|
|
---|---|
i5 Har vid ett fåtal tillfällen upplevt att bromsarna inte riktigt vill betta. Känns som om de inte tar mer / kraftigare när jag trycker lite hårdare på bromspedalen, händer liksom inte mer när jag trycker hårdare. Detta gör ju att jag bromsar ännu hårdare, och till slut tvärbromsar bilen. Hände senast idag, brant nedförsbacke mot trafikljus som slog om, och kändes som om bromsarna inte ville ta under någon sekund eller två. Har ni upplevt motsvarande? (Hur) har ni fått det åtgärdat? Jag har en känsla av att det är regenereringen som reagerar för långsamt när det inte går att regenerera mer utan de riktiga bromsarna behöver kopplas in? Ev kom detta med senaste OTA i vintras, men mycket osäker. | |
![]() 13.127 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Yikes! Det är bland det sista man vill känna när man swoshar uppför NGK-krönet (det och att ratten lossnar)! Jag fluktade lite snabbt på NHTSA's websida (då de är ganska snabba med att uppmärksamma vissa typer av fel "over there"), men hittade ingenting tyvärr. Varken recalls eller manufacturer communications (som jag tror är frivillig). Där fanns bara två recalls (men inget av intresse för detta problem): Problem : Pedestrian Warning Sound Malfunction Lösning : Update the external artificial sound generator software Problem : Inoperative Hands-On Detection System Lösning : Inspect and reattach the ground connection as necessary Men som med alla moderna bilar (SoW) numera så är lösningen garanterat en mjukvaruuppdatering eller mjukvarurelaterat, så prova att: * Kolla om det finns senare versioner av drivaren för bromspedalen (kolla i Device Manager) * Avinstallera och installera bromspedalen igen * Avinstallera bloatware som gör att bilen upplevs lagga då och då * Gå till BMW Update och kolla att "Get the latest updates as soon as they're available" are påslaget * Hoppas på att BMW gör en uppdatering * Köp ny smartphon... Jag menar bil... Men för att vara lite allvarlig, finns det någon inställning i i5 modellerna där man kan välja hur broms och regenering samspelar? Jag vet att på vissa märken/modeller finns det (eller är en del av vilken "mode" man är i) men på vissa får man bara vad tillverkaren ansåg var bäst. |
Hahaha, verkar funka lika bra som att stanna vid vägkanten och be Damen antingen vara tyst eller kliva ur bilen :D Vad jag hittat i inställningarna är att det går att justera hur mycket bilen skall regenerera / motorbromsa när man släpper gasen. Är väl tre lägen, låg, hög, dynamisk där dynamisk är att den bromsar hårdare inför stoppskyltar om den tycker det går för fort. One pedal drive om man vill. Jag har inte hittat att man kan justera när den skall gå över till att använda friktiosnbromsar istf regenerering, men det kanske finns fem submenyer ner någonstans... Bilen är listad i EUs riskdatabas för potentiella problem med bromsservon Länk men jag är väldigt osäker på huruvida det är relaterat till det problem jag upplever. Det är inte vid varje inbromsning jag upplever problemet, och inga varningslampor tänds eller liknande. |
|
EU Safety Gate glömde jag helt och hållet att kolla - bra du friskade upp mitt minne! Ser nu att det jag skrev blev lite tokigt. Det var ju "gas pedal liftoff" beteendet jag ville säga ofta var inställbart (precis som du beskriver). För applicering av färdbromsen så tycker jag inte det ska finnas något direkt utrymme för "tolkning". Trycker jag på bromspedalen så ska jag (varje gång) få samma effekt. Sen hur systemet undertill löser det är irrelevant (den vet hur mycket jag begärt via antingen trycksensorer eller lägesgivare eller båda). Här kan man exempelvis tänka sig att styrsystemet försöker regenerera maximalt när man bromsar väldigt lätt till lätt när bilen är inställd i ett läge där ingen regenerering önskas vid gas liftoff. Men oavsett om bromsverkan är 100% regeneretivt, 100% hydrauliskt eller en glidande skala däremellen så ska det upplevas identiskt för föraren - så vill ju jag ha det iallafall! Detta kräver ju då ett väl integrerat system som inte är helt lätt att få till (och kan ha många mjukvarubuggar). Säger inte att det som jsn upplevde har något med mjukvara att göra (liknande effekt kan du ju få när du kört länge i kraftigt regn och det är en film av vatten på bromsskivan). Men ju mer mjukvara som är inblandad, desto större chans/risk är det att de är mjukvarurelaterat (det är ju grundläggande sannolikhetslära). Att felsöka intermittenta fel inuti en mjukvarustack inne i ett komplicerat system med många samverkande delar (där allt dessutom är proprietärt), jag menar lycka till! Been there done that :-) <offTopicMode = TRUE> Men jag tror att det här är vad vi kan förvänta oss framöver dvs bilar som upplevs uppträda inkonsekvent pga av både avsiktligt inprogrammerade features (exempelvis ditt exempelvis på stopp-skylt) men även icke-avsiktliga inprogrammerade buggar. Lägg därtill förändringar som sker löpande via OTA. Din bil kan ju ändra karaktär många gånger under sin korta livstid som konsumentelektronik har idag med både bra och dåliga OTAs. Är väl bara en tidsfåga innan vi får en CrowdStrike-liknande incident (19 juli 2024) fast på bilar. Bilen fungerade på kvällen och på morgonen vägrar den starta (säg tex för att en kritisk säkerhetskomponent vägrar starta bilen) - allt pga en OTA som hände över natten. Och enda sättet att få det åtgärdat är att bärga bilen till återförsäljare. Tänk er det scenariot. Då bilar numera är både uppkopplade och har massor med nät och angreppsvektorer (detta kombinerat med vilka risker/effekter det finns om det kommer in defekt/illvillig mjukvara i din bil) gör att fordonssäkerhet är stekhett. Så att bygga in mer och mer säkerhetsrelaterade (cybersäkerhet - inte fysiskt säkerhet) komponenter och system i bilarna så blir denna sannolikhet för händelse bara högre och högre för var dag. Fast innan detta händer lär vi uppleva ett antal gisslandraman liknande datorer som krypteras. Redan idag så sitter går det att hacka CAN-nätverket via exempelvis strålkastarna (man hackar sig in i bilen via kontakten till strålkastarna som numera hänger på en av CAN-bussarna). Så redan idag tror jag det är krav på att kommunikation mot motorstyrenheten ska vara krypterad och detta kommer bara att växa. Vänta bara till Kina-skräpet kommer över hit... Om man tyckte Tesla och VW släppte ofärdig mjukvara, tänk bara då vad dessa kommer att lansera (det finns redan många allvarliga fall i Kina kring detta - insynen är dock minimal då diktaturen i Kina täcker upp och skyddar och stöttar strategiska inhemska företag oavsett om det de gör är lagligt eller inte). <offTopicMode = FALSE> Är verkligen det enda att göra i detta läge att sitta och hoppas på att BMW gör en mjukvaruuppdatering (nån gång)? Nu har du en 2024, så bara 1 år gammal. Men säg i framtiden om man sitter med en 8 år gammal bil, får man då ett meddelane på skärmen som säger att "supporten för denna bilen upphör om 3 månader" (och att den blir i princip obrukbar efter det)? Fast det kan ju vara mekaniskt (eller elektromekaniskt) iallafall. Hade ju varit intressant att se vad bromstrycket i DSC-styrenheten uppgav för alla fyra utgångarna samtidigt som man loggade hastighet och bromspedalens rörelse. Fast då får man ju sitta och logga varenda gång man kör och hoppas det uppträder. Och även om man har datan framför sig - vad skulle nästa steg vara egentligen (oavsett utfall)? |
Ett färskt (av många som kommer att komma framöver) exempel på att vi inte pratar i nattmössan när vi pratar om sunkig mjukvara som exempelvis orsakar att bromspedalen inte fungerar: Länk Volvo Cars tvingas återkalla elbilar och laddhybrider för ett allvarligt bromsfel. Felet kan uppstå om bilen körs i en nerförsbacke en kortare stund. När föraren trycker på bromspedalen kan bromsarna bli helt avaktiverade och bilen blir omöjlig att stanna. En mjukvaruuppdatering som löser detta finns nu tillgänglig via återförsäljarnas verkstäder. |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.