Sida 1 av 3
|
|
---|---|
Hej. Ställt på den för säsongen, men ute på andra åkturen som blev lite längre märkte jag hur temp-mätaren började närma sig rött. Stannade och lät den svalna, och tog mig hem stötvis. Så, vad kan det vara för fel, hur felsöker jag? Ingen missfärgad olja och fortfarande tryck och vatten i kylarsystemet. Termostat? Vattenpump? Avkalka systemet? Vad börjar man med? Tempgivaren? | |
Hej, Du måste låta motorn svalna ordentligt, till ca utetemperatur, innan du undersöker vidare. ” tryck och vatten i kylarsystemet.” säger egentligen bara att du varit för tidig med att kolla. Ett kallt system har inget tryck. Och eftersom det nu finns tryck bubblar vatten direkt ur påfyllningsstosen och ger ett intryck av allt är ok. Men det är det alltså inte. Om allt är i ordning borde ”nivå-pinnen” - i den mån den fortfarande lever - visa sig när du öppnar påfyllningslocket med kall motor. Om den saknas, blir det svårt att fylla kylsystemet korrekt. Säger inte OBC:n något om hög motortemperatur? //Lennart |
|
Ser ingen nivåpinne, vet faktiskt inte om jag haft någon. Det finns en markering på utsidan av behållaren som visar "Cool engine". OBC:n, gissar jag är felkodsläsaren säger "0A Coolant-temperature sensor". Larmar den då för att tempen varit för hög eller för att sensorn är felaktig? Frestad att resetta felet, starta och se om det kommer igen. | |
Ok. Uppenbarligen ett lite annat system för nivåkontroll. Men kall motor gäller likafullt. OBC = On Board Computer, BMW:s inbyggda färddator som larmar för diverse akuta fel, t ex hög temperatur, låg kylarvätskenivå, trasiga lampor, ”limp mode” (när motor/drivlina bråkar) mm. Borde väl finnas på en 97:a? Eller var min 7:a -95 ”lyxutrustad”? Men eftersom du fått en felkod på kylarvätskans temperatursensor, är det bra att byta den till att börja med. Och sen måste du kolla kylarvätskenivån på ett korrekt sätt. //Lennart |
|
Hej När ingen dator på min lilla pärla inte. Jag resettade felkoden och startade bilen igen. Lät den gå varm, visaren strax över kl 12 och kände på slangarna till och från vattenpump/termostat och de var svala. Verkar bestämt som det har gett upp så att inte vattnet cirkulerar in i kylaren. Så jag borde förmodligen byta termostat och kanske vattenpump på en gång, eller hur gör man? |
|
Du äger en av de BMW Z3 som har stor risk att ha en dålig vattenpump. Den är så stor, att många, inklusive mig själv , bytte den i förebyggande syfte. Vissa av de har pumphjul av plåt, andra av plast. De av plast är mycket kända för att få problem med att pumphjulet börjar slira. Byt! Och var glad att du inte har kokt motorn. Byt termostat på samma gång, den är nämligen svår att byta efteråt, vid framtida problem. Vattennivån kontrolleras genom att titta genom plasten i expansionskärlet. Kan påpeka att den är svårluftad, men en erfaren bilverkstad bör känna till hur man klarar av en gammal BMW. Skall du lufta själv, får du återkomma. När det gäller teknik har varken OBC eller någon annan elektronik kontakt med sensorn. Detta är en härlig analog bil. |
|
Ett skönt klargörande! Men ändå lite gôtt att den analoga låter sig felkodsavläsas digitalt åtminstone! :) //Lennart |
|
Bifogar en länk till hur vattenpump och termostat bytes. Vill verkligen förtydliga att fundera på att byta remskivan, den är av bakelit och väldigt skör efter ett antal år. Finns ersättare i metall. Min exploderade några km efter vattenpumpsbyte. |
|
Vart kan man titta efter grejor, jag har handlat på Schmeidman mycket förut. Men där hittar man exempelvis inte de fabrikat han visar i filmen. | |
Om du tar reda på artikelnumret på de delar du behöver så kan du med hjälp av det söka på google och få det fabrikat du är ute efter. | |
Schmiedman i all ära, säljer definitivt bra saker. Men när jag själv vill ha original BMW-kvalitet något billigare går jag till Hubauer i Tyskland. Officiell återförsäljare av BMW delar. Fungerar utmärkt med bra leveranstider. Länk |
|
Jag tror detta är din motor, 2,8l fram till år 2000 Länk |
|
Man kan kopiera originalnummer på reservdelen hos Hubauer. Då kan man se att Hubauer tar 155EUR och Schmiedmans tar 2050 kr för en sådan pump. Med kopierat nummer är det lättare att söka på alternativ på internet. Men om man köper alternativ på Schmiedmann för ett antal hundralappar, vet man att den billigare pumpen passar. Så sett är ju Schmiedmans seriösa. |
|
En pump från Meyle (OEM) kostar ca 500:- på Autodoc. Rekomenderar att byta termostaten samtidigt om den inte är bytt på länge. | |
Delar Håkan Hsson's förslag. Skulle jag köpa en "kopia", hade även jag satsat på Meyle, som gör bra utbytesdelar. Och naturligtvis skall termostatbyte utföras. Vi vet ju inte om det är pumphjulet eller termostaten som är sönder. Jag utgår ifrån att slirkopplingen i kylarfläkten fungerar, så att felet inte är så enkelt. |
|
Hur kontrollerar man slirkopplingen? Det jag gjorde var att känna på slangarna som går till kylaren och ingen av de blev varma trots att motorn kom upp till driftstemperatur. | |
Jag tänkte på det du skrev, knappast troligt att det är slirkopplingen. Delar din uppfattning om att när slangarna inte blir varma, bör det ligga på vattenpump / termostatsidan. Slirkopplingen kopplar ju inte förrän den varma luften från kylaren sveper över fläktens termokoppling. För tydlighetens skull vill jag påpeka att vissa tidiga 2,8 liters vattenpumpar hade pumphjul i metall, och vissa i plast, och det finns inga register över detta. Så i mitt fall byttes vattenpumpen faktiskt i onödan. Den hade metallhjul. En annan sak, Den enda indikeringen för vattennivå är på expansionskärlet är ett märke för cold och ett för warm. Notera att kontrollen utförs med avstängd motor. När du motorn snurrar sjunker nivån några cm. Det är ett knepigt kylsystem. |
|
We 1.941 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
På Hubauers priset tillkommer extra moms (6%) då Tyskland bara har 19% skatt. Sen tillkommer en dyrare frakt på det. Meyle är inget kvalitetsmärke, Kinagrejer mestadels. Då är det bättre att satsa på INA eller Pierburg. Här är ett komplett kitt till M52TUB28 med vattenpump, spännrulle, löprullar, spännare och 2 remmar från 121€ från Tyskland, märket är INA som tillverkar BMW OE delar. Länk |
@Westerlund Meyle är inga "Kina-grejer" och de är Tyskägda. Deras produkter är av OEM-kvalitet och är likvärdia med orignaldelarna på BMW. | |
Stickspår: Meyle HD-delar är t.o.m. bättre än originaldelar med OEM-kvalitet. Meyle förbättrar designen där originalet inte visat sig så långlivat, och ger därmed 4 års garanti på sina HD-delar. Exempel på sådana är främre länkarm till Z3, som är kända för att vara en svag komponent. |
|
Det är ju olika öppningstemp på termostaterna, vilket ska man ha? Ska man köpa med ett nytt hus också? | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.