|
|
---|---|
Suck, någon som har något konstruktivt tips? Länk Sk. "grispitt" verkar ju vara rätt värdelöst. Dessutom går det inte att komma åt med en borrmaskin. Har ingen svets, svetsa fast en mutter är inget alternativ, just nu i alla fall. Många föreslår värme, men är det verkligen ok med aluminium? Eller, helt enkelt låta det vara. "Plattan" i termostaten är rätt tjock, kanske det räcker med tre bultar. Tack | |
![]() 13.127 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Svets är en gudagåva. Det och tryckluft. De två är mina två bästa investeringar som jag gjort i hela mekkarriären. Har också hamnat i exakt samma situation på en M54-topp men då gick skruven av jäms med ytan Länk Länk Länk Men vad gör utan svets? Mikrorörelse är nyckelordet till att få loss allt! Med värme så får du de två materialen att röra gentemot varandra en aningens, vilket löser upp de bindningar som skapats. Med vibrationer så löser du också upp de bindningar som skapats. Börja med att värm upp endast skruven (tror det är enklast att skydda allt runtomkring med en tunn plåt eller sönderklippt ölburk eller vadsomhelst). Glöm den där lilla gasolpennan, du måste få in bra hetta snabbt. Har du en acetylensvets så är det bäst, näst bäst är CHF AT300 (butan+propylen+propan) med syrebehållare som finns på Hornbach, näst näst bäst är MAP/Progas (propylen och en gnutta propon). Efter du värmt upp den, slå ett tiotal lätta slag med en liten hammar i skruvens längdriktning. Behöver inte vara särskilt hårt, vi vill bara skapa lite rörelser (utan att förstöra toppens något känsliga gängor i aluminium). Ta en svetstång och kläm åt riktigt hårt. Prova att dra skruven en gnutta medurs (dvs dra åt) men bara en liten gnutta. Därefter prova att dra skruven en gnutta medurs (dvs lossa) och se hur den känns. Härefter är det mycket känsla och tålamod som är avgörande. Du kan även prova att värma upp materialet runt skruven dessutom, allt för att få materialen att röra sig en gnutta gentemot varandra. Annars är det bara upprepa ovanstående igen. Om du fått skruven att vilja röra sig ett kvarts varv eller så men går ändå trögt så kan man försöka få in någon typ av smörjmedel där. I princip all form av smörjning man normalt använder ångar bort innan det ens kommer i närheten av gängorna där det gör nytta. Därför prova att sätt ett spån av vax vid roten av skruven och i bästa fall smälts och dras detta ned och ger viss smörjning. Men det hjälper inte att lossa skruven - detta är för att göra det lite lättare för gängorna att röra sig mot varandra när den väl lossat. |
Håller med, ”grispitt” har jag aldrig lyckats med. Antingen är borrhålet för litet, så att tappen går av, eller så är hålet så stort att kvarvarande material utvidgar sig och stretar emot än värre när man börjar dra. I det här fallet ser det ut som att det (efter lite filande) skulle få plats med två muttrar som man drar emot varandra så de låser fast. D har man ett bra grepp för t ex en ringnyckel. Sen stålborsta och på med något smörjmedel som tål aktuell värmetillförsel. Själv brukar jag använda den växellådsolja som jag har i smörjkannan. Kryper bra när den värms. Men, som sagt, välj det smörjmedel som verkar vara bäst i situationen. (Det finns ju bl a specialmedel för glödstift - kan inte vara fel!) När det gäller att värma, kan det räcka med varmluftspistol. All sorts värme hjälper. Upprepa smörja - värma några gånger. Och sen, som bmw-slangen skriver, dra fram och tillbaka med små rörelser. Den nya bulten kan lämpligen monteras med Biltemas tjärspray, en udda icke-fastna produkt som bara har nackdelen att sätta igen spraymunstycket vid sällan-användning. //Lennart |
|
Tack för tips! Återkommer! |
|
![]() 13.127 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ja, någon typ av anti-kärv rekommenderas för dessa skruvar (och liknande). Kör själv med Loctite 8009 - köpte en burk med 453 g (1 lb) för 20 år sedan och den börjar att ta slut nu och det har mekats en hel del genom åren - så även denna var en bra långsiktig investering :-) Länk |
Bra tips med med anti-kärv! Det är lite märkligt att just bultarna till termostaten går inte att få tag på. Till vattenpumpen fanns allt (och en massa annat jag beställde). BMW nummer 11531740317 3st 11531740316 1st |
|
![]() 13.127 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
O tusan - du har rätt - de är verkligen "no longer available". Mysko för att vara så vanligt "förbrukningsmaterial" (är ju helt vanliga skruvar men verkar bara ha suttit på M52TU och M54 så kan förklara varför de inte finns längre). I det här fallet spelar det inte så stor roll, det är helt vanliga M6x25 och M8x30 skruvar så det är bara att pinna in på Swedol, Hornbach eller Bauhaus och gå till lösgodiset och plocka så många man vill ha (M6 och M8 brickor brukar man ändåså ha i sin stash av fästelement). Enda skillnaden är att brickan inte sitter ihop tillsammans med skruven men det har ingen som helst inverkan på funktionaliteten (endast en bekvämlighetsdetalj). |
Jag hade dessutom satsat på syrafasta - inte rostfria, utan syrafasta - skruvar och brickor. Även om just du aldrig mer skall göra denna operation. //Lennart |
|
Ja, syrafasta är väl INTE BMWs skruvar och muttrar? Här hittade jag en artikel i ämnet Länk Man undrar hur mycket dyrare bilen skulle blivit om de satsat på lite bättre kvalitet :) Å andra sidan, man kan ju ändå vara förundrad över att de hjälper oss ägare av gamla bilar. Det var ju aldrig en parameter när de tog fram E39, att någon 25 år senare skulle kunna hålla på med den! Ex., jag kunde beställa en ny nyckel till min, för 2300:-, vilket jag tycker är helt rimligt. Det tog 3 månader, för de gör dem i batch, men ändå! |
|
Bra länk! En utmärkt artikel! //Lennart |
|
För att återkoppla, jag lyckades inte fixa det, med mina begränsade möjligheter. Om någon har tips på en firma som tar på sig sådant här (och inte skapar en värre röra), mottages det tacksamt. Dock, momentet på skruvarna är bara 10 Nm (Sreten, YT M539 Restorations, rekommenderar att man bara drar dem tills det bottnar, för att det är väldigt lätt att förstöra gängorna). Dessutom är "plattan" på termostaten tjock och styv. Kort och gott, jag chansade med bara tre skruvar och det verkar hålla tätt. Men naturligtvis "stör" det mig, att det inte är korrekt :) Mvh/Roger |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.