AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
401

Hur långt kommer ni med en ix1

Funderar på en IX1 modell 20 men säljaren svävar på svaren på mina frågor därför frågar jag er som kör denna modell
- Hur långt kommer ni på sommaren respektive vintern vid relativt lugn körning håller hastighetsbegränsningarna
- Laddtid upp till 80% vid extern laddstation alltså inte hemma vid en 11 kW
- Andra saker att tänka på med bilen
Tacksam för er proffsiga feedback back
Ve
1.464
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Siffrorna här stämmer nog ganska bra.

Länk

Real Range Estimation between 280 - 575 km
City - Cold Weather * 380 km
Highway - Cold Weather * 280 km
Combined - Cold Weather * 330 km
City - Mild Weather * 575 km
Highway - Mild Weather * 360 km
Combined - Mild Weather * 450 km

Dra av 30% för att få 80-10%-siffran. Dvs verklig räckvidd för dig blir då 20 mil motorväg i kallt väder till 40 mil i stadstrafik i milt väder.
Visa användare
8.546
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
När man kör motorväg i 20 mil plus så brukar man ju oftast ställa upp till 100% laddning så då behöver man inte justera ned för att det är 80-10% som gäller, utan 100-10% tillämpas då.

Har du elbil idag?
Som med alla SUVar så blir det jobbigt i högre farter. I stan och på landsväg runt 80-90 km/h så drar den väldigt lite runt 1,5-1,7 kWh per mil. Men ute på motorvägen i 120-130 får du räkna med en bit över 2kwh per mil.
Visa användare
8.546
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag skulle säga att i princip alla elbilar som drar 1,5 kWh i 80 km/h drar över 2 kWh i 120 km/h, SUV eller ej, Elbilar har helt enkelt en mer linjär ökning av förbrukningen kontra farten.
Den stora skillnaden är att elbilar har en högre verkningsgrad vilket innebär att ett högre luftmotstånd märks mer på förbrukningen.
Luftmotståndet ökar ju kvadratiskt och straffar en SUV mer i högre farter.
Visa användare
8.546
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag delar din analys, men inte slutsatsen. Det är farten som är i kvadrat, inte frontarean. Så det straffar alla elbilar/bilar på på samma sätt. Om förbrukningen ökar med säg 50% mellan en låg och hög fart för en SUV, så ökar det lika mycket för en kombi, då varken densiteten, frontarean eller formfaktorn är i kvadrat, endast farten är kvadratisk.

Så är frontarean 20% större blir luftmotståndet det med i samma fart, allt annat lika.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.