AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
216

E39 växelspak sitter fast

Visa användare
3
Simon236
523ia -97
Xc70 -01
Jag har nyligen köpt en kollegas E39 1997 med automatlåda som har stått oanvänd i 1–2 år, den fungerade bra innan den parkerades. Mitt problem är att jag inte kan flytta växelspaken ur P-läget till någon annan växel. Är det någon som har varit med om detta tidigare eller vet vad som kan orsaka det? Jag har försökt växla både med batteriet inkopplat och urkopplat, men problemet kvarstår. Bromsljusen fungerar så antar att det inte kan vara "brake switchen"?
Hej,

Det kan bero på allt möjligt i förreglingskedjan.

Bromsljuskontakten bryter/sluter två olika kretsar, där själva ljuskontakten bara är en del.

//Lennart

PS Inte för att jag vet om ett diagnosverktyg skulle fånga upp det här felet, men jag brukar råda alla med en gammal BMW att skaffa ett. Sparar tid, pengar och tålamod.

En forummedlem, OlaO, säljer.
Länk
DS

//Lennart
Visa användare
3
Simon236
523ia -97
Xc70 -01
Finns inget sätt att lossa den då jag skulle behöva få upp den på en bärgare ganska snart?
Det lär finnas verktyg för att lossa spärren manuellt. Tror mig ha sett annons om ett sådant.

Ute med hunden nu, så svårt att googla…

//Lennart
Googla t ex

e39 trans stick stuck on locking

//Lennart
Visa användare
3
Simon236
523ia -97
Xc70 -01
Länkar denna video om någon annan får samma problem som mig.

Grattis och tack återkopplingen!

Enkelt nog, när man vet hur. ;)

(Vår LandCruiser har faktiskt en speciell liten knapp framför växelväljaren för såna här lägen. Borde fler ta efter.)

//Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.