AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
313

E39 530IA Bilen startar med Drive / Reverse växlarna i. klarar ej bess.

ma
67
malde
530i E34 93
535 E39 96
535 E39 97
Har en e39 530IA 2002 som enl rubriken då startar om jag vrider nyckeln med drive / reverse växlarna i, och därav inte går igenom besiktning.

Jag har bytt givare på växellådan, även testat koppla ut givaren på spakstället och bilen startar fortfarande. Jag misstänker att någon tidigare ägare har kopplat förbi detta någonstans, via relä eller dylikt.
Vart brukar man då koppla förbi detta?
Och om det är ett relä, vart sitter det?

Uppskattar all hjälp, tack på förhand!
Ka
5.678
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Här finns elscheman, Länk
Sn
723
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Det går en vajer från tändningslåset till spakstället?
#11 Länk
Kan den vara urkopplad?
Hej,

@malde: du har uppenbarligen varit under mittkonsolen och spanat. Men ändå.

Nyss var det en tråd om en fastsittande växelväljare, där TS hittade lösningen: den vrenskande mekaniska delen, den som är den aktiva delen av spärren.

Kanske just den delen saknas eller har fastnat hos din bil?

Länk

//Lennart
ma
67
malde
530i E34 93
535 E39 96
535 E39 97
@Kane Är ingen mästare på läsa elscheman dessvärre, men uppskattar det :/

@snart525iA
Har inte kollat så noga vid tändningslåset ännu, mer än att testat byta tändningsswitch. Men vajern satt vid spakstället iallafall. Får ta ett nogrannare kik där under också.

@lenwib, Ja precis, hade även loss handskfack osv idag och drog ut startreläet, och bilen startar fortfarande så misstänker att någon har dragit direktström någonstans. Men får kolla på det också.
ma
67
malde
530i E34 93
535 E39 96
535 E39 97
Lägger en återkoppling!
Felet är åtgärdat, för min del så var felet att någon förgående ägare hade tvinnat ihop två kablar vid ews boxen.

Anledningen till att dom har gjort detta är för att bilen inte startade om man inte skrev in koden till stereon. Vilket förgående ägare inte hade.

Så nu är allt löst! Sitter någon på 16;9 navin och den någonsin skulle fråga om en kod, testa 2667.

malde
Hej,

Så blev din midsommar kanske ännu gladare? :)

Tack för din återkoppling. Och grattis!

Koden avser ganska säkert EWS och inte stereon. Jag är förvånad över att koden kan kringgås så lätt.

Min bil har också valet ”Code” i menyn, men jag har inte känt det vara nödvändigt att aktivera den. Bilen är ju bra stöldskyddad som den är, även utan kod.

(Eller så har jag missuppfattat funktionen.)

//Lennart
ma
67
malde
530i E34 93
535 E39 96
535 E39 97
Jo men absolut, det blev den verkligen! Hoppas din blev bra också!

Ja precis, och håller med dig, väldigt lätt att kringgå den tyvärr.

Går det att avaktivera den på e39? Inte kollat igenom så mycket i navin faktiskt. Såg att jag skrev fel kod i kommentaren ovan, 2767 skulle det stå. Verkar vara en kod som verkar funka för dom flesta som sitter på 16:9 skärmen iallafall!

Precis, dom är svåra att sno ändå, så helt onödigt att ha den extra om den ändå kringgås så enkelt.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.