AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
983

Hög temp, Z3 2,8 -97

Sida 3 av 3
Kan det inte vara som jag säger, svårluftad. Du blev av med kylvätska när den blev varm, antar jag. Du fyller på, och luften går ut i expansionskärlet. Jag kommer inte ihåg hur länge och hur ofta jag kämpade med att få ut all luft efter pumpbyte. Därför fick jag även exempelvis krama slangar till kupévärmen.
Ett läckage syns, det enda osynliga, i alla fall under viss tid är värmepaketet i kupé. Då blir ju underliggande matta härligt sötaktigt fuktig. Över huvud taget brukar man kunna känna doften av kylvätska, ifall det läcker.

Det finns ju trycktest av kylsystemet som testmetod mot läckage.
L-
56
L-O
BMW-Z3, 2,8 -97
Har kört den igen och nu verkar inte nivån ha minskat. Jag undrar, vart tog den kylvätska vägen som försvann när den blev överhettad?
Det brukar finnas en övertrycksventil i påfyllingslocket. Så om det kokar släpper det ånga under lockets kant.
L-
56
L-O
BMW-Z3, 2,8 -97
Kollat på den där bytesfilmen. Det jag känner mig mest osäker på är att komma åt pluggen för att tömma ur kylvattnet från motorblocket men också lite den där remspännskivan.
Jag hade nog lossat nedre kylarslang och låtit kylarvattnet rinna ut. Det gör väl inget om det skulle vara lite vatten kvar i någon hörna.
Remspännarskivan är inga problem. Den är så smart att du kan vrida med en fast nyckel så att spänningen lättar från remmen, och i det läget finns det på remspännaren två hål som kommer i linje. Skicka in en skruvmejsel eller skruv typ 6 mm rätt igenom, så låses remspännaren i lättat läge. BMW var smarta. Och fungerar remspännaren, rör den ej. Finns bara dåliga kopior, eller total ombyggnadssats till hydraulisk från BMW.
Den här videon visar hur dy fyller kylarvätska och luftat ett sådant system som även du har på din bil. Och jag tror du har över 10 liter i din motor.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.