AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
324

Vattenpumpens plasthjul kvar i kylsystemet

Hej. Behöver lite hjälp med logiskt tänkande.
Bilen är en E60 530i -2004
Kokade plötsligt en dag, upptäckte att skovelhjulet på vattenpumpen brutits isär. Några delar låg kvar precis innanför vattenpumpen. Dock saknas ca 75% av hjulet, tex har endast 1 av hjulets paddlar kommit ut.
Har lossat samtliga slangar, och tagit ur magnetventiler, elpumpen, oljekylare till automaten osv. Plockat bort kylaren, spolat med trådgårdsslang och ruskat kylaren, även spolat genom toppen, värmepaket, alla slangar i alla riktningar med i princip noll resultat, några smulor plast kom ut.
Problemet är att bilen nu går varm hela tiden.
Det är stopp/dåligt flöde någonstans.
Bilen kokar men elfläkten står still. Detta pga det inte finns temp efter termostaten. Slangen efter termostat med fläktgivaren blir bara ljummen.
Bytt termostat, ingen skillnad.
Så tog ur termostaten. Då ligger tempen konstant 80-85 och kokar inte.
Med den informationen försöker jag nu lista ut om det är dåligt flöde i kanaler i toppen eller kylaren?
Hoppas någon kan ha en ide
Mvh Magnus

Visa användare
ProPro-medlem
23.263
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Har du luftat ur systemet ordentligt , är det luft vid termostaten så öppnar den inte och ingen cirkulation i systemet.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Tack för svaret.
Luft borde inte vara problemet.
Har av olika anledningar tömt kylsystemet ett dussin gånger på den bilen genom åren.
Aldrig haft problem med luftningen.
Termostaten öppnar vid 97, som den ska, ser att tempen sjunker någon grad vid 97-98
Men sen går det fort upp igen, åker sen upp och ner men hela tiden med högre och högre intervall.
Till slut är tempen uppemot 105
Känns som ett cirkulationsproblem.
Visa användare
ProPro-medlem
23.263
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
105 grader är inte onormalt för en E39/E60 om trycket i systemet är ok.Där låg min 540 när den var varm En felkälla är också kylarlocket som ska hålla cirka 2 bar om jag inte minns fel.Funkar det inte så blir det också problem. Termostaten styrs av både Motorstyrningen ( elektriskt) och på vanligt sätt via vattentempen
M52 /M54 är knepiga maskiner att lufta, jag har gjort en beskrivning under mektips.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.