AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
250

E 93 som vinterbil?

Visa användare
2.838
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 200 -06

Hej,
har en SLK R171 som sommarbil, men funderar på att skaffa en cabbe som man kan köra året runt, vilket inte SLK:n är byggd för. Så då har jag börjat snegla på en E93 som året-runt-bil. Vad tror ni om den, skulle den funka? Problemet med SLK är att plåtcabben inte är riktigt tät på den modellen. Bor i västra götaland, så inga vargavintrar.
16.431
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Min e93 är tät mot regn men inte högtryckstvätt på vissa ställen. Tror inte snö är värre än regn? Synd att slita på dem vintertid dock. Det finns inte så fasligt många fina kvar.

Jag kör inte min vintertid men bruksade en Z4 under vintern en gång. Den var jobbig när rutorna frös. Skulle inte köra karmlöst vintertid om jag kunde undvika det.
Visa användare
2.838
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 200 -06

Lite bär det emot att slita på en sådan bil vintertid, men den bilen blir vår extrabil vintertid som vi egentligen har väldigt litet behov av men som vi trots allt behöver ha. Så tanken är född ur en önskan om att slippa mecket med att ha ytterligare en bil som nu. Vår andrabil vintertid går 20-30 mil/mån.
Visa användare
3.753
Sani
640iM Cab -12
Det beror ju helt på hur du förvarar / parkerar den..? Jag använder min F12 (= sufflett) året om, men åker mest från varmgarage hemma till garage på jobbet. Så klart en E93 funkar året om :)
16.431
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Har man garage, även carport hjälper, så underlättar det mycket. Själva körningen är inte problemet (förutom stenskotten och saltet). Det är att den fryser ihop totalt vid vissa väder.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.