AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
426

E39 hastighet, elschema

Ar
8
Arvid0
523 -98
Hej

Är det någon som vet vilken färg kabeln som ger hastighetssignal till mätaren har? Har tagit ur mätarhuset så kan antingen hämta där eller ännu hellre i motorutrymmet. Och ja det ska (tyvärr) bli en a-traktor. Eller om ni har bra länktips på elschema.
Tackar.
Välkommen!

WDS-online är en rysk sida med elschemata:

Länk

Sen är det väl frågan om det är så enkelt som bara en signal från abs-sensorn (HB? VB?) direkt till klustret.

//Lennart
Ar
8
Arvid0
523 -98
Tackar.

Som jag förstått det så kan man ta från abs-sensor men att man då behöver en förstärkare. Jag har hittat varv-signalen så jag får motorn att bryta vid önskat varv men skulle behöva hitta åt hastighetskabeln för att kunna bryta vid önskad hastighet. Jag ska kolla länken, tack.
im
496
imix
325 IM-89
325 IX Touring-89
M3-96 coupe
325 I-87 cab
325 IA-93 cab
Z3 2.8-97 cab
120d-08
530d-10 Touring
320D-13 sedan
528ia-99 sedan
528i-97 sedan
325i-05 coupe
740IAL-01
X5m 40d-13
735IAL-00
750IAL-01
530 I -94
525I-04 Touring
Jag har monterat hastighetmätning på kardan, bultarna på knuten

Ar
8
Arvid0
523 -98
@imix varför satte du där istället för att hämta signalen från kabel? Det är väl alternativet för mig med om jag inte kan ta från kabel. Köpte du färdigt kit då?
im
496
imix
325 IM-89
325 IX Touring-89
M3-96 coupe
325 I-87 cab
325 IA-93 cab
Z3 2.8-97 cab
120d-08
530d-10 Touring
320D-13 sedan
528ia-99 sedan
528i-97 sedan
325i-05 coupe
740IAL-01
X5m 40d-13
735IAL-00
750IAL-01
530 I -94
525I-04 Touring
Köpte färdigt h-reg.
Är du säker att det går ta signal från klustret? Jag är tveksam. Har en givare med fäste från e39 liggandes.
Klas
Ar
8
Arvid0
523 -98
Ja jag trodde jag kunde ta hastigheten från signal till mätaren. Varför går inte det? Vad vill du ha givaren mm? Maila mig arvid0(a)yahoo.com
Visa användare
ProPro-medlem
23.261
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Signalen från Abssenorn vänsterbak går via Absmodulen och vidare till instrumenthuset.
Ar
8
Arvid0
523 -98
@hasso vet du hur jag hittar den kabeln som kommer från abs-modulen? Jag har fått ut instrumenten/hastighetsmätaren.
Visa användare
ProPro-medlem
13.128
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Rear Left (mellan ABS och IKE) är en brun/röd kabel som går in på pinne 1 i en blå 26-pin kontakt bak på instrumentklustret (IKE).

@Arvid0 : Du borde kunna se detta även på de elscheman som lenwib länkade till.

Jag undrar om ABS-styrenheten signalkonditionerar signalen från ABS-givaren eller bara släpper rakt igenom.
För på dessa årsmodeller så är du ju passiva ABS-givare så signalen kan vara ganska oren och ha mycket låg spänning vid låga hastigheter samt måste konditioneras om den ska användas av simpla pulsräknarkretsar (då den mer ser ut som en sinus när den kommer från ABS-givaren).

Men det där ser du ju när kopplar in ditt oscilloskop - då ser du precis hur signalen ser ut och vad som behöver göras för att använda den.

Förhoppningsvis är det ett någorlunda snyggt pulståg där frekvensen är direkt proportionell mot fordonets hastighet och antingen är duty cycle <<50% eller så är den exakt 50%.

Men än en gång så ser du allt när du kopplar in ditt oscilloskop.
Ar
8
Arvid0
523 -98
@bmw-slangen. Något oscilloskop finns inte i arsenalen. Jag har sett att flera har byggt a-traktor på e39 med sk h-reg men vet inte om de tagit signalen för hastighet från "klustret" eller givare på t ex kardan. Jag ska kolla om kabel på pinne 1 fungerar. Tack
Visa användare
ProPro-medlem
13.128
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Blev lite nyfiken så fluktade lite på LohElectronics vilka signalkrav dess styrenheter har på hastighetssignalen.

Där rekommenderas att ta hastighetssignalen precis bakom radion.

Och det stämmer ju - redan på E30-tiden så skickade instrumentklustret vidare hastighetssignalen till bland annat radion (för automatisk justering av ljudvolymen proportionellt mot hastigheten).

Tog därefter en snabb flukt på elschemat och mycket riktigt så skickar instrumentklustret vidare hastighetssignalen via svart/vit kabel till radion (men även cruise control module och GM).

Dock osäker om instrumentklustret gör signalkonditonering på signalen (som den får från ABS-styrenheten) innan den skickar den vidare till de andra enheterna.

Men för det kit från LohElectronics så beskriver man ju signalen i svart/vit kabel som går till radion fungerar utmärkt för dess styrenhet.

Så enklaste borde ju vara att kolla bakom radio efter svart/vit kabel - är dessutom snorenkelt att ta loss och komma åt.


@Arvid0 : Vilket h-kit är det du köpt och ska installera? Vilken typ/modell och varifrån köpte du?
Sn
720
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Använde svart/vit kabel för att ta hastigheten till en Sony 1/2-DIN stereo med navi på en E34:a.
Nummer 10 i stora kontakten:
Länk
Ar
8
Arvid0
523 -98
@bmw-slangen det är en loh h-reg jag har. De trodde jag kunde ta hastigheten i motorutrymmet (där tog jag varvet) men kabeln de trodde funkar ej.
Orkar du screenshotta elschemat, jag hittar inte i det. Jag har en svartvit kabel i vit kontakt och en vit svart i den svarta kontakten (båda bakom/till instrumentering).

@snart525iA jag har en svart vit på pin 10 till min med, ska testa den nu
Visa användare
ProPro-medlem
13.128
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jepp, såhär ser elschemat ut
Länk

Som du ser så är det svart/vit kabel till pinne 10 i radions högst unika 17-pin kontakt (du ser hur den ser ut samt pinout i länken från Snart525iA).
Ar
8
Arvid0
523 -98
@bmw-slangen. Att ta hastigheten där funkade fint! Men x253 general module, sitter den i motorutrymmet? HAde ju varit smidigare att ta signalen där än bakom stereon, rent installationsmässigt.
Visa användare
ProPro-medlem
13.128
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nä, GM sitter bakom/nedanför handsfacket så inte så mycket närmare radion.

Men det borde ju gå både någon större och någon mindre samling kablar genom torpedväggen, så där är det bara att sticka igenom en extra kabel och ut i motorutrymmet. Du kan ju använda en riktigt tunn kabel då den inte behöver kunna hantera någon ström överhuvudtaget så en sådan är enkel att dra igenom existerande kabelgenomföringar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.