AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
321

BMW varnar för varm motor, trots att den är kall

Yo
50
Yoakimbit
BMW 320xdrive
Hej

Har en BMW 520xdrive från 2019. Jag har fått upp felmeddelandet: ”Motor är varm, kör lugnare eller låt den stå, du kan köra och behöver inte åtgärda, men händer det upprepade ggr boka tid på serviceverkstad”

Nu har det hänt tre gånger, alla gånger när det varit varmare ute, typ 17 och sol. Är det kyligare ute eller jag kör lugnt kommer ej varningen. Bara när det är varmt ute och det är mer ryckig körning.

Det blåser då även varmt i kupén, på motortempen går den nästan på rött. Har stannat och känt på motorn, den är inte ens varm, kan ta på den.

Och en fråga till, har spolarvätska påfylld, men ingen vätska kommer, bara vätska i strålkastar spolar vätskan, låter inget heller. Är det någon spolarvätska motor som är knas då?

Vad tror ni detta kan bero på? Tacksam för svar
Hej,
Varningen vet jag inget om, tyvärr. Gissar på någon defekt sensor (om du nu är säker på att motorn verkligen inte är varm).
Fast (den elektriska?) kylarfläkten skulle ju också kunna vara en kandidat förstås. Stämmer lite med vad du upplever i varmt resp. kallt väder. "Självdraget" räcker till i svalt väder men inte i varmt. Lätt att kolla: går fläkten när systemet varnar?

Tidigare i bilvärlden brukade det rekommenderas att man satte kupévärmen och fläkten i högsta läge för att hjälpa till att kyla ett övervarmt kylsystem. Det skulle inte förvåna mig om BMW har automatiserat en sådan funktion.

Alltså, antingen har du trots allt en övervarm motor eller så tror bara en sensor det.

När det gäller spolarfunktionen gissar jag på död pump. Bilen har två eller tre pumpar, en för vindrutan, en för strålkastarna och eventuellt en för bakrutan. Pumparna är billiga att köpa men sitter ofta avigt till. Utan att alls veta skulle ett grundtips kunna vara innanför höger plastinnerskärm.

Jag tror att både torkarna och pumparna går på en gemensam säkring, men kolla det allra först.

//Lennart

st
3.418
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Då AC:n är påslagen så ska alltid kylarfläkten automatiskt gå igång. Gör den inte det startar inte kompressorn till AC:n.
Om motorn blir varm och AC:n inte kyler så låter det som att fläkten inte går. Är spjället i grillen (njurarna) öppna då bilen är varm?

Yo
50
Yoakimbit
BMW 320xdrive
Tusen tack för era svar. Gjorde mig lite klokare. Oj om spjället är öppet har jag inte tänkt på, ska kika.

Men motorn är inte varm, när jag kört och varningen kommit upp har jag stannat direkt. Jag kan till och med lägga handen på motorn, den är inte varm.

Så fort det är varmare ute och lite ryckigare körning så kommer varningen och det blåser varmt i bilen. Så oklart vad det kan vara?
Yo
50
Yoakimbit
BMW 320xdrive
Verkstaden kunde inte hitta något fel på bilen, inget felmeddelande. Vad tror ni det kan vara då?

De påstod att det behövde ”uppleva” felet för att hitta det?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.