|
|
---|---|
Hej var mäter besiktningen mönsterdjupet? Är det huvudfönstret alltså det bredaste skåran? Den enbart i mitten eller alla 3-4 skåror som finns? Mätte, men mätte nog för långt ut. Men vad gäller? | |
Köp nya däck!! Så klart mäter man på sämsta stället. | |
Kravet på mönsterdjup gäller i däckets "huvudmönster." Enda förtydligandet jag hittat är "Huvudmönstret är de mittersta 75 procenten av slitbanans bredd, enkelt sagt mitten av slitbanan." En indikation borde vara där däcktillverkaren har placerat slitagevarnare. |
|
Vadå byt däck? Du vet ju inte ens vart jag mätt. Det var nåt enstaka ställe det var 1.3mm, men jag tror jag mätte fel, mätte i mönstren längst ut i princip. Som jag förstår det räcker det att mäta de större 3-4 skåror längst däcket i mitten? |
|
![]() 13.155 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Den gyllene regeln är att vid tvehågsenhet, flukta alltid i specifikationen! I det här fallet Transportstyrelsens författningssamlingar, närmare bestämt TSFS 2017:54. @Ska3 : Nej, man mäter inte på sämsta stället. @bmw21 : Helt rätt, kravställningen gäller huvudmönstret som definieras som "de mittre tre-fjärdedelarna (75%) av slitbanans bredd". Detta är något som räzers har lite extra koll på då det inte är ovanligt att man kör till och från banan på r-däck (om det ligger nära). Och ni som använder r-däck vet ju hur de ser ut och att de alltid blir underkända i mönsterdjup om kravet ska gälla hela slitbanan - men så är det som sagt inte. TSFS 2017:54, Bilaga 1, Avsnitt 2.1.1 Länk uppger följande: Mönsterdjup mäts i slitbanans huvudmönster inom de mittre tre-fjärdedelarna (75 %) av slitbanans bredd. Okulärkontroll underifrån och från utsidan. Vid kontroll ska däcket roteras ett hjulvarv på axel som lyfts. Slitagevarnare används som referens vid kontroll av mönsterdjup. Mätning av mönsterdjup sker vid tveksamhet om bedömning. |
Tack för svar. Då vet jag att det är mitten skårorna av däcket som mäts. Vad är de för regler gällande allround däck utan dubb? Har för mig nån ny lag gällde dom, kanske bara är när de ska användas på vintern? På sommaren antar jag mina är godkända |
|
@Yoakimbit : Både ja och nej. Från och med 1 december 2024 gäller skärpta regler för dubbfria vinterdäck. För att de ska räknas som vinterdäck (vilket ju är ett måste för åretruntdäck annars försvinner ju hela syftet med denna typ av däck) måste de vara märkta med 3PMSF (tre alptoppar med snöflinga). Nu har 3PMSF symbolen funnits i snart 20 år, så dubbfria vinterdäck har varit märkta hur länge som helst med denna symbol. Däremot har vissa budgetvarianter av åretruntdäck inte alltid haft denna märkning. Mer info om 3PMSF och lagkrav här Länk @Yoakimbit : Det finns inte direkt något som heter allrounddäck (det är mer ett amerikanskt påhitt och då mycket information flödar över därifrån via sociala medier så råkar dessa typer av begrepp flyta med och orsaka viss förvirring när det appliceras här i Sverige). Nu är det ändå lite kluddigt kring däcktyper och du är inte den första som frågar. Så jag redde ut ut begreppen i denna tråden (se mitt fjärde inlägg) Länk Men i korthet gäller följande: Det finns tre typer av däck (nu pratar jag om Sverige): * Sommardäck (designade SPECIFIKT för att användas i sommarväderlekar) * Vinterdäck (designade SPECIFIKT för att användas i vinterväderlekar) (MÅSTE vara 3PMSF märkta) * Åretruntdäck (designade SPECIFIKT för att användas i BÅDE sommar- och vinterväderlekar) (MÅSTE vara 3PMSF märkta) Huvudgruppen "Vinterdäck" kan sedan brytas ned i tre undergrupper: * Dubbdäck (har dubbar) * Nordiska friktionsdäck (dubbfria och är designade för att vara bättre i snö- och isförhållanden) * Europeiska friktionsdäck (dubbfria och är designade för att vara bättre i blöt- och slaskförhållanden) De däck du har ingår i huvudgruppen som heter "Åretruntdäck". |
Allt lugnt, hade snöflingan symbolen och mönsterdjupet i skårorna var 4mm. Allt lugnt för besiktningen! Tack för alla bra svar, vad skulle man göra utan AirPower ;) |
|
Frågan är dock, har jag åretruntdäck eller friktionsdäck? Hur ser man skillnaden? Det var bilfirman som satte på denna, hämta bilen i maj förra året, så jag antar dom inte var dum och satte på något annat. För friktionsdäck är bara för vinter? |
|
Yes, friktionsdäck är endast för vintern (dock fullt lagligt att köra på sommaren men har skrämmande bromssträckor och övriga dynamiska egenskaper - dessutom slits de vansinnigt fort). Bra fråga angående åretruntdäck och friktionsdäck - hur kan den vanliga mannen/kvinnan se skillnad? Det säkraste sättet är att gå till tillverkarerns hemsida och slå upp det aktuella däcket. Jag brukar dock se vilken typ det är på mönstret (i de flesta fall - inte alla). Friktionsdäck (speciellt då nordiska) har mycket mer sajpningar exempelvis. @Yoakimbit : Vad är det för däck? Tillverkare och fullt modellnamn behövs - så det duger inte med "Det var några Bridgestone..." :-) |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.