|
|
---|---|
Funderar på en IX1 modell 20 men säljaren svävar på svaren på mina frågor därför frågar jag er som kör denna modell - Hur långt kommer ni på sommaren respektive vintern vid relativt lugn körning håller hastighetsbegränsningarna - Laddtid upp till 80% vid extern laddstation alltså inte hemma vid en 11 kW - Andra saker att tänka på med bilen Tacksam för er proffsiga feedback back | |
Siffrorna här stämmer nog ganska bra. Länk Real Range Estimation between 280 - 575 km City - Cold Weather * 380 km Highway - Cold Weather * 280 km Combined - Cold Weather * 330 km City - Mild Weather * 575 km Highway - Mild Weather * 360 km Combined - Mild Weather * 450 km Dra av 30% för att få 80-10%-siffran. Dvs verklig räckvidd för dig blir då 20 mil motorväg i kallt väder till 40 mil i stadstrafik i milt väder. |
|
När man kör motorväg i 20 mil plus så brukar man ju oftast ställa upp till 100% laddning så då behöver man inte justera ned för att det är 80-10% som gäller, utan 100-10% tillämpas då. Har du elbil idag? |
|
Som med alla SUVar så blir det jobbigt i högre farter. I stan och på landsväg runt 80-90 km/h så drar den väldigt lite runt 1,5-1,7 kWh per mil. Men ute på motorvägen i 120-130 får du räkna med en bit över 2kwh per mil. | |
Jag skulle säga att i princip alla elbilar som drar 1,5 kWh i 80 km/h drar över 2 kWh i 120 km/h, SUV eller ej, Elbilar har helt enkelt en mer linjär ökning av förbrukningen kontra farten. | |
Den stora skillnaden är att elbilar har en högre verkningsgrad vilket innebär att ett högre luftmotstånd märks mer på förbrukningen. Luftmotståndet ökar ju kvadratiskt och straffar en SUV mer i högre farter. |
|
Jag delar din analys, men inte slutsatsen. Det är farten som är i kvadrat, inte frontarean. Så det straffar alla elbilar/bilar på på samma sätt. Om förbrukningen ökar med säg 50% mellan en låg och hög fart för en SUV, så ökar det lika mycket för en kombi, då varken densiteten, frontarean eller formfaktorn är i kvadrat, endast farten är kvadratisk. Så är frontarean 20% större blir luftmotståndet det med i samma fart, allt annat lika. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.