|
|
---|---|
Konstaterade att min generator på min Z3, -98 med 2,8l motor gav upp. Det är väl väntat när den rullat ca 15.000 mil. Så det är väl förmodligen snart några till där ute, som snart behöver byta. Det är ändå mer väntat, eftersom den tar kylluft via en kanal lågt ner i kylargrillen. Det innebär, förutom löv, även exempelvis cigarettfimpar i kolhållaren. Generatorn dammsuger vägarna! Jag har en 120A Bosch generator, och insåg att det är lite av en djungel att hitta ersättare bland alla mer eller mindre kända fabrikat., ofta made in China med fina namn. T.o.m. BMW ´s reservdelskatalog på nätet föreslår en Valio i stället för Bosch. , Men, och det är därför jag skriver detta inlägg, det finns en Bosch generator som passar rätt av. Bosch är ju alltid en Bosch. Jag hade en Bosch 0123515022, BMW nummer 1 432 986.1. Denna används förmodligen på Z3 2,8l från 1996 - 1999. Ersättaren heter Bosch 0986041810. Pris från ca 2500 - 4000kr, beroende på hur bråttom man har. Direkt bara plug and play med montage, anslutningar och allt. Återlämning av stomme ger ca 350kr kronor tillbaks. | |
Hej, Bara en kommentar beträffande Valeo. Det har länge varit ett OEM-märke och står nog inte Bosch (långt) efter. Så här lyder Valeos kortpresentation: "Valeo operates in 31 countries, working closely with the world's major automakers to bring customers innovative, effective and sustainable solutions." Men jag håller ändå med: Boscg känns tryggt (även om tillverkning sker i alla möjliga länder, antagligen också Kina.) //Lennart |
|
Kollar att det inte bara är laddningsregulatorn som behöver bytas? Kolen slits alltid, och hårdare om den sitter mer utsatt för vägdamm. |
|
Snart525i: hur vet man om det bara är laddningsregulatorn som behöver bytas? (Har samma problem på min e39a generatorn börjar ge upp) | |
Ta ut generatorn och kolla hur kolen och dess släpringar ser ut. Ser det bra ut, kan det vara chansare att köpa en regulator. Jag vet att en del säger att man skall köpa original regulator, för att BMW är känsliga. Men om generatorn laddar lite till ifrån kan det ju sällan vara elektronik, då är det troligtvis mekaniskt slitage. Om den däremot lägger av totalt, är det laddningsregulator eller effektdioder som är sönder. På min var exempelvis kolen och släpringarna fula, när jag hittade dem bakom cigarettfimpen och löven. Den främre släpringen var oxiderad och punktvis ärgad, och den bakre hade ett flera mm djupt dike som kolet slitit ned. Även kolet var slut. Inte mycket att satsa på. Därför blev det nytt. Sedan kan jag säga att jag kollade Bosch egen katalog, och den generator jag köpte betecknas som en "Remanufactured Alternator", d.v.s. fabriksrenoverad. Du kan inte på något sätt se att den inte skulle vara ny. |
|
Man kan till och med byta enbart kolen, kostar typ 150 kr hos startmotor.se. Det tar ca en halvtimma om man har tagit bort laddningsregulatorn. Man behöver dock en lödkolv och lödtenn men det är inte svårt Släpringsbyte tar dock väsentligt mer tid att göra och dom sitter ihop med själva generatorn och inte med laddningsregulatorn. |
|
Hittar (söker mha det Bosch-nummer från dig) inget "bättre" än en Länk Men om du tar loss den och ser att kolen är slut så tar du bort chansningen ur ekvationen? Det finns en Hella, som jag alltid väljer före billigare märken, som passar E36 med M52B28. Så nära men kan inte avgöra vad den faller på. Det som förvirrar i ditt fall är att det BMW-nummer du uppger, 1 432 986, enligt ETK:n är för E39 med M52. Så den är redan bytt en gång? |
|
The plot thickens... Väljer jag Z3 -98 med 2,8 i ETK så får jag: Länk Då heter regulatorn 12311713491 för Bosch 120A. Som ger två mycket bra alternativ: Länk Hitachi för 140 kr är ett fynd? Annars BorgWarner för 657 kr. Eller? Båda ovan pekar på Z3 med M43. Förvirrande. |
|
Den gamla generatorn jag har heter med komplett nummer 2311432986.1 ,denna generator användes även i 5-serien E39. Sedan kollade jag laddningsregulatorn, BMW i Tyskland vill ha 391 EUR för en sådan!!!! Så jag hade nog testat med en av de du föreslår. Ditt BMW nummer för denna stämmer med vad jag har hittat för min med 120A. På denna Bosch-sida kan man slå in sin bilmodell och hitta beteckning på deras remanufactured alternators, Länk. Sedan kan man ju gå in och söka på exempelvis 0986041810, eller AL0738X. Själv köpte jag min via AD Bildelscenter. Om man har en sådan butik nära, kan man ju fraktfritt lämna stomretur. |
|
Var ut och kollade och såg att jag har en valeo generator. Någon som har förslag på vad jag ska köpa för ny? Bosch blir ju så dyra eftersom jag inte kan skicka en valeo i pant på en Bosch generator? |
|
Antingen går du in i min länk ovan till Bosch remanufactured alternators och skriver in data för din bil. Sedan söker du på nätet och köper en sådan. Alternativet är att köpa en lika Valeo som du har. Valeo är ett bra fransk fabrikat som verkar specialiserade på att kopiera bl.a. Bosch, när original inte finns längre. Tänk på leveranstid, Många av de billigare leverantörerna kommer från kontinenten och har ofta i praktiken leveranstid på 1-2 veckor. Min Bosch remanufactured kom till AD Bildelscenter dagen efter beställning |
|
Enligt hemsidan passar ingen Bosch på min bil. Jag går nog med en valeo. | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.