|
|
---|---|
Har tänkt titta på en BMW X1 2011 xDrive20d Manuell imorgon med ca 30500mil på mätaren, priset är rätt i förhållande till skick enligt mig (behöver bytas skivor + belägg runtom samt fixas lite plast). Men är det något man bör tänka på? servicehistoriken är lite okänd men enligt ägaren så hörs inget rassel från motorn och den går bra i övrigt. Jag ska använda den som andra bil för att dra båten bland annat. | |
Fördelningslådan är en svag punkt, kolla om den är bytt. Likaså kamkedjan på den motorn. Men har den inte gått sönder än kanske den inte har tillverkningsfel, vem vet? Men pruta och ha en bra reparationsbudget. Skall du ha den bara som andrabil och köra kortare sträckor kan den funka. | |
Tackar för svaret! Tanken med bilen är att mesta dels bara använda den för att dra båt och släp (5ggr/mån ish) men då vill man ju också att grejerna ska fungera. Tyvärr är servicehistoriken inte känd, priset han begär är 38 men räknar/hoppas isåfall att få ned den till runt 35, borde vara ett bra pris men samtidigt så kanske jag köper mig problem med en bil som gått så pass långt och som enligt andra har problem med motor + fyrhjulsdrift. |
|
Just den där fyrhjulsdriften och 30 000 mil känns inte helt bra i min mage. Om det inte är stort behov av xdrive så blir det ju en felkälla mindre med en vanlig RWD. Spontant hade jag kollat 325d som bra dragbil. Men samtidigt, köper du en bil för 35', som gått 30' mil och har osäker historik så måste du ju vara inställd på att det är mer troligt än ej att det kommer bli en del trubbel du får fixa. |
|
du får helt enkelt räkna: nya bromsar runt om + oljeservice = 10000 om du gör jobbet själv ny (beg) fördelningslåda landar på typ 30 tror jag Frågan är vad du kan/vill göra själv |
|
Vad har du för förstabil? Den kan inte dra släpet då och så används andrabilen istället för att ersätta förstabilen vid just de tillfällena. Då kanske inte fyrhjulsdrift eller medelstor motor behövs. En 116i fungerar då bra för den vanliga körningen. | |
Varför ska man "räkna med" en ny fördelnigslåda? Naturligtvis blir det kostnader men känns priset och så är det bara att chansa att den håller ihop. |
|
Räknandet är en enkel riskbedömning. Fördelningslådan kan slitas mer om bilen till stor del skall dra släp med båt. Men allt detta får TS själv bedöma, jag bara la fram de risker jag själv hade räknat på |
|
Blev inget köp, känns bra såhär i efterhand. Tack för alla svar och input! | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.