AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
134

E91 330xi 2006 vill inte starta

Lp
2
Lpjohansson
330xi E91 - 2006
Tjena. Införskaffade en E91a 330xi med N52B30 motorn för dryga månaden sedan. Den har varit halvt som halvt trögstartad ibland men alltid startat. För en vecka sedan fick jag varningslampor om ”4x4, DCS and ABS failure”. Något som under en senare körning försvann för att inte komma tillbaka. I morse vägrade bilen starta. Hör inte att startmotorn drar runt. Bara ett klickande från motorutrymmet vid mina startförsök. Bilen vägrar alltså gå runt överhuvudtaget. Jag tänkte att batteriet var boven, införskaffade ett nytt och laddade det fullt, sen sattes det i bilen. Men ingen skillnad. Den beter sig likadant och vägrar starta. Testade ge den starthjälp med vår andra bil men ingenting nytt hände. Testade även att rullstarta den men till ingen nytta.

Vad gör jag nu? Är dåligt insatt i el. Kan det vara startmotorn som är död?
Visa användare
ProPro-medlem
13.127
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Välkommen!

Eftersom du har begränsade kunskaper inom el så är bärgning till verkstad som är BMW-specialist och erkänt kompetent inom diagnostisering det bästa (och i de flesta fall billigaste) alternativet.

Om du gav starthjälp via starthjälpsanslutningarna i motorutrymmet (enda tillåtna stället att ge starthjälp) så kan vi utesluta dålig pluskabel från batteriet där bak fram till motorutrymmet eller dålig kontakt vid batteriets plusanslutning eller någon av de tre eldistributionscentralerna - detta är inte helt ovanligt på E90/E91 och även E87.


Finns dock ett par enkla saker du kan göra innan den bärgas till verkstad.

Jag skippar de diagnostiska mätmetoderna (med multimeter och annat) eftersom du inte är så insatt i el - annars ger det omedelbar information vad som är problemet och kan korta ned en felsökning till bara någon minut.

Saker du kan göra:
* Kolla att jordkabeln mellan motor och chassi är OK.
* Kolla att pluskablar som går från distributionscentralen vid starthjälpsuttaget i motorutrymmet alla sitter fast och inte är ärgade på något sätt.
* Kolla att pluskabeln nere vid startmotorn sitter fast korrekt och inte är ärgad på minsta sätt.
Det är inte ovanligt att se pluskabeln nere vid startmotorn att se ut såhär
Länk
Länk
Notera att även om kabeln ser fin ut på utsidan kan den vara fullständigt sönderärgad inuti och kan då inte leda någon ström alls (det är därför man mäter för att exakt pinpointa vad problemet är istället för att förlita sig på visuell inspektion som inte kan fånga allt).
Lp
2
Lpjohansson
330xi E91 - 2006
Då ska jag kolla allt det under morgondagen. Går det att komma åt startmotorn så pass att kolla det utan att behöva riva i motorutrymmet?


Antar btw att det kanske inte är supersvårt att lära sig använda i varje fall en multimeter. Om jag skulle pröva, vad behöver jag mäta och vart?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.