AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
745

Inför köp av en M2 DCT

Hej, Lite råd inför köp av en 2018 M2 DCT med 5000 mil på mätaren. Tänker om det är någon orimligt dyr service som lurar inom snar framtid exempelvis? Något annat att tänka på? Stort tack på förhand
bl
2.220
blixten
325i -88
Det beror ju lite på vilka serviceaktiviteter som har utförts? I princip kan man säga att, enligt bmw, skall motorolja och oljefilter bytas var 1500-2000:e mil, då byts även kupéfilter. Vart annat år skall bromsvätska bytas.
Vid 5000 mil kan det vara läge att byta tändstift och luftfilter om det inte gjorts tidigare. En service som omfattar alla momenten jag beskrivit ovan blir dyr om den utförs av bmw, kanske uppåt 20 000 kr. Det finns ställen som inte är lika dyra som bmw och det finns ställen man kan köpa filter, originalolja, boschtändstift med samma nummer som original och bromsvätska för kanske en tredjedel av priset.

Var i Sverige bor du? Hur många ägare har bilen haft?
bl
2.220
blixten
325i -88
Däcken kanske behöver bytas också då har du en kostnad på +10 000 om du satsar på däck som matchar bilens prestanda, typ continental sp 7 eller motsvarande.
Visa användare
2.681
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Oavsett.
Köper man en M så skall man inte vara orolig över sin balans på kontot (gäller BMW i stort men M brukar ha en annan "potens" :) )
si
466
sirtobbe
Bmw M2 competition - 2019
Bmw 325i touring - 2008
Som ägare av en M2 comp 2019 sedan många år skulle jag vilja påstå att dessa bilar är billga att underhålla. Det enda som strulat utöver vanlig service är vänster bakblinkers som får fnatt vid blöt väderlek. Mitt råd blir därför :

Är du sugen på bilen, köp den😎
Visa användare
8.566
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det är alltid sunt att ta reda på kostnadsbilden före köp istället för att få reda på den efteråt, så jag ser inget fel i frågan.
Visa användare
2.681
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Det var inte menat i en negativ bemärkelse utan mer ett råd.
Man köper en M för att man vill ha en. Om kostnadsbild är en faktor så skall man kanske låta bli då det kan bli allt från rel billigt till monkey dyrt.
Jag har plöjt ned över 100 k i min men det är den värd varje ggn jag startar motorn (renovering av topp och byte av lager plus en hellack).
Lär nog få plöjja ned mer den dagen SMGn ger upp (men då blir den manuell :) ).
Ve
1.472
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Är så förbaskat trött på såna som ska skryta. Det är väl i högsta grad vettigt att få en realistisk syn på vad det kostar innan man köper? Man kanske fortfarande har råd. Och mer därtill. Men att det kostar mer än det smakar. Så jäkla speciella bilar är det trots allt inte.

Att "ha råd" är väldigt flytande. Det har mer med prioriteringar att göra än nåt annat.
Visa användare
8.566
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Kostnadsbilden är alltid en faktor, det blir liksom larvigt att tro något annat när vi pratar begagnade bilar. Vem rik nog för att inte behöva bry sig om pengar köper begagnade bilar, utanför rena rariteter?

Jag vet en som köpte en beggad motor från Nederländerna till sin 8 år gamla 991 för att han tyckte det var dyrt med en helt ny och han tjänar 32 mkr/år.
Visa användare
2.681
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
#Verdi2.
Förstår inte hur du kan få det till skryt.

Andemeningen är bara väl. Du måste ju ändå hålla med om att en M gör mer hål i plånboken är en 316 E46 OM man nu vill hålla bilen fräsch. Motorer med mer än 100 hk per liter faller inte inom ramen/def av ekonomisk sundhet.
Har man bara den som en körmaskin tills den rasar så fine......
Handen på hjärtat - skulle du köpa en med en styvmoderlig servicebok och tight budget mot en som som har fått kärlek (med samma budget). Varför skulle du välja den senare - gissar på att du tror den kommer att strula mindre. Kärlek kostar om man nu vill dela den vidare.
Dessutom, varför är inte marknaden översållad med billiga M bilar då de inte alls är så speciella? Personligen tror jag det har med felprioriteringar att göra :)

"Jag klimatkompenserar din miljöbil med min bensindrivna 4.8L SUV"
BMW CS #05XXX

Ve
1.472
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Du får det att låta som om det vore en Bugatti.

Vanlig service är väl inte så dyr? Och i och med att de tappar väldigt lite i värde så är det ett relativt billigt ägande. Iaf så länge man inte avser att ha den som bruksbil.
si
466
sirtobbe
Bmw M2 competition - 2019
Bmw 325i touring - 2008
Exakt så är det. Jag går in på 5e sommaren med min. Kör 700 mil per säsong och servar vartannat år. Kostnaden har legat på från 4100 kr (nu senast hos schmiedmann) till dryga 6000. Utöver det, 2 bakdäck(givetvis, hehe) runt 7000. Skulle man bruksköra året runt med en uppsättning vinterdäck också samt 2000 mil per år med tätare service, bromsskivebyten och annat då springer det givetvis iväg. Själv använder jag en gammal 325a från 2008 till brukskörningen.......
St
1.398
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT

Tesla Model Y Performance

M3an är den enda bil jag ägt som haft en värdeökning. Nu har jag visserligen inte kört mer än 500 mil på de fem år jag haft den men jag har skött all service själv än så länge. Då gör det inte så mycket att den vill ha närmare 9 liter olja vid varje oljebyte.

För mig är det positivt att den delar sjukt mycket delar med övriga E92. Ska man hålla bilen fräsch så är det inte bara motorn som ska underhållas, t.ex. plastdetaljer och liknande tycker jag är väldigt billiga i jämförelse med andra bilar som anses mer "unika". Sen att BMW ger en möjlighet att köpa delar på detaljnivå underlättar också. Det går i regel att köpa plastclips, man behöver inte köpa hela satser eller paket mer saker.

Det finns idag 458 st M3 E9x i Sverige medan det finns 2067 st Porsche 997 i Sverige. Innan jag kollade upp detta hade jag tippat på typ det omvända...

Vill du ha en M2 så köp en! Alltid lättare att betala höga kostnader för något man gillar!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.