AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
546

Motorer M54B30

Tjena allihopa.

Tänkte kolla ifall något vet vad det är exakt som skiljer mellan en e46 med m54b30 från typ årsmodell 00 och en e46 med samma motor från typ årsmodell 03 ? Har en e46 med rasad motor från 03 och letar beg motor men dom jag hittar är bara från äldre årsmodeller. Vet att ventilkåpan och sånt skiljer sig åt men det borde ju bara gå att flytta över från den gamla motorn. Kabelhärvan och sånt är det samma ? Blocket är väl samma ? Så grenrör och liknande bör väl passa ? Verkar inte komma ut så många motorer med senare årsmodeller så tänkte ifall man vågar beställa en motor som suttit i äldre årsmodell?

Mvh M
Visa användare
ProPro-medlem
13.275
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det är vad som refereras (eller vad jag refererar till) som M54 Mk1 och M54 Mk2.

1) Tändspolarna är olika samt dess kontakter (vilket gör att kablaget skiljer sig åt).
Länk

2) Ventilkåpan och dess packningskit skiljer sig (en följdeffekt av att tändspolarna är annorlunda).
Länk

3.1) Splines på koppling och svänghjul skiljer sig åt (en följdeffekt av att växellådorna ändrades till Mk2).
3.2) Pilotlaget skiljer sig åt (en följdeffekt av att växellådorna ändrades till Mk2).

4.1) Pulleyn för AC-kompressorn är olika (5-spårig på Mk1 och 4-spårig på Mk2).
4.2) Samtidigt ändrades även spännrulle/remspännare och dess infästningsskruv som en följd av detta.

5) Styrservopumpens infästningar och slangar kan skilja sig åt.


Block och topp och dess innehåll är dock identiskt mellan Mk1 och Mk2.


Tänk dock på att M54 kom med två olika motorstyrsystem (oavsett Mk1 eller Mk2).
Exempelvis så använde E46 och E39 alltid Siemens MS43, men exempelvis E60 kunde använda det nyate MS45 (och här finns det en del skillnader främst då kring luftmassamätaren men även ofta på generatorn).

Tänk på att kablaget (främst hur det är draget och längder på olika kablar) kan skilja sig på en del mellan tex E46 och E39 - se exempel nedan för skillnad i kablage.

Temperatursensorn på toppen som är 2-polig för E46 och 4-polig på E39 mfl (vilket gör att kablaget är annorlunda här).

Sen skiljer sig såklart insugsbälgarna en aningens åt hur de är dragna mellan tex E46 och E39.
Okej tack för svar.

Då borde ju en m54b30 från en x3 med årsmodell 2003 vara mer lik original motorn i min e46 ? Bör väl bara vara oljetråg och en oljesil från oljepumpen som är annorlunda ?

Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
13.275
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det är korrekt - en M54B30 från X3 2003 är en lämplig kandidat för din E46 2003.

En skillnad är att E83 X3 använder MS45 medans din E46 använder MS43.
Detta är dock helt irrelevant eftersom block+topp (inklusive dess komponenter som sitter direkt på) är exakta samma ändåså - och det är ju dessa två delar som du behöver och kommer att byta ut.

Kringdetaljer som insugsbälgar, luftmassamätaren, motorstödben, elkablage och då även DME skiljer sig som sagt åt. Men än en gång så är det irrelevant då du köper motorn och i princip inget av detta medföljer ändåså.


Oljetråg och oljepickup är en bra poäng.

Du måste flytta över oljetråget från din E46 till den nya motorn.
I denna flytt ska även oljestickan och oljestickstuben flyttas över (då de skiljer sig mellan E46 och E83).
Men eftersom du ändåså måste flytta över oljetråget så är ju det ingen bigdeal.

Oljepickupen måste också flyttas över (oljepump, windage tray och allt annat vad jag kan minnas är däremot exakt samma).
Så bör inte vara några konstigheter - har exempelvis själv tagit en oljepickup från E38 som sattes i en M54 som kom från en E46.


I övrigt kan jag faktiskt inte komma på något annat.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.