|
|
---|---|
Hej vänner, Fick i januari 2025 en buckla pga en annan som backade in i min bil. Hela bakre stötfångaren byttes och lackerades av Förenade Bil (Kristianstad). Gjorde därefter keramisk behandling av samma firma som tidigare gjort det på hela bilen när den var ny (2023-12). Tvättar alltid bilen hos samma tvätt firma och igår när jag skulle tvätta den upptäckte han en del repor på bakre stötfångaren varpå jag sa till honom att polera och lägga på keramiskt skydd igen. Han polerar men säger sedan till mig att det är för dåligt med lack och att grundfärg saknas. Han menar då att lackeringen är för dåligt med för lite färg och avsaknad av grundfärg. Vad ska man säga, man blir ju bara ledsen, en ny bil (2023-12) för ca 600 tkr och nån backar in i bilen och sedan blir man drabbas på detta sätt. Vad kan man kräva av Förenade Bil/BMW originalförsäkring? Om tvättgubben har rätt(är det rimligt att han har rätt?) borde man väl kunna hävda att lackeringen är undermålig och att de får göra om det? Förmodligen säger Förenade Bil att de gjort enligt instruktionsboken, men kan man komma nån vart med ett sådant ärende? | |
Vill minnas att jag läst att det skall gå en viss tid efter lackering innan man lägger på keramiskt skydd eller vaxar bilen, för att lacken skall ha hårdnat tillräckligt. Hur lång lång tid hade det gått i ditt fall? Låter ju mest troligt att reporna uppstått vid tvätten. Men reklamera lackningen det kan ju vara ett slarvjobb. | |
Den keramiska behandlingen gjordes direkt när jag fått tillbaka bilden från Förenade Bil när det blivit reparerad. De sa att man inte behövde vänta. Rekondmannen säger att det är för lite färg i lacken och att det saknas grundfärg. Man borde väl vara totalt skadefri så att säga att bilen ska återställas i det skick bilen var innan skadan. |
|
Om han säger att grundfärg saknas så ska du byta rekondare direkt. Han ska ALDRIG polera genom klarlacken ändå. Det är bara klarlacken som får eller ens kan poleras. | |
Fick du med några garantier från Förenade bil? Har du pratat med Förenade Bil för att förstå vad deras position är? Konsumentköplagen säger att du har rätt att reklamera undermåliga jobb inom 3 år, samt att bevisbördan de första månaderna ligger hos utföraren. Dvs att utföraren måste bevis att jobbet var korrekt utfört för att slippa ansvaret för den uppkomna situationen. Dock finns möjligheten att Förenade Bil hävdar att jobbet utförts på korrekt sätt, och att det är rekonden som gjort fel och därmed är ansvariga för den uppkomna situationen. Och rekonden kommer hävda att denne gjort allt korrekt och att det är Förenade Bils fel. Då är det upp till dig att driva vidare för att få rätt. Tyvärr kan det bli så här när man blandar in flera olika aktörer, och de skyller på varandra. Men börja som sagt att prata med Förenade Bil, förhoppningsvis löser det sig där. |
|
Måste var väldigt grova repor om man måste polera så klarlacken försvinner. Som sagt hur tusan kan han avgöra om grundfärgen är där eller inte? Svårt att se att en professionell lackerade väljer att hoppa över vissa steg. |
|
Skulle grundfärgen saknas skulle stötfångaren ha en helt annan färg. Det är noll sannolikhet att grundfärgen saknas. Men det spelar ingen roll, det är inte den man polerar ändå. Det är klarlacken liksom. | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.