AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
401

Diesel partikel sensor BMW?

Yo
50
Yoakimbit
BMW 320xdrive
Hej,

Gjorde felsökning på min BMW 520, gul motorlampa lyser.

På offerten står det DFP sensor. Antar att nåt värde är för högt då så den ej går igenom besiktningen?

Men jag märker ingen skillnad på bilen eller körningen. Kan det vara att jag kört för lugnt och många korta sträckor?

Kan det vara så enkelt att sota ur den? Typ köra 3000varv 2-3 kilometer? Eller bara rengöra partikelfiltret?

Eller måste den bytas, eftersom bilen går bra tänkte jag kanske det kunde lösa det? De på BMW sa att den går att köra utan problem, men den måste funka för besiktning.

Dessutom hitta dom ett felmeddelande för en tändning för cylinder? Kan det stämma? Att jag ska ha 6 st, men att en var fel på.

Kan det vara det som gör att en gul motorlampa lyser?

Som sagt bilen går bara fint. Eller måste jag verkligen byta DFP sensor och byta tändning för en cylinder? Eller kan en utblåsning hjälpa eller rengöra partikelfilter?
Yo
50
Yoakimbit
BMW 320xdrive
Som sagt, bilen har körts väldigt lugnt och korta sträckor. Därav tänkte jag kanske sota ur kunde vara bra?

Det där med tändningen, är det 6 olika, en för varje cylinder? Har aldrig varit svårstartad.
Yo
50
Yoakimbit
BMW 320xdrive
Så här stod det på ett forum:
Se till att fordonet har normal temperatur och kör sedan i vilken växel som helst där du kan hålla 2 000 varv/min vid konstant hastighet. Automatiska växellådan bör ställas i sportläge där så är tillämpligt och växeln bör väljas manuellt. 5. Kör fordonet med konstant 2 000 varv/min i cirka 48 kilometer.

Kanske kan det lösa problemet? Brukar man inte tänka rengöring först än att byta ut det?
Fr
1.078
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Låter mer som en gammal beskrivning av att blåsa ur dieselpartikelfiltret, men dessa regenereringar ordnar ju bilen själv. Du har ju fått en trasig ( troligtvis igensatt) sensor för dieselpartikelfiltret, en sensor som skall avgöra om dieselpartikelfiltret fungerar. Det påverkar kortsiktigt nästan aldrig bilens drift dvs du märker inget annat än att det lyser en gulmotorlampa. Är det en modernare diesel så har den ett flertal ( dyra!) avgassensorer som tenderar att kortsluta och klägga igen om man kör mycket kortkörningar pga att det bildas kondens i avgassystemet som aldrig torkar ur pga att det aldrig blir tillräckligt varmt för att få ur fukten.
Yo
50
Yoakimbit
BMW 320xdrive
Tusen tack för svaret. Så en genomkörare lär inte göra något gott då?

Har kört väldigt mycket stadskörning och kortare sträckor.

Angående tipset jag fått på en hemsida är det bra? Eller hur blåser jag ur bilen på ett bra sätt?

Det var länge sen en långkörare skedde.

Det står på offerten byte av defekt dieselpartikelsensor. Fick prisförslag av BMW på 4500kr, kanske är rimligt? Skulle kunna kolla fler verkstäder.
Yo
50
Yoakimbit
BMW 320xdrive
Har dock kört ett tag med detta, inte märkt av något. Ska byta den nu då.

Så en gul motorlampa lyser pga detta?
Yo
50
Yoakimbit
BMW 320xdrive
Om jag kört väldigt korta sträckor och stadskörning. Hur ska jag göra för att blåsa ur den? Tänkte kan väl att det inte skadar innan jag byter dieselpartikelsensor?

Min bil är från 2019. Sedan när den är bytt kommer jag välja att ta en långkörare en gång i veckan, räcker typ 1.5 mil tur och retur då?

Eller hur gör ni som kör lite och korta sträckor mest.
Yo
50
Yoakimbit
BMW 320xdrive
En annan fundering också, ska man inte slänga i lite dieselpartikelfilter rengöring i tanken?

Ser att många haft gul motorlampa som last, fyllt tanken med detta och det har tagit bort problemet.

Är det bara hälla rakt ner i en halvtank typ?
Fr
1.078
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Att blåsa ur en sensor tror jag är omöjligt, som sagt rengöring av dieselpartikelfiltret ( med dieselpartikel rengöring) behöver du inte göra då det är sensorn som är trasig och inte dieselpartikelfiltret som nog fungerar som det det skall så länge då du inte får någon felkod på detta. Dieselpartikelfiltersensorn är förhållandevis billig, medan de andra avgassensorerna som också tenderar till att lägga av vid kortkörningar är betydligt dyrare. 1,5 mil tor är definitivt att klassa som kortkörning och kommer av min erfarenhet att ställa till det för dina avgassensorer i framtiden. ( hade själv en 520dxt -20 som jag avyttrade i höstas pga detta problem då jag i veckorna var tvungen att köra kortkörningar på under 2 mil). Trots att jag regelbundet körde 20-30 milakörningar, så ställde kortkörningarna till det för avgasreningen. Allra helst på vintern behöver du nog regelbundet komma upp i åtminstone 5 milakörningar för att få ur all kondens som ställer till det tillsammans med bl a adblue tillsatserna.
Yo
50
Yoakimbit
BMW 320xdrive
Tusen tack för svar. Får helt enkelt ta och byta sensorn då.

Nån utblåsning skadar nog inte, var längesen nu.

Bra tips från dig. Som sagt lite mer långkörning och byte av sensor då.

Har inga felmeddelande, bara en gul motorlampa. Som lär bero på diesel sensorn, då det var BMW fick fram
Yo
50
Yoakimbit
BMW 320xdrive
Enligt AI står att högre varvtal är kontraproduktiv för sota ur bilen? Är det inte tvärtom?

Fördel att lägga i sportläge eller bara lägga in manuell på automaten och köra högre varvtal nån mil? Typ 2000 varv i 3-4 mil?
Fr
1.078
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Nej defekta avgassensorer ger normalt sett inga andra felmeddelanden än just en gul motorlampa.
Jag körde länge med blankdiesel då många menar att RME och HVO tillsatserna ställde till det, men det hjälpte inte (numera har ju tom den s k blankdieseln HVO inblandat) . De höga avgaskraven på moderna dieslar är helt enkelt inte förenligt med kortkörningar om man skall upprätthålla en löpande avgaskontroll via känsliga sensorer som de höga avgaskraven kräver.
Jo
281
JohanD75
G31 520d M-Sport Touring Xdrive 2019
Jag bytte partikelfiltersensor på min 520d 2019 så sent som i oktober och betalade då strax under 3000:-

Så 4500:- låter i överkant, så kolla priser på andra verkstäder.

Partikelfiltersensorn är en av de billigare sensorerna relaterat till avgasreningen, en kväveoxidsensor (NOx) kostar runt 6000:- (finns två stycken) + kostnad för byte och "initiering".

cr
3.899
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Strax under 3000:- 2019 till 4500:- 2025 är väl i linje med den allmänna kostnadsökningen?

Men ja, priser varierar stort på olika verkstäder och i olika delar av landet.

Det är oftast delarna som är hysteriskt dyra, både hos märkesverkstäder och andra. En givare som kostar 1500-2000:- hos en verkstadskedja kostar ofta bara några hundralappar hos "rätt" återförsäljare. Pratar då förstås om delar av likvärdig kvalitet.

MVH Christofer
Jo
281
JohanD75
Min bil är av årsmodell 2019.

Partikelfilter sensorn byttes i oktober 2024.

Kollade fakturan nu, 3187:- hamnade den på med arbete. Får rätta mig själv till strax över 3000:- :)

Sensorn specas till ca 2000:- + moms

cr
3.899
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Aha, nu ser jag vad du skrivit. Då bortser vi från 2019.

Arbete på 6-700:- låter dock väldigt billigt...

MVH Christofer
Jo
281
JohanD75
Jobbet gjordes på en mindre verkstad, så säkert därför.
Yo
50
Yoakimbit
BMW 320xdrive
Nu byttes dieselpartikelsensorn, går jämnare tycker jag. Men efter 3 dagar återkom den gula motorlampan.

Lyser en gul motorlampa när en dieselpartikelsensor är trasig? Stod att NOX givare var bytt.

Kan det vara något annat? Kanske behöver jag ge det några dagar och har och köra långt och dra på? Har bara fis kört nu.

Typ 2500-3000 varv i 3 mil?
Yo
50
Yoakimbit
BMW 320xdrive
Dessutom varnar motor för att den är varm, men kan köras, kolla upp om det sker ofta.

Detta händer bara när det är varmt ute, om den stått i solen. Men motorn är kall när jag känner. Vad kan det vara? Fläkten går igång fast motorn känns kall, och kupéfläkten blåser varmare luft.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.