AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
997

Hög temp, Z3 2,8 -97

Sida 2 av 3
Jag sökte runt i alla mina källor, men kan inte hitta klar information. Det verkar mest förekomma 97C och 92C. Kolla vad Schmiedmans vill sälja till en 2,8l motor om du slår in ditt reg-nummer, det verkar vara 92C på min -98 med 2,8l motor.
Vad som talar emot 97C är är kanske vad man på den tiden ansåg vara en vintertermostat, och 92C är en sommartermostat. Nu är ju detta en sommarbil. Jag hade köpt en 92C
Nu tittade jag i denna fantastiska länk Länk
och valde en -97, tillverkad i juni, med 2,8l, då säger den 92C
Det är lite känsligt, för det verkar som om termostattyp ändras under tillverkningsår -98 och framåt. Vad jag kom fram till så är BMW partnummer 11537511083.
We
1.941
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Westersund om jag får be...

Ser att ni har köpt Meyles marknadsföring. Meyles delar är inte av OE-kvalitet, hade dom varit det hade Meyle försett OE's med delar. Men det gör dom inte, finns en anledning att dom nästan alltid ligger i det billigare segmentet. Finns mycket information där ute där deras chassi delar, även HD, inte har levt särskilt länge. En framstående Youtuber (Sreten/M539 Restorations) som dom flesta BMW-entusiaster borde känna till är en stark kritiker till Meyle och deras "kvalitet".

Det kanske var annat förut innan varumärket blev urvattnat.
L-
56
L-O
BMW-Z3, 2,8 -97
Nu upptäckte jag att det nog är vatten i oljan. Jag antar att min Z3 går i graven nu. Usch så ledsamt.
Aj, då! :(

Har oljan blivit till majonnäs, eller hur ser du det?

//Lennart
L-
56
L-O
BMW-Z3, 2,8 -97
Nja, ser mer ut som nivån ökat och är lättflytande. Nivån av kylvätskan minskat.
Inga säkra tecken, som jag ser det.

Oljan blir mjölkaktig och ser till slut ut som just majonnäs. Knappast lättflytande. ”Been there, done that.”

En läckande topplockspackning brukar visserligen förorsaka hög temperatur i kylsystemet men även lämna avgasrester där och de hittas lätt av en verkstad.

Ibland kan man själv sniffa sig till ett resultat.
Eller upptäcka olja i kylvätskan.

En närmare diagnos är bilen kanske värd? Även om din slutsats skulle bli bekräftad?

//Lennart

Tycker att det skulle vara synd att låta en sådan bil gå i graven. Dess värde ökar för varje år. 6-orna går ju upp i pris.

Topplockspackningen är kass och toppen behöver planas.
Eller köpa en begagnad motor. Motorn har suttit i 1997-2001 E46 328i/328Ci, 1997-2001 E36/7/8 Z3 2.8, 1998-2001 E39 528i, 1998-2001 E38 728i
L-
56
L-O
BMW-Z3, 2,8 -97
Nu är jag osäker igen, jag kan ju fyllt i för mycket olja sist när jag bytte, och kylarvätskan kan ju ha tagit vägen någon annanstans. Hur lång tid tar det innan det där vita skum-grejen blir synlig? När jag såg sådant sist i min ungdom vill jag minnas att man såg det även under oljepåfyllningslocket.
Jag är ingen expert på topplockspackningar, men läser att man kan utföra CO2 -tester. Man kollar ifall det kommer CO2 i kylarvattnet. Kanske värt att undersöka.
Visa användare
ProPro-medlem
13.128
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
De enklare testutrustningarna (där en kemikalie ändrar färg) behöver oftast en rejäl dos av CO2 och dessa detekterar oftast bara de riktigt stora läckagen som är så uppenbara eller kraftiga att man i princip inte behöver någon testutrustning för att bekräfta det.

Finns dock extremt känsliga sniffers som man låter sniffa på kylarvätskan, men dessa är mycket dyra.

Enklast (vilket vem som helst kan göra) är istället att skruva ut tändstiften och trycksätta cylinder för cylinder (dra upp varje cylinder till TDC Bang såklart innan du trycksätter) med tryckluft.
Börjar det komma ut bubblor ur expansionskärlet så vet du med 100% säkerhet att det är antingen topplockspackningen eller spricka i toppen (eller båda). Tekniskt sett kan det även vara spricka i blocket, men det är ganska ovanligt.

Du kan även göra det omvända (här är det rekommenderat att man har en inspektionskamera).
Trycksätt kylarsystemet (och observera gärna även om trycket sjunker vilket indikerar på en större läcka).
Gå in med inspektionskameran i varje cylinder och kolla runt cylinderkanten.
Är det ett läckage så ser man en liten droppe formas då och då.
Denna metoden kan fånga så små läckage att det inte orsakar motorn att överhetta eller liknande, endast lite misfire och bara en ytterst liten förbrukning av kylarvätskan som knappt märks.

Så dessa två sista metoderna brukar fånga om man har ett läckage mot kylarsystemet någonstans i anslutning till cylinder/förbränningsrum - de fångar som sagt ofta även de minsta små läckage som ibland bara ger sig tillkänna som misfire efter bilen stått stilla en stund och går sedan fint.
CO-tester (kolmonoxid) för att vara noga.

ETT tecken på avgaser i kylvätskan som jag i mitt förra inlägg föreslog att en välutrustad verkstad lätt skulle kunna hitta.

//Ordningsmannen ;)
Visa användare
ProPro-medlem
13.128
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Helt rätt - tack lenwib! :-)

Passar samtidigt på att förtydliga lite om vad jag faktiskt ville säga (och det nog lenwib också ville säga).

Det är alltså inget fel att börja med en enklare och billigare kemiskt analys (går toksnabbt och är billigt).
Får man utslag här så är man klar! Done! Snabbt och enkelt svar!

Men! Om man INTE får utslag så ska man inte tolka detta som att det inte kommer ut avgaser i kylvätskan.
Det betyder att du måste kolla med noggrannare metoder (dyrare / mer tidskrävande).

Då kan man exempelvis använda sig av en sniffer (som en verkstad mycket väl kan ha liggandes).
Får man inget utslag där så betyder det inte automatiskt att det är tätt (utan mer att vidare diagnos behövs).

Då bör man gå vidare med att trycksätta olika delar (antingen cylinder eller kylsystem) för att få en ännu säkrare diagnos.

Men det finns vissa knepiga fall där det inte har läckt något (med ovanstående trycksättningar) vid en kall motor utan den behövde vara ganska varm för att man skulle märka det men dessa fall är ovanliga (dock så kan en riktigt känslig sniffer fånga upp dessa men den måste vara känslig - den vanliga kemikalien som ändrar färg reagerar inte på dessa små volymer som bildas vid dessa små och udda läckage).
L-
56
L-O
BMW-Z3, 2,8 -97
Nu har jag skickat efter ett sådant test, får se om det ger något.
Om du nu skall göra CO-test kommer du att starta motorn och den blir varm. Skulle då vara intressant att veta ifall du får värme i kupén. Så ställ värmereglage på full värme. Skulle kylarvattnet orka in till kupé-värmen måste ju vattenpumpen fungera, och därmed ej ha den dåliga plastimpellern.
L-
56
L-O
BMW-Z3, 2,8 -97
Tack för tipset :-)
L-
56
L-O
BMW-Z3, 2,8 -97
Inget utslag på CO-testet och ingen värme. Så, det känns väl som byte av vattenpump och termostat kanske är värt det.
Det verkar som om Pärlan får leva vidare. Jag antar att motorn låter som vanligt och går jämnt och fint vid dina tester.

Som jag nämnt tidigare är motorn svårluftad när du fyller nytt kylarvatten. Du har ju en luftningsskruv vid locket samt på vissa motorer av denna modell finns även en luftningsskruv nära/bakom oljefiltret.
Själv har jag underlättat att få ut luften genom att ha full värme, samt att kraftigt krama kylarslangar med händerna medan motorn går på tomgång. Se upp för fläkten, förstås.
Jag hade definitivt även köpt remskivan som sitter på pumpen. Min sprängdes av att den sprack i bakeliten. Då utfördes ändå jobbet av en mycket erfaren BMW-reparatör, som vis av erfarenhet alltid la brickor mellan bult och remskiva, fullt medveten om hur spröd bakeliten blir.
L-
56
L-O
BMW-Z3, 2,8 -97
Tyvärr så läcker det kylvätska någonstans, men svårt att se var.
We
1.941
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Inte ovanligt att plastgavlarna på kylaren ger med sig med tiden, börja leta där. Annars som vanligt att kolla alla kopplingar efter läckande O-ringar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.