AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
385

Trimmad E61 535D -2006 med besiktningsproblem pga K-värde mm

Mn
16
Mnaq
BMW 535D Touring E61 M-Sport
Hej
Har en 535D M-sport E61 2006 som haft Ecotuning trim i ca 15 år varav jag kört den i 13 år och 17000 mil. Det trim jag har verkar inte finnas längre enligt min svåger som trimmade den då min bil ska ha 370 hk och 740 Nm. Steg 2 idag ska ge 330 hk 660 Nm (Adblue vilket jag inte har). Bra drag i min bil är det i alla fall oavsett.

Förutom omprogrammeringen så byttes downpipe och partikelfiltret ersattes av ett rakt rör.

Nu har bilen gått 30000 mil. Bilen har alltid gått igenom besiktningen på motorsidan och i tidigare protokoll står det "Alternativ kontrollmetod miljö, visuell kontroll (konstruktion), 0. Har inte hittat att man mätt K-värdet.

Men denna gång så kom tydligen lite svartare rök och man därför mätte K-värdet som landade på 4,47 mot 3,0 för godkänt. Kod 8.2.2.2

Dessutom fick bilen följande kanske svårare 2a:
"Avgaser EGR-system (8.2.1.1), saknar möjlighet att fungera, 2

Nu är då frågan hur jag ska ta mig an båda dessa fel och vad egentligen det andra felet betyder?

Jag har originalsystemet kvar men risken finns väl att trimmet blir felbalanserat om jag byter tillbaka, samt att det blir mindre kräm?
Hej,

EGR-systemet (återföring av avgaser till förbränningsrummen) är till för att hjälpa till att göra förbränningen mer fullständig = renare avgaser.

Om du alltså har fel på EGR, kan det mycket väl bli mer rök.

(Min enkla tolkning. Du får säkert mer input vad det lider.)

//Lennart
So
18
SotarnAnton
E61 535d -07 Lci
Misstänker att det är EGR delete på den som även syns, dvs egr kylare eller liknande är borttaget.

Min 535d är även den steg2 med egr delete och dpf delete. Aldrig varit problem med bess men då tankar jag hvo när det ska besiktigas också.

Jag hade problem med en Volvo D5 som oxå hade all avgasrening borttagen (2a på för högt K värde), där testade jag att tanka 80% av tanken HVO och då gick den igenom även där.
Mn
16
Mnaq
Ni menar alltså att det nog är avsaknaden av EGR-system (dvs partikelfiltret mm om jag fattar det rätt) som är den andra 2:an? Är enda lösningen då att sätta tillbaka originalavgassystemet? Måste jag då ändra motorstyrningen också tillbaka till original (dvs "chiptrimmet") eller tror ni det fungerar ändå trimmat men kanske med lite sämre effekt pga återinstallerat EGR?
Det är nog SotarnAnton som kan vägleda dig här.

Men EGR-systemet handlar bara om återföring av avgaser till förbränningsrummen. Partikelfilter är inte någon del av EGR.

Eftersom SotarnAnton - som ju har erfarenhet av precis "din" dieseltrimning - utgår från att EGR-systemet på din bil har gjorts icke-fungerande ("EGR Delete"), är det nog så. Det är väl en standarddel av trimningen, kantänka.

Då återstår till att börja med den enkla lösningen med HVO (HVO 100?) = diesel med vegetabilisk andel.
Saxat från Google: "HVO uppför sig som vanlig diesel men ger mindre partikelemissioner som belastar partikelfiltret mindre. Därför behöver inte partikelfiltret i din bil rengöras lika ofta – och det kan innebära marginellt bättre förbrukning."

Jag vet inte hur Besiktningen ställer sig till felkoden för EGR (som i så fall fortfarande finns kvar), men om rök-testet blir godkänt räcker det, kanske. Så förstod jag det på SotarnAntons inlägg, åtminstone.

//Lennart
So
18
SotarnAnton
E61 535d -07 Lci
@mnac Är EGR systemet borttaget helt?

Många gör felet att dom gör en EGR delete, och sen tar bort alla delar som har med EGR systemet att göra.

Man ska låta alla delar vara kvar, bara det att man istället blockerar vid grenröret och sen ersätter EGR "insuget" med ett rör istället som denna:

Länk

Det som är så bra med våra bilar är att det är mycket plastkåpor, så det insugsröret man får med i ett EGR delete inte syns.

Tycker även att personen som gjort mekaniska ingrepp på din bil har gjort fel med ersättningsrör, det var bara tur att bessgubben inte såg att du har ersättningsrör, det brukar bli en 2a på det i form av "dieselpartikelfilter, uppenbart manipulerad"

På min sitter original partikelfilter burken kvar, bara att det inte finns något innehåll i den ;) (dpf delete)

Edit: Precis som lenwib skriver: EGR har inte med partikelfilter att göra vid bess (Alltså att EGR inte ingår i Partikelfilter kolumnen)

Har man en ordentligt gjord mjukvara så brukar dessa bilar tyvärr sota en liten skvätt ändå.

Mn
16
Mnaq
Lite uppföljning här efter att ha pratat med bilprovningen:
De hade järnkoll på bilen och jag behöver återställa avgassystemet och EGR samt återställa motorprogrammeringen. Frågan är då bara om jag har alla delar kvar till EGR-systemet men kanske finns nån påse med mindre delar någonstans som jag fick med originalavgaset. Snyft.
Tydligen har man också börjat kolla mer saker i år på automatväxlade dieselbilar så det känns rätt kört att behålla trimmet. De hade också lyckats se att EGR var borta och ersatt av nån täckbricka. De kände också till "EGR-delete". Så nu blir det återställning till en betydligt tråkigare bil...
cr
3.899
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Självklart säger de vad som gäller rent formellt, att inte bilen får avvika från originalutförande.

MVH Christofer
Mn
16
Mnaq
Risken finns väl också att bilen inte klarar avgaskravet om jag försöker mig på nån fullösning med nån attrapplösning tänker jag. Tydligen hade K-värdet varit typ 45 innan deras provkörning då de varvade ur den men de kom inte ner under 4,47. Så lite försökte de nog hjälpa till. Tydligen misstänkte de trimning tämligen snabbt efter att ha hört motorljudet också som nog är lite mullrigare än standard.
So
18
SotarnAnton
E61 535d -07 Lci
Täckbrickan kan vara kvar. Se bara till att införskaffa EGR kylare, rör, slangar m.m så det SER UT som att EGR funkar. Brukar aldrig vara några problem då täckbrickan inte syns när röret sitter precis framför.

Kan rekommendera en riktig mappning efter det, man kan även lägga in rpm limit på t.ex 3000rpm vid stillastående då det inte finns något varvtalskrav vid opacitetsmätning, så minskar risken för sot avsevärt.

Sist men inte minst: HVO100 är din vän i detta K-värde kriget =D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.