|
|
---|---|
Hej, för några dagar sen tog jag emot min nya tjänstebil, en riktigt fin X3 30e. Jag tycker mycket om designen och prestationer. Dock på väg hem försökte jag flera gånger att komma igång med personal assistent. Nu fick jag veta att den inte funkar på svenska! För att prata med bilen måste jag byta språk till engelska! Det innebär att jag måste byta systemspråk till engelska? Bilens menyer och allt ändras också till engelska? Det är otroligt att år 2025 behöver man göra det! Jag hade en xc90 och strax innan en xc60 och uppskattade jättemycket Google assistent, klockrent! Men varför kan BMW inte fixa det? Om jag går in i Apple Car så funkar Siri inte heller… Det är pinsamt för BMW och jag funderar att byta tillbaka till Volvo. Hur har ni löst det? Obegripligt att en dyr och fin bil inte kan klara det som andra mindre premium märke kan lösa enkelt. Även att man inte kan installera Spotify och navigation i flygmodus är skrämmande.. man kan men man måste betala för det… Tacksam för feedback | |
Det svenska språket är ju inte särskilt stort så jag är inte helt förvånad, för Volvos del så är ju svenskan speciell med tanke på deras rötter. Vad säger din BMW ÅF? | |
Jag har en 330e-25 ( tillverkad 0924) och på den fungerar svenskan galant! När jag hämtade ut den var säljaren osäker på om så verkligen var fallet då inte alla modeller från BMW skulle vara utrustade med detta, men som sagt 3-serien har det från 2025 och då tycker man väl att x3 också borde ha det? | |
De borde såklart lösa svenskan. Nuförtiden med AI är det dessutom lättare än någonsin. |
|
Ja fungerar gör det ju bevisligen, men det går inte någonstans utläsa på vilka bilar? | |
Till vår I4 kom det en OTA uppdatering för några månader sedan, med den fick bilen "svensk" röststyrning. Borde vara samma för en nyare X3 kan jag tycka? | |
Svenska funkar i min i5:a. | |
X3 G45 använder iDrive9, vilket inte så många bilar förutom den och X1/X2 har nu tror jag. i4, i5, iX och typ alla andra använder iDrive8.5, där finns svensk personal assistant. Märkligt att man inte löst svenska på iDrive9 ännu, men jag tror det är anledningen till att det skiljer sig mellan bilar. Om jag får gissa så dröjer det inte innan det kommer på iDrive9 också, men förstår frustrationen. | |
Jag hade trott att (enda) fördelen med iDrive9, som är baserad på Android Automotive OS (från Google) skulle vara att assistenten kunde vara baserad på Google Assistenten och därmed kunna svenska från början (som på Android-mobiler). | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.