AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
416

Snedslitna framdäck i4 M50 20"

da
47
dala68
i4 M50 -24
MB A220
Min i4 M50 fick sin första service idag efter att ha rullat i två år och drygt 3500 mil. Mekanikern påpekade att båda framdäcken var snedslitna och väldigt slitna, nästan ned på väven, på insidan. Hjulinställning rekommenderades.

Svängde förbi lokala däckverkstaden på vägen hem och nämnde snedslitningen på framdäcken. Svaret var - "jo, du är inte den första i4'an med det problemet, snarare den femte eller sjätte bara i år. Vi gör inte hjulinställningar på i4 längre för det där verkar vara ett modellspecifikt problem. Gör vi en hjulinställning på den tar vi på oss ett ansvar vi inte vill ha. Detta bör du ta med BMW verkstaden för det har drabbat många fler med just den modellen".

Däckverkstaden hade uppenbarlig sett detta på flera andra i4'or. Frågar därför här - finns det fler på forumet som märkt av snedslitna framdäck på i4? Jag kör en M50 med 20" hjul ska tilläggas.

da
1.988
danielb
I4 M50 -24
Det har skrivits en del om det här på olika grupper på Facebook/I4talk, en del har drabbats efter några tusen mil medans andra har kört 8000mil utan problem, oklart om det var just 20".

Själv blev jag rekommenderad av min handlare när jag hämtade ut I4:an att trycka i så mycket luft som möjligt. Jag kör med 3,0 fram och 3,5 bak, det är en tung bil med många HK = dåligt kombo. Jag kör med 19" har kört 2600 (minus vintersäsongen) och kan inte se något värst slitage på däcken.

Jag gissar tyvärr att BMW kommer spela allan och inte accepterar någon form av kompensation, eller fel.
bl
2.202
blixten
325i -88
Det inte ovanligt att bmw bilar har felaktig hjulinställning när de levereras, vare sig de går på el eller annat bränsle.
cr
3.899
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Det är inte ovanligt på något bilmärke skulle jag säga.

Andra transportskador är för övrigt heller inte ovanligt.

Sen att hävda att hjulinställning skulle vara fel från början blir liksom inte relevant efter flera tusen mil. Mycket har sannolikt hänt, en trottoarkanten eller potthål räcker ofta.

Om bilen drar eller ratten står snett måste man reklamera det inom de första hundratals milen.

MVH Christofer
Att "hjulinställningsspecialisten" inte ville ta sig an jobbet, måste väl bero på att deras mätningar "före" verkade korrekta?
Annars hade de väl inte varit oroliga för att ställa in det "rätt" (enligt BMW:s toleranser).
bl
2.202
blixten
325i -88
Om du läser texten så står det att de inte ville åta sig jobbet över huvud taget. Dessutom hade man kunnat ställa hjulen annorlunda än bmw:s toleranser om dom inte är/var relevanta. Dom kanske inte var specialister...
@Blixten, jag läser texten som så att de gjort den "femte eller sjätte bara i år" och anledningen att de inte vill göra fler måste vara att de inte tror att det hjälper. De ser alltså inte felet i de mätningar de gjort och vill inte ta ansvar för att ställa in utanför BMW:s toleranser (ifall det innebär fortsatt slitage).
Visa användare
1.445
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
"Min i4 M50 fick sin första service idag efter att ha rullat i två år och drygt 3500 mil. Mekanikern påpekade att båda framdäcken var snedslitna och väldigt slitna, nästan ned på väven, på insidan. Hjulinställning rekommenderades."

För många år sedan hade jag likadant men på bakaxeln. Däcken helt uppätna på insidan efter en säsong, 20" 275 mm breda. NDF i Mölndal 'ställde' då hjulen upp, minskade cambervinkeln. Jag köpte nya däck. Och sedan dess har allt varit bra, med jämnt slitna däck.

Hitta någon som kan ställa hjulen rakt innan du köper nya däck -- en påbörjad snedslitning fortsätter ju trots att du ställer hjulvinklarna rät, om slitningen redan påbörjats.

/M

Mina bilar: Länk
cr
3.899
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Kan tillägga att det är bättre att ha helt jämt slitna däck (nya), annars ställer man efter däcken som är snedslitna, inte optimalt.

MVH Christofer
Det är ett vanligt problem (eller snarare så som det är tänkt att vara) på BMW då de kör med negativ camber vinkel tillsammans med runflat däck.
Dock är min erfarenhet av att det främst brukar drabba bakdäcken. Framvagnen har i regel en mer positiv camber vinkel.

På en i4 M50 är det en sportig chassisättning tillsammans med hög vikt samt att elbilar i regel har lite högre rekommendationer kring lufttryck. Det skulle kunna resultera i att även framdäcken slits på insidan
bl
2.202
blixten
325i -88
Om hjulvinklarna är korrekta (inom grönt fält) men däcken slitna fram på insidan så ställer man om hjulvinklarna. Fram minskar man i så fall toe out, då kamber vanligtvis inte går att ställa fram på en bmw.

Man ställer hjulvinklar lämpligtvis med utgångspunkt efter både nuvarande hjulvinklars värde och efter däckslitage. Däcket slitagebild påverkar inte hjulvinkeln.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.