|
|
---|---|
Hej! Efter årsskiftet blir bilen tre år och lånet med restvärde som sattes upp vid köp löper ut och jag är intresserad att veta vad som sker om jag väljer att förlägna lånet på bilen med BMW finans. Har varit i kontakt med dem och de kan inte delge någon info utan hänvisar endast till att "3 mån innan kommer det skickas ut ett dokument med val man får göra". Mina frågor är dock följande: 1) Kommer man behöva erlägga en till kontantinsats? 2) Idag amorterar jag inget då jag gick in med ca 45% kontantinsats. Vid de olika kalkylera som finns så skulle jag idag få en månadskostnad på närmare 10 000kr/mån? kan det stämma? | |
Det vanliga är att det räknas som att du tar ett nytt lån, det är inte det gamla som förlängs. Oftast är villkoren mycket sämre än det första lånet eftersom detta är subventionerat av ÅF och/eller importör för att sälja bilen. Men: Det finns varianter och undantag. Ta inte detta som den enda sanningen. Dock när jag själv sist hade lån med restskuld fick jag bara alternativet att lösa bilen själv eller byta in den mot en ny. Inga andra förslag om nån förlängning eller dylikt. |
|
Vänta vad då inte amorterar något? Vad betalar du för då? Man kan väl inte ta en bil på avbetalning och bara betala ränta så länge det inte räknas som en etta med XXX antal häst och man får bostadslån på den. “Folk uppfattar vallöften som löften. Det är ett problem för oss.” Lennart Nilsson (s) |
|
Med restskuld och en hög första insats kan det bli så. | |
Månadskostnaden beror ju främst på vilket restvärde som sätts på avtalet. /Anders |
|
Jag gick in med en hög insats och har sedan gjort löpande amorteringar under periodens gång på bilen. Därav betalar jag en symbolisk amortering samt räntan månadsvis, som kommer på fakturan. | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.