AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
235

Framvagnsinställning OCH bakvagnsinställning

Jag köpte nya däck till min BMW 118 D från 2008. De som satt på var rejält slitna och de som satt bak
var i stort sett blankslitna och där var yttersta delen kraftigt nedsliten. Bekanta som såg detta sa att om jag köper nya däck MÅSTE jag göra en 4-hjuls-inställning så jag beställde tid hos Däckgruppen. Nu funderar jag om det verkligen behövs och i så fall : Räcker det inte med bara bakvagnsinställning då ?

N47-Nicke
Visa användare
8.566
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Mest troligt är även framaxeln i behov av justering, det är en gammal bil.

Varför skulle du inte göra 4-hjulsinställning? Tänker du att en sådan är dubbelt så dyr som en för 2 hjul?
Jag blev osäker och avbokade 4-hjuls-inställningen . Faktum är att bilen går som ett lok på räls. Tänk om en hjulinställningen bara förvärrar saken ?? Enligt Däckgruppen som skulle göra justeringen så kostar framvagnsinställningne 700:- liksom även bakvagn och båda 1400:- . Är det ett rimligt pris ? Finns bättre verkstäder ? Kan BMW i Danderyd göra jobbet BÄTTRE med tanke på att de handksas med BMW ? Frågorna är många och jag kan bara tacka för tips från de som vet och har erfarenheter själva. OM nu en 4-hjuls-inställning verkligen behövs och rekommenderas så kommer jag självklart att göra den och pröjsa de 1400:- som det kostar. Vad anser ni ?

N47-Nicke
bl
2.220
blixten
325i -88
Priset är rimligt. Men om du upplever att bilen fungerar bra men sliter utsida bakdäck och har jämt slitage på framdäcken, så kan man ju naturligtvis göra en justering av enbart bakvagnen. Om utsida bakdäck slits så behöver man minska toe in bak.
bl
2.220
blixten
325i -88
Du kanske skall kolla att justeringsskruvarna går att lossa innan du beställer tid för bakvagnsinställning. Det är inte ovanligt att dom sitter fast.
Tackar er för alla goda tips !!!!

N47-Nicke
Tackar er för alla goda tips !!!!

N47-Nicke
Rekommenderar alltid att göra 4-hjuls, har man sett på när en hjulinställning görs ser man hur värden förändras även fram när man skruvar fram och viceversa.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.