hela tiden kör i normalt drive-läge (D) - även i stan. Med andra ord offrar jag en del regenerering och använder bromsarna som i en ICE-bil.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.