|
|
---|---|
Funderar väl inom kort att byta bil till någon av ovanstående. Årsmodell 2023-2024 Komfort skillnad? Kvalitetsintryck? Övrigt värt att tänka på? | |
Jag har inte erfarenhet av elbilarna men har just köpt en X3 laddhybrid. Innan köpet tittade jag mycket på nya X1. X1 har stora likheter med iX1 och X3 detsamma med iX3. Åtminstone på de områden du frågar efter. iX1 känns lite modernare, framförallt invändigt. Dock gillar jag inte alls att man tagit bort idrive-vredet och bara kör pekskärm. Kvalitetsintrycket är bra i båda tycker jag och jag tycker inte ix1 verkar vara sämre byggd. Åtminstone inte om man har "läder" på dörrsidor och instrumentbrädan. Utrymmet framförallt bredden i baksätet är rätt mycket större i 3an och även bättre benutrymme är välkommet. Jag upplevade vägljudet/vindljudet som betydligt lägre i den större bilen 1an är inte särskilt tyst. iX1 är såklart mindre och smidigare men jag gillar bättre hur den större bilen ligger på vägen (stabilitet m.m.). När det kommer till drivlinorna, räckvidd och förbrukning så överlämnar jag till elbilsexpertisen att svara på detta :) |
|
Den stora skillnaden är att X3 bygger på CLAR plattformen och X1 på den enklare varianten som man även delar med Mini. Det märks när man kör att X3 har betydligt mer påkostad hjulupphängning än X1. IX3 finns endast som bakhjulsdriven där IX1 finns med Xdrive även om chassisättningen tydligt är mot det framhjulsdrivna hållet. Utrymmet i X1 är väldigt imponerande för att vara i en så liten förpackning. Den är mindre än X3 men inte så mycket som man skulle kunna tro. T.ex går det att luta ryggstöd i baksätet vilket inte ens går att göra i X5. Är du ute efter körupplevelse och komfort, välj X3 annars kör på X1 |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.