AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
429

530tds 2016 F11 Oren Ad blue

Visa användare
204
tobbemal
BMW 530dt 2016
Min motorlampa tänder sig och när verstad på Gotland nollställer så säger det att ad blue är oren. Köpte på GeKås och det var iso godkänd. Fyllde 5l
Skall jag tömma tanken eller bara köra på?
gt
2.763
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
ISO 22241 garanterar det är fullt godkänd Adblue finns inte heller så många tillverkare av medlet, tror mer på du fått gul lampa av någon annan orsak.
Du kan köpa Optispray istället den innehåller inga kristaller kostar några kronor mer finns på tex Swecon Swedol Läntmännen..
Visa användare
204
tobbemal
BMW 530dt 2016
Den gula lyser och felkoden säger att är ad blue oren. Nu är den släckt och jag har kört 5mil utan problem. Fast när jag fyllde 5lit så tog det 30mil till gul lampa tände sig. Först efter typ 20mil kom det upp fel på ad blue, men det försvann efter omstart av bil. Finns inga andra felkoder....
Lite svårt att fylla på nu när tanken är full. Vet inte hur jag skall få ut det
gt
2.763
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Finns ingen större anledning att försöka tömma, har du inte fått någon mer gul lampa så är det bara att köra mycket troligt en sensor som fick ett fel.
Adblue vilket märke du än köper består av 32,5% Urea "ammoniakförening" och avhärdat vatten 67,5%
Kan bli mycket fel meddelanden på ett adblue system jag är rätt van förbrukar 10 liter per dag.
Visa användare
204
tobbemal
BMW 530dt 2016
oj, hur kan man förbruka 10lit ad blue per dag (gto80)? Har du åkeri :-) eller hur går det till
Visste inte att det fanns något som heter optispray, men det verkar ju mycket bättre, men det är ju fullt i tanken nu tyvärr, men å andra sidan har inget meddelande kommit upp ännu (typ 15mil). Tittade på youtube och såg att tanken satt på vänster sida framför bakhjulet. Man bytte pump och då rann ad blue ut :-)
Blir lite sugen på köpa OBD läsare, typ biltema 1100kr, om jag nu fattar hur den fungerar :-) Bra att ha eller?
Hej,

@tobbemal: Med den budgeten för en felkodsläsare tycker jag att du skall kontakta OlaO på forumet. Han kan ge råd och ger dessutom en ofta uppskattad support när det behövs.

Länk

//Lennart
gt
2.763
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
tobbemal: Jag kör grävmaskin och den slurkar i sig en 10 liters dunk per dag..som jag skrev innan kör bara det är knappast fel på din köpta Adblue.
Yara i Nederländerna är världens största tillverkare och dom lär sälja till många som vill ha sina egna märkningar på dunkarna.
Visa användare
204
tobbemal
BMW 530dt 2016
Jaha, då har man kört typ 50mil och motorlampa tänder sig igen. Troligen är det väl ad blue igen och att den är "oren"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.