AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
160

E34 520 24v getrag växellåda

Is
27
Isaxsson
518-88
E28
Hej
Tänkte byta packbox på växellådan medbringaren till kardanaxeln, är det höger eller vänster gängad? Det är en 5vxl getrag vilken modell någon som vet ?

Ola
Visa användare
ProPro-medlem
13.155
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det är en helt vanlig högergänga där.

Det är en Getrag 220/5.
Internbeteckningen hos BMW är "S5D 250G" där varje tecken betyder följande:
S = manuell växellåda
5 = antal framåtdrivande växlar
D = högsta växeln är direktdrivande (dvs 1:1)
250 = högsta ingående moment (Nm) som den designat för
G = tillverkare är Getrag

Tänk på att det även läcker ut (dock små mängder jämfört med otät packbox) via gängorna om man inte följer rekommenderade arbetsinstruktioner (vilket är att applicera Loctite 242 "on bearing surface of collar nut and install nut").
Loctite 242 är inget annat än mediumstark oljemotståndskraftig gänglåsningsvätska och har numera ersatts av Loctite 243.
Dubbelkollade mina anteckningar hur jag gjorde på mina Getrag 260/5 och Getrag 260/6. Jag la ett extremt tunt lager av Elring Curil T (men vilken oljemotståndskraftig gängtätning eller gängsäkring fungerar fint) på kragmutterns baksida fast endast där den ligger emot medbringaren samt en mycket liten mängd på ett par gängor på den utgående axeln där jag vet muttern kommer att sitta när den är monterad.

På denna växellåda (S5D 250G) rekommenderas även att värma upp medbringaren till 80°C för att underlätta installationen.
Is
27
Isaxsson
518-88
E28
Mycket tack för din utförliga beskrivningar, löste någon annanstans att det fortsätter läka efter tätningsbytet så jag ska var noga. Tänkte ta ner hela avgassystemet också gjorde inte det då jag var lite orolig över hur jag får lös skruvarna från grenröret och lambdasonden, ska göra ett försök så fort jag får mina beställa reservdelar

Ola
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.