AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
203

E70 - Vibrationer och lite "ljud". Kan det vara hjullager

Visa användare
2.675
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Har vibrationer vänster fram (tror jag) som kommer vid 30 och ökar upp till 45 för att sedan avta. Märker inget om jag kör fortare än 60. Dock så tycker jag att det kommer "ljud" som jag inte kan relatera till däcksljud. Det är inget malande eller så utan mer typ "skrapljud".

Satte på helt nya däck igår och då passade jag på att se om det glappade men jag kunde inte känna något. Trodde at det var de gamla däcken som gav vibrationer men icke. Vibrationerna fanns även med vinterdäck fast i mildare form.

Blir ingen skillnad om jag lägger i neutral eller testar olika växlar för att få olika varvtal. Bromsar jag händer inget utan det är lika. Samma om jag bromsar in från typ 60 +. När jag närmar mig 45 kommer vibrationerna som sedan "avtar" under 30.

Hör inget "klonk" eller dyl från framvagnen och alla stag känns tighta. Svänger jag i cirkel i högervarv så kanske det blir lite "värre" men kan vara inbillning.

Hade det varit skivan borde vibrationerna bli värre vid inbromsning eller lätt broms vid motorvägsfart. Så det enda jag kan komma på är hjulagret.

Andra tips, tankar eller ideer?

Nu är lagrena rel billiga så jag kommer nog byta dem ändå men det vore skönt att få lite hintar innan på andra orsaker som jag kan kolla på när jag ändå byter.

"Jag klimatkompenserar din miljöbil med min bensindrivna SUV"
BMW CS #05XXX

Ma
1.267
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
hjullager brukar kunna testas genom att köra höger till vänster, att belasta varje sida lite mer. har du testat?
Visa användare
2.675
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Jag har gjort det och märker inte direkt ngn skillnad men det är svårt med upplevelser.
Vet sedan tidigare bilar att man kan belasta och då få lite mer "ljud".
För mig nu är det mer vibrationer än "ljud" (fast det ligger ngn ljudbild i bakgrunden).

Har svårt att tro att det är en drivaxel eller?

"Jag klimatkompenserar din miljöbil med min bensindrivna SUV"
BMW CS #05XXX

bl
2.203
blixten
325i -88
När jag har misstänkt hjullager fram så har jag, om det är vänster fram, kört på motorvägsavfart (100 km/h) som svänger höger och då bromsat med lagom jämnt pedaltryck så att jag inte tappar för mycket fart. Om lagret då är dåligt visar det sig ofta mer tydligt än under normal körning.
Visa användare
2.675
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Har nu bytt hjullager och det blev ingen skillnad.
Bytte även skivor och klossar.
Nya däck som är ombalanserade.
4 hjuls inställning gjord.

Vibrationerna kommer vid 20 och förvinner vid 30 kommer tillbaka vid 41 och är som värst. Det avtar sedan sakta för att försvinna helt efter 60. Uppkommer ett nytt ljud vid 90 som försvinner vid 95. I övrigt är det OK.

Den växlar bra dvs mjukt och smidigt. Inga konstigheter vid acceleration eller inbromsning förutom när man når 41 km.

Kvar är drivaxel och fördelningslåda eller?

Det jag har noterat är att den är lite ljumen vänster fram (fälg) och de övriga 3 kalla efter att jag har kört med bilen.

"Jag klimatkompenserar din miljöbil med min bensindrivna 4.8L SUV"
BMW CS #05XXX

Sn
720
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
>Det jag har noterat är att den är lite ljumen vänster fram (fälg) och de övriga 3 kalla efter att jag har kört med bilen.

Bromsar som ligger på eller hjullager?
Visa användare
2.675
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Satte på nya hjullaget höger och vänster fram i helgen.
Jo
67
Joxster
E31 840cia -93 Colorline
E53 x5 4.8is -04
Hej!
Har du provat att pumpa däcken ordentligt, 3,5bar. Breda däck och tung bil.
Det hjälpte på min x5:a med 20" fälgar,
jag hade vibrationer vid 80-90km/h.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.