|
|
---|---|
Hej, sökt i gamla trådar men hittar inget dylikt. Ikväll under färd på E4 dog motorn, cruisade i ca 70. Motorlampan tändes sedan växlade det till verkstads-symbolen. Svängde åt sidan och kollade multiremmen: hel. Provade starta varvid startmotorn drar runt motorn hur lätt som helst men startar ej. Avläste CC-ID 216 via check control, återställde/kvitterade/nollställde INTE utan googlade felkoden direkt. Efter 15-20 sekunder försvann felkoden och ingen motorlampa/verkstads-symbol/triangel med utropstecken fanns kvar heller. Provade starta och körde iväg. Gjorde check control sedan: check ok! Vad pågår? | |
Fuel pump fault får jag det till. Hur är bränsleivån? Glappkontakt bränslepump i tank? |
|
Hittade samma info att det skall vara bränslepump-relaterat. Bränslenivån var 65%. Lämnade in den hos en bekant som har bilverkstad, hittade inga felkoder och ville inte heller börja byta grejer på måfå. Kört några dagar nu utan konstigheter, men litar inte på bilen alls. Just glappkontakt känns troligare än en defekt bränslepump, men vad vet jag!? |
|
![]() 13.155 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
För att vara exakt så är definitionen av CC-ID 216 följande (det är styrenheten EKPS som rapporterar denna felkod): >> Fuel Pump >> Fuel supply malfunction. Potentially reduced engine performance. >> Drive with care! >> Have this checked by nearest BMW Service Workshop. När man säger bränslepump på moderna motorer så betyder det egentligen både själva bränslepumpen men även dess styrenhet (och allt kablage och kontakter till dessa). Utöver detta har vi även högtrycksdelen (numera även på bensinmotorer då alla från typ 2007 är direktinsprutade) - men här pratar vi bara lågtrycksdelen. EKPS är styrenheten som styr bränslepumpen. Den får (via PT2 CAN-bussen) information från DDE om hur mycket bränsle som ska pumpas. EKPS driver sedan bränslepumpen med pulsbreddsmodulerad spänningsmatning (vilket betyder att ju högra duty cycle desto mer arbetar bränslepumpen och ju mer bränsle pumpas). EKPS övervakar dessutom spänningen över bränslepumpen samt dess strömförbrukning och varvtal. Om EKPS tappar kontakten via DDE (exempelvis störningar eller avbrott på PT2 CAN-bussen) så kommer den att sätta bränslepumpen att arbeta i ett defaultläge (kommer att arbeta som en vanligt bränslepump och gå för fullt). Så EKPS registrerade uppenbarligen något avvikande. Detta kan bero på tusentals saker. Det kan vara något glapp i någon av alla kontakter, det kan vara någon kabel som är skadad/ärgad, det kan vara glapp eller dålig kontakt nere vid bränslepumpen, det kan vara problem emd själva bränslepumpen, det kan ha varit något som delvis blockerat bränslepumpen och gjort att dess strömförbrukning spikade, det kan vara glapp i själva EKPS så den detekterar fel som inte finns, det kan vara en lödning som släppt inne i EKPS, det kan vara vadsomhelst. Så bästa vägen framåt är helt enkelt att fortsätta köra och se om det uppstår igen. |
Mycket bra info, tack! Uppskattar hjälpen väldigt mycket. Kör vidare så får vi se vad som händer, lovar att uppdatera om det blir en fortsättning på detta. |
|
![]() 13.155 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det brukar oftast ligga en felkod i EKPS efter något sådant här, men även om det hade gjort det vet jag inte om det hade varit till så stor nytta (då felet försvann lika fort som det kom). Bilverkstaden hade garanterat diagnostikutrustning för att läsa ut tillverkarspecifika felkoder, men alla eftermarknads fungerar olika för olika märken och modeller - det finns ingen diagnostikutrustning som gör allt bra. Därför måste alla verkstäder antingen specialisera sig på ett märke eller köpa några olika varianter av diagnostikutrustning för att täcka in så många märken och modeller som möjligt (och detta är en massiv investering och löpande kostnad så denna vill man försöka begränsa) Här nedan är ändåså några typiska fel som sätter en Check Control Message (CC-ID) 216. >>> EKPS : Pump speed too low <<< The fault is detected when the actual engine speed is lower than the coded nominal speed. >>> EKPS: Output stage, excess temperature <<< This fault is detected if the temperature of the driver is greater than 150 °C. >>> EKPS : Not encoded <<< The fault is detected if the EKPS electronic fuel pump control module was not encoded after programming. >>> EKPS : Coding data: EKPS or engine control incorrect <<< This fault is detected if the control method reported via CAN is not the same as the coded control method. Det bästa är ändå som sagt att vänta tills det uppenbarar sig oftare (eller tydligare) och då påbörja en seriös och kompetent felsökning (att göra det när felet inte är närvarande är i princip omöjligt - iallafall till ett rimligt pris). |
Grym info, stort stort tack! | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.