AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
163

Bmw 525i Touring (E61) 2007 Face lift. Blir överhettad.

ch
9
christiansuss
525i Touring -07
Har problem med kylningen.
Har bytt termostat igår samt bytte vattenpumpen förra året.
När vi kollar med datorn går pumpen ordentligt samt fläkten går igång med datorn.
Men fläkten går inte igång när tempen blir för hög när motorn är igång.
Va uppe i 100 grader och gick inte igång ändå.
Antar att temperaturgivaren funkar för den visar ju tempen?
Är det någon annan fin själ som har koll på va det kan va.
MVH Christian S

Visa användare
ProPro-medlem
13.155
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
100 grader C är kallt för en modern förbränningsmotor som försöker vara bränslesnål (man försöker köra motorerna så varmt som möjligt och sen lite mer - bra för att spara tre droppar bränsle - mindre bra för livslängden på övriga komponenter och mindre marginal överallt).

Min gamla (antika i detta sammanhang) N46-motor har tre arbetstemperaturer och en av dessa (den vanligaste) arbetstemperaturen ligger på runt 102-107 grader C.
Länk

Så min fläkt gick inte igång förräns runt 106-107 grader C om jag minns rätt (då den ville ligga på runt 105 grader C).

Kör jag på ett speciellt sätt så kan jag få den att gå över till High Mode (du kan se här i grafen här nedan som är över 2 timmar lång när den växlar mellan High Mode dvs runt 80 grader C och Normal Mode dvs runt 105 grader C).
Länk

Nyare direktinsprutade motorer har 4 (och ibland fler) motortemperaturarbetslägen.

Exempelvis en typisk N52-motor har följande arbetstemperaturlägen (exakta grader kan dock variera beroende på motorvariant, försäljningsmarknad och massa annat):
* 112 grader C = Economy mode
* 105 grader C = Normal mode
* 95 grader C = High mode
* 80 grader C = High + Mapped Thermostat Mode

@christiansuss : Vad är det som indikerar överhettning?
Är det ett meddelande som dyker upp i instrumentklustret?
Vad för felkoder har du?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.