AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
225

Problem med halvljus E36 (328i 1997 import)

th
77
thebandit
E36 328i Cab -97
Tidigare har vänstra halvljuset fungerat för det mesta, men ibland inte (ofta efter regn eller tvätt). Förra året brann det av en kabel (jord) till det vänstra, åtgärdat och allt fungerade bra.

Nu efter senaste tvätten dog det vänstra tillfälligt men allt gick till sig efter någon dag. En vecka senare har det blivit värre än vanligt, det högra är helt dött och det vänstra fungerar ibland.

Tips?
Visa användare
ProPro-medlem
13.155
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag skulle börjat med att felsöka helt klart.

Lämpligast är att börja med en Divide & Conquer följt av Följ Tråden.

Så börja på höger fram då felet är permanent (och lättare att hitta).
Med en Divide & Conquer metodik där du tar reda på om problemet är spänningsmatning eller jordmatning och vips har du halverat felrymden på bara 3.14 sekunder! :-)
Så kolla om du har spänning fram till lampan eller inte.

Därefter applicerar du "Följ Tråden" metododiken.
Säg du inte har någon spänning fram vid lampsockeln.
Nu fläker du upp ditt elschema ( Länk och Länk ) på köksbordet och studerar detta. Tänk på att dessa elscheman är för den nordamerikanska marknaden så vissa detaljer kan skilja sig (speciellt kring external lighting) men det kan man oftast arbeta sig runt om det skulle uppstå.

Följ därefter spänningen "baklänges" genom kontakter, kablage, reläer och styrboxar tills du hittar stället där spänningen "försvinner".

Har du tur så är det samma område som även skapar problem för vänster fram.
th
77
thebandit
E36 328i Cab -97
Japp, får prova det.

En fråga: Är det ett likadant relä till helljuset som till halvljuset? Tänkte om man skulle prova att byta dessa med varandra för att utesluta reläet.
Visa användare
ProPro-medlem
13.155
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Bra idé - Swap metodiken används faktiskt ganska ofta också och kan ibland snabbt identifiera vad problemet är!

Men i det här fallet fungerar det inte.

Kolla på "low beam light relay" (andra schemat).
Utgången (på load side) är pinne 2 och som du ser så går den vidare till FPDB och delar upp sig där och vidare till vänster fram och höger fram.
Det betydet att det finns bara ett relä för både vänster low beam och höger low beam.
Skulle det vara problem med reläet så hade både vänster och höger low beam slagits ut.

Tack vare denna simpla observation (genom att bara flukta på ett elschema utan att ens rört bilen) så kan man med säkerhet säga at felet måste finnas någonstans mellan reläet och höger fram halvljus (förutsatt man verifierat att det är spänningen som saknas)!

Hjärnan är ditt bästa och vassaste verktyg - slår alla mätverktyg och alla värdelösa digitala assistenter med hästlängder :-)

Så börja med att kolla om det är spänningen som är problemet.

Om så är fallet gå vidare och kolla om du har spänning på båda sidor om säkring F11 (ska vara för vänster low beam) och säkring F12 (ska vara för höger low beam).
Dubbelkolla på insidan av ditt säkringslock att det är F11 och F12 även för din modell, men här brukar det stämma.
th
77
thebandit
E36 328i Cab -97
Det har du ju alldeles rätt i (hjärnsläpp där av mig)!

Tackar tackar, ska rota fram multimetern.
th
77
thebandit
E36 328i Cab -97
Nu har jag mätt spänningen. Bägge halvljusen lyste under mätningen.

Spänningen är inte konstant, den ökar hela tiden.

Alla kablar ser hela ut vad jag kan se... Jordfel? Reläfel?
Visa användare
ProPro-medlem
13.155
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Men enligt beskrivningen så hade du ett konstant fel på höger halvljus:
>> "det högra är helt dött och det vänstra fungerar ibland"

Fungerar plötsligt höger fram halvljus nu?

@thebandit : Över vilka punkter mätte du spänningsdifferentialen?
I detta fall bör du börja med att mäta mellan "spänningsmatningen IN TILL lampan dvs före strömmen går in i lampan" och "känd god jord PÅ chassit".

Enligt elscheman så borde "spänningsmatningen IN TILL lampan dvs före strömmen går in i lampan" motsvara gul/grön respektive gul/blå kabel framme vid halvlysena.

Börja med att felsöka när felet är närvarande (enklare då).
Rör INGENTING vid felsökning (förutom det som du absolut måste för att mäta)!
Är det ett intermittent fel så är det hur lätt som helst att temporärt fixa det genom att bara nudda vid någon kabel.
th
77
thebandit
E36 328i Cab -97
Ja, höger fungerar nu helt plötsligt.

Mätte mellan slutet av pluskabeln (alldeles innan lampan) och jord (mutter på fjäderbenstorn).
Visa användare
ProPro-medlem
13.155
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok :-)

Bäst är att vänta tills felet uppenbarar sig igen (då felsökning på ett fungerande system inte är så givande).

Bra mätning och mätpunkter!

Enda anledningar jag kan komma på varför du såg spänningen öka är följande:

a) Motorn var igång och generatorn justerade sin laddspänning

b) Lampans resistans ändras varefter den värms upp och därmed spänningsfallet över lampan och därmed spänningen man ser vid din mätpunkt (om jag minns rätt så är en halogenlampas resistans och därmed spänningsfall högre när den är kall och resistans och därmed spänningsfall blir lägre när den blir varmare)

c) Någon defekt som orsakar spänningsfall mellan batteriet och din mätpunkt varierade och minskade i styrka medans du mätte (dock brukar det vara det motsatta när man har dålig/ärgad kontakt att det är bra i början och ju mer ström det passerar och ju mer det värms upp desto värre blir det och oftast ser man då att spänningen sjunker).

Eller valfri kombination av alla tre ovan :-)

Mest sannolikt är alternativ b).
th
77
thebandit
E36 328i Cab -97
Får avvakta till felet uppstår igen, nu har det fungerat hela dagen till min stora förvåning.

Ja, b) verkar rimligt.

Tack för hjälpen!
th
77
thebandit
E36 328i Cab -97
Uppdatering:

Allt fungerar fortfarande! Sprayade elektronikrengöring överallt, möjligt att det hjälpte. Nu hoppas vi att jag inte jinxar allt med detta inlägg...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.